Evenemang

Kommande

12.6.2024 Ralf Kauranen deltar i workshoppen Transmediating Authorship: Tove Jansson and Astrid Lindgren med föredraget “Tove Jansson’s comics: metanarration and play on the borders”. Tillställningne arrangeras av  Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) and the Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning (CHILLL).

18.6.–19.6.2024 Projektmedlemmarna presenterar sin forskning i symposiet Comics and Norm-Critical Perspectives i Linköpings universitet.

18.9.2024 Projektets startseminarium Cultures of Image and Word: Perspectives on the Histories of Comics and Children’s Literature vid Åbo universitet (Publicum, Pub 209, Assistentistigen 7, Åbo).

Tidigare

23.5.–24.5.2024 Den av Leena Romu och Anna Vuorinne koordinerade arbetsgruppen ”Mångfald i de finländska seriernas historia och nutid” sammanträder på Litteraturforskningsdagarna i Jyväskylä. Call for papers är fortfarande öppet till 28 mars!

17.5.2024 Paneldiskussion (på finska) om finländska regnbågsseriers historia och nutid i Åbo stadsbibliotek, huvudbibliotekets Studio-sal. I panelen deltar Jesse Ghost, H-P Lehkonen, Annukka Leppänen, Johanna ”Roju” Rojola och Anna Vuorinne.

16.5.2024 Anna Vuorinne presenterar sin forskning i öppningsseminarium för CRISSE, nätverket för sexualitetsforskning, i Åbo universitet.

3.5.–30.5.2024 utställningen Trots och utopier: Finländska regnbågsserier från olika årtionden i Åbo stads huvudbibliotek (foajén och avdelningen för facklitteratur). Utställningen arrangeras i samarbete med Trans*­Creative: Health, Violence, and Environment in Trans Cultural Production -projektet och seriekonstnär H-P Ontto-Panula (Lehkonen).

2.–3.5.2024 Leena Romu presenterar sin och Anna Vuorinnes forskning i den årliga finländska genusforskningskonferensen, som ordnas i Tammerfors.

12.4.2024 Ralf Kauranen deltar med föredraget “Sarjakuvatyöläisyydestä: Suomalaisen sarjakuvakentän rakenteista Ville Rannan uran valossa” i seminariet Sarjakuvan paikka i Finska Litteratursällskapets festsal.

13.10.2023 Ralf Kauranen håller föredraget ”Att skriva seriehistoria ur minoritetsperspektiv — ett synliggörande bortom kanon” i seminariet För en större litteratur: låt litteraturhistorien växa. Seminariet är arrangerat av Svenska litteratursällskapet. Seminariet kan åses på Svenska litteratursällskapets YouTube-kanal.

1.10.2023 Anna Vuorinne och Ralf Kauranen berättar om projektet på Åbo bokmässa. De intervjuas av Riitta Monto, arbetslivsprofessor vid Åbo universitet.

6.9.2023 Projektet presenteras i litteraturämnenas forskarseminarium vid Åbo universitet.