Studia Generalia: Antiikin aineeton perintö Turussa

TUCEMEMS järjestää syksyllä 2024 yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa kaikille avoimen yleisöluentosarjan Antiikin aineeton perintö Turussa.

Luennot pidetään maanantaisin klo 18.00 alkaen.

Antiikin aikakausi kulttuurisine saavutuksineen on ollut ihailun kohde ja inspiraation lähde eurooppalaisille kautta vuosisatojen. Rooman valtakunnan perinnöstä haettiin tuki keskiajan hallitsijavallalle ja renessanssi nosti ihailun kohteeksi antiikin kirjallisuuden. Erityinen ”antiikkibuumi” nosti päätään 1700-luvulla, jolloin katse kiinnittyi mm. Napolin lahdella Pompeijssa aloitettuihin virallisiin kaivauksiin ja niiden esille tuomaan antiikin kulttuurin rikkauteen. TUCEMEMSin vuoden 2024 Studia Generalia -luentosarjassa tarkastellaan antiikin perintöä ja eurooppalaisten keskustelujen vaikutuksia Turun Akatemiassa ja suomalaisessa kulttuurielämässä 1600-luvulta 1800-luvulle.

OHJELMA (otsikot alustavia)

9.9. Professori Mia Korpiola (oikeushistoria, TY): ”Roomalainen oikeus ja Turun Akatemia”

7.10. Professori Sari Kivistö (kirjallisuustiede, TaY): ”Latinankielistä runoutta Turun Akatemiassa”

11.11. FT Minna Seppänen ja FT Jaana Vaahtera (klassilliset kielet, TY): ”Auran rantamilta lähti: yliopiston siirtymisen jälkeinen klassinen sivistys Turussa”