Tutkimus- ja kehityshankkeet

Tällä hetkellä kehityshankkeemme keskittyvät opettajaopintoihin. Keskiössä aineenopettajankoulutuksen kehittäminen sekä mahdollisuus suorittaa samanaikaisesti luokan- ja aineenopettajaopinnon. Tutkimuspuolella SciPeda selvittää syitä opiskelijoiden opintojen keskeytymiselle ja alan vaihdolle. Tämän pohjalta tavoitteena on rakentaa yliopiston puolelta tukimalleja, joida voidaan auttaa opiskelijoiden pysyvyyttä ja tukea valmistumista.

Kehityshankkeet

Luonnontieteiden opettajankoulutuksen kehittäminen

SciPeda keskittyy kehittämään luonnontieteiden opettajankoulutusta ainelaitoksilla. Tavoitteena on löytää yhteisiä hyviä käytänteitä, jakaa osaamista eri oppiaineiden välillä  ja siten vahvistaa valmistuvien aineenopettajien monipuolista osaamista.

Luokan- ja aineenopettajaopintojen yhdistäminen

Luokanopettajakoulutukseen hakee vuosittain tuhansia ihmisiä ja kilpailu opiskelupaikoista on kova. Samalla luokanopettajien ja aineenopettajien opintopolkujen välillä on selkeä ero. Todellisuudessa monet lupaavista opettajankoulutukseen hakijoista ovat kyvykkäitä opettamaan sekä alakoulussa että yläkoulussa. SciPeda pyrkii selvittämään mahdollisuutta luoda opintopolku, joka yhdistää sekä luokan- että aineenopettajien opinnot.

Tutkimushankkeet

Miksi opinnot keskeytyvät?

Luonnontieteissä opiskelijoista huomattava osa lopettaa opintonsa tai vaihtaa oppiainetta ensimmäisten vuosien aikana. Lisäksi opinnoilla on tapana venähtää yli tavoiteajan. Tämä ei ole ongelma yksinään laitoksille, vaan se koskee myös opiskelijoita. Onko tämä aika käytetty turhaan, koska keskeyttäminen oli väistämätöntä, vai voidaanko asialle tehdä jotain? Teorioita keskeyttämisen syistä on esitetty pitkään, mutta usein varjoon jäävät itse keskeyttäneet. He katoavat ajan myötä unholaan ja heidän näkemystään ei usein kysytä. Vaikka useita malleja tuen muodoista on esitetty, harvoin niiden toimivuutta tai vaikutusta voidaan suoraan testata. Siksi olisikin ensiarvoisen tärkeää keskittyä erityisesti keskeyttäneiden tai keskeyttämistä pohtivien kokemuksiin. Mitkä tekijät painavat heidän vaakakupissaan? Mihin näistä voimme vaikuttaa?