Opinnot

Motivaatio

Tieteen yhteiskuntavastuu -moduulin tarkoitus on innostaa (luonnontieteiden) opiskelijoita ottamaan osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tarkoitus on antaa heille eväitä suurelle yleisölle viestintään ja kokemusta epämääräisesti määritellyn projektin toteuttamisesta. Opintoihin liittyy projektin ja viestintäkurssien lisäksi myös mahdollisuus päivittää omia tietojaan projektin alalta. Tiedollinen kurssi valitaan jokaiselle opiskelijalle henkilökohtaisesti.

Opiskelijavalinta

Opiskelijoita valitaan moduuliin enintään 20, joista vähintään 10 matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta. Valintaperusteina käytetään opiskelijoiden taustan mahdollisimman suurta hajontaa, opintojen vaihetta ja opintomenestystä, tässä järjestyksessä. Ilmoittautuminen opintokokonaisuuden suorittamiseen tapahtuu Pepissä kurssin MTDK1213 Tieteen yhteiskuntavastuun projekti kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä elokuussa. Valituille ilmoitetaan Pepissä ja sähköpostitse. Varalistalle otetaan 5-10 henkilöä.

Opintokokonaisuus toteutetaan vuosittain. Jotkin luetelluista valinnaisista kursseista saatetaan opettaa vain joka toinen vuosi.

Moduuliin sisältyvät pakolliset opinnot:

MTDK1213 Tieteen yhteiskuntavastuun projekti 5 - 10 op

Projekti toimii koko moduulin kokoavana osana. Opiskelijat tekevät 3-6 hengen ryhmissä yhteiskunnallisesti vaikuttavan projektin, joka perustuu toimeksiantoon. Aiheet voivat liittyä esimerkiksi kestävään kehitykseen, ilmastonmuutokseen, logiikkaan, tai muuhun tieteeseen liittyvään asiaan. Projektin toteutuksen muoto päätetään toimeksiantajan ja ryhmän yhteistyössä. Se voi olla esim. some-kampanja, sarja videoita tms.

Kurssin aluksi tunnetut tieteen yhteiskunnalliset vaikuttajat käyvät kertomassa omasta työstään ja mitä se sisältää.

Kurssi suoritetaan pääsääntöisesti ryhmien kesken, yhteisiä tapaamisia on syksyllä 7.9., 19.10 ja 14.12.

MTDK1214 Tieteen yhteiskunnallinen viestintä 3 op

Viestintä-kurssin aluksi seurataan väitöskirjatutkijoille suunnatut Elävää tiedettä -kurssin luennot, joissa käsitellään tieteen popularisointia. Sen jälkeen kurssin omissa työpajoissa tehdään ryhmissä projektityöhön liittyvä podcast ja video. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa näille sivuille blogitekstin projektin etenemisestä.

Kurssi järjestetään 2. periodin aikana.

KIEL2001 Vuorovaikutusosaaminen asiantuntijatyössä (suomi-englanti) 2 op

Kurssilla vahvistetaan työelämän ja opiskelun vuorovaikutusosaamista ryhmä- ja yksilöharjoituksilla. Opiskelija osallistuu keskusteluihin, työskentelee pienryhmissä, harjoittelee toimimista asiantuntijaroolissa, ja analysoi toimintaa vuorovaikutustilanteissa.

Kurssi järjestetään 1.-2. periodin aikana.

Valinnaiset kurssit  5 – 10 op valitaan esimerkiksi seuraavista:

• YMPS1006 Maailmanlaajuiset ympäristöongelmat 5op
  • YMPS1052 Ympäristö ja yhteiskunta 5 op