Älykäs satamakaupunki -hankkeen touko- ja kesäkuun kuulumisia

Kesän korvalla Älykäs satamakaupunki -hankkeessa on mm. tavattu kaupunkilaisia työpajan merkeissä, kokoustettu hankkeen ohjausryhmän kanssa sekä käyty konferenssissa esittelemässä hankkeessa tehtyä tutkimusta!

Työpaja: Kaupunkilaisten Linnanniemi

Toukokuun 16. päivänä kutsuimme kaupunkilaiset Forum Marinumiin keskustelemaan näkemyksistään Linnanniemen alueesta ja siitä, miten digitaalisuus ja teknologia voisivat parhaalla tavalla olla osa tulevaisuuden Linnaniemeä.

Työpajan pohjustukseksi hankkeen tutkijat esittelivät viime talvena toteutetun kyselymme ”Älykäs satamakaupunki: Älykäs Linnanniemen alue” tuloksia. Tämän jälkeen keskustelimme yhdessä kyselyn vastaajien tärkeinä pitämistä teemoista, joita ovat:

• Liikenne
  • Kaupunkisuunnittelu & rakennettu ympäristö
  • Ympäristöystävällisyys
  • Palvelut
  • Kulttuuri, taide & historia
  • Meri, joki & satama
  • Ihmisnäkökulma

Työpajassa kehiteltiin sekä maanläheisempiä että lennokkaampia ideoita Linnanniemen alueelle, esimerkiksi:

• Jalankulkijaystävälliset liikennevalot lisäämään jalankulkijoiden mukavuutta ja turvallisuutta
  • Merieläinpuisto tuomaan meriteemaa entistä paremmin näkyville ja lisäämään merellisiä aktiviteetteja alueella.
  • Innovatiivinen ajatus, että alueelle rakennettava uusi Historian ja tulevaisuuden museo tuottaisi tarvitsevansa sähkön
  • Ulkoilmakuntosali osaksi uutta Linnanpuistoa
  • Pendelöintipalvelu helpottamaan yksityisautolla satamaan tulevien liikkumista.

Ohjausryhmän kokous

Pian työpajan jälkeen, 29. toukokuuta 2024, järjestettiin hankkeen ohjausryhmän kokous, jossa hanketiimimme esitteli paitsi kaksi konferenssipaperia, myös Kaupunkilaisten Linnanniemi -työpajan antia, joka herätti ohjausryhmässä kiinnostusta ja keskustelua.

Konferenssipapereista ensimmäinen, “Smart port city: digital interfaces for integrating urban infrastructure” on hyväksytty esitettäväksi 27:nnessä Nordic Academy of Management -konferenssin työpajassa Creative & Liveable Cities: Planning, organising, governance, and participation. Paperin ovat kirjoittaneet Anastasia Tsvetkova, Irina Wahlström, Kristel Edelman, Riikka Franzén, Yiran Chen ja Magnus Hellström.

Konferenssipaperissa tarkastellaan ja digitaalisen infrastruktuurin integraatiota satamakaupungissa. Analyysissä käytetään apuna älykaupunkien keskeisiä dimensioita ja tunnistetaan niihin liittyviä rajapintoja. Tutkimuksen päätuloksina ovat kaupungin ja sataman väliset keskeiset digitaaliset rajapinnat, jotka tukevat kaupungin ja sataman älykkäiden tavoitteiden tasapainottamisessa. Nordic Academy of Management -konferenssi 15. – 17. elokuuta järjestetään University of Iceland -yliopistossa Reykjavikissa. Lisätietoa konferenssista löytyy osoitteesta: https://www.nff2024.is

Toinen konferenssipapari Smart cities on the waterfront: citizens’ perspectives on smart city in the context of a port city” esiteltiin 37:nnessä Bled eConferencessa, jonka teemana oli “Resilience Through Digital Innovation: Enabling the Twin Transition”. Paperi esiteltiin konferenssin työpajassa “Smart and Sustainable Cities and Digital Ethics”. Paperin kirjoittajat ovat Kristel Edelman, Riikka Franzén, Irina Wahlström, Anastasia Tsvetkova ja Yiran Chen.

Paperissa tarkastellaan satamakaupunkeja ihmislähtöisesti tavoitteena ymmärtää, miten kaupunkilaiset näkevät älykaupungin sen perusteella, miten he ovat kertoneet aluetta käyttävänsä ja millaisia odotuksia heillä on alueen kehittämisen suhteen. Tutkimuksen tuloksissa korostuvat kaupunkilaisten toiveet ympäristön hyvinvoinnista ja kestävyydestä satamakaupungissa, liikennejärjestelyjen parantamisesta sataman ympäristössä sekä kaupunkisuunnitteluun liittyvät toiveet. Konferenssi järjestettiin 9. – 12. kesäkuuta Bledissä, Sloveniassa. Kaikki konferenssissa julkaistut tutkimuspaperit ovat luettavissa osoitteessa: https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2024

Ohjausryhmän kokouksessa suunnittelimme myös hankkeen aikataulua ja tulevia tapahtumia. Hankkeen loppuseminaarin ajankohta päätetään seuraavassa ohjausryhmän kokouksessa, joka sovittiin pidettäväksi 13. marraskuuta 2024.

Lisätietoa Älykäs satamakaupunki -hankkeesta ja siihen osallistumisesta löytyy hankkeen www-sivuilta: https://sites.utu.fi/smartportcity/fi/ tai ottamalla yhteyttä sähköpostitse smartportcity(a)utu.fi.