Miksi karismaattinen kristillisyys vetoaa nuoriin?

Teksti: Reeta Holopainen ja Saima Huovinen, opiskelijat Turun yliopiston uskontotieteen kurssilta Globaali kristinusko (2025).

Kun nuoriso ja uskonnot liitetään samaan lauseeseen, pyörii keskustelu useimmiten sen ympärillä, kuinka yhä useampi nuori eroaa kirkosta tai ylipäätänsä etääntyy uskontoon liitetyistä perinteistä. Samaan aikaan, kun uskonnollisuus on muuttumassa yhä useammissa maissa ihmisten vähemmistöidentiteetiksi, tapahtuu kristillisyyden toisella laidalla karismaattisen kristillisyyden parissa hyvinkin erilaista muutosta. Toisin kuin monet muut kristinuskon kirkkokunnat, vetävät erilaiset karismaattiset kristilliset yhteisöt puoleensa suuria määriä nuoria. Kysymys kuuluukin – miksi juuri nämä yhteisöt? Ennen kysymyksen pohdintaa koemme tärkeäksi pohjustaa, mitä karismaattisuus itseasiassa on.

Karismaattisuus

Karisma sanana tarkoittaa armolahjaa tai henkilahjaa uskonnollisesta näkökulmasta ja sana karismaattinen viittaa armolahjaan perustuvaan ominaisuuteen. Apostoli Paavalin mukaan seurakuntalainen voi palvella seurakuntaansa armolahjojen eli Jumalan antamien lahjojen avulla. Karismaattinen liike on herätysliike, joka korostaa juuri näiden armolahjojen merkitystä. Karismaattisuus on tällä hetkellä yksi nopeimmin leviävistä uskonnollisista ilmiöistä. Pneumasentrisyys eli Pyhän Hengen toiminnan korostaminen, jumalallisen läsnäolon kokemus, spontaani tunteellinen ja epämuodollinen uskonnonharjoittaminen sekä arkielämän ja rituaalisen välisten rajojen hämärtyminen ovat tyypillistä karismaattiselle kristillisyydelle. Armolahjojen avulla seurakuntalainen voi elää todeksi Jumalan läsnäoloa. Armolahjoja ovat esimerkiksi kielilläpuhuminen ja parantamisen lahja.

Uskontotieteen kannalta karismaattisuuden tutkiminen on tärkeää ja merkityksellistä, sillä vaikka uushenkisten, muslimien ja uskonnottomien määrä on länsimaissa kasvussa, myös karismaattisuus leviää hurjaa vauhtia globaalisti. Juuri karismaattisuuden nopea maantieteellinen leviäminen on kiinnostanut ja kiinnostaa yhä tutkijoita. Sosiaalinen turva, henkiparantaminen ja yhteisöllisyys kiinnostavat ihmisiä ja niiden koetaan löytyvän karismaattisesta kristillisyydestä, varsinkin jos ihmisellä ei ole muita turva- tai tukiverkkoja. Karismaattisten liikkeiden kehollisuus ja rituaalit ovat myös syy sen nopealle leviämiselle. Koska liikehdintä seurakuntien tapahtumissa on kaikkialla samanlaista, on siihen helppo liittyä mukaan esimerkiksi uudella paikkakunnalla. Myös pappien saarnatessa muilla paikkakunnilla, on heidän helppo saada isokin joukko mukaan toimintaan, sillä se on niin kansainvälistä ja kulttuurisesti käännettävissä. Karismaattisuus vetoaa nykypäivänä eri yhteiskuntaluokkiin riippumatta ihmisten sosiaalisesta, maantieteellisestä tai taloudellisesta asemasta, sillä uskon harjoittaminen ruumiillisesta näkökulmasta kiinnostaa ihmisiä.

Kuka minä olen?

Nuoruus on tunnetusti etsinnän aikaa. Kuka minä olen? Mikä on paikkani maailmassa? Keihin haluan kuulua? Nämä ja monet muut haastavat kysymykset pyörivät varmasti monen nuoren mielessä vailla vastauksia. Vaikka mikään kristillinen yhteisö ei voi suoraan antaa näihin nuorten kysymyksiin vastauksia, ovat karismaattisen kristillisyyden yhteisöt onnistuneet luomaan nuorille tietynlaisen turvapaikan, jossa heidän ei tarvitse vielä olla valmiita. Turvapaikan, jossa he saavat kasvaa, kysyä, etsiä ja epäillä, yhdessä muiden nuorten kanssa. Nimenomaan tällainen yhdessä toisten nuorten kanssa etsiminen luo nuorten välille aivan erityistä yhteisöllisyyttä, joka saattaa monilla muilla elämän osa-alueilla jäädä puuttumaan.

Yhteiset kokemukset ja tunteet

Karismaattiseen kristillisyyteen liittyy tyypillisesti niin kutsuttu ylistysmusiikki. Ylistysmusiikki on modernia musiikkia, jonka tahdissa nuoret voivat esimerkiksi tanssia ja ylistää Jumalaa yhdessä kädet pystyssä. Ylistysmusiikin lisäksi karismaattiset yhteisöt tarjoavat nuorille nuorteniltoja, ryhmärukouksia sekä muita yhteisiä hengellisiä kokemuksia esimerkiksi helluntailaisissa jumalanpalveluksissa. Tällaiset erilaiset tapahtumat, jotka pohjautuvat nimenomaan Jumalan ylistykselle, voivat luoda nuorten välille vahvan emotionaalisen siteen, joka yhdistää heitä sellaisella tavalla, jota ulkopuolella olevat eivät edes voi ymmärtää.

Karismaattinen kristillisyys osana nuorten elämäntyyliä 

Karismaattinen kristillisyys on suhteellisen tuore sekä moderni ilmiö kristillisyyden parissa, mikä saattaa myös omalta osaltaan houkutella erityisesti nuoria sen pariin. Karismaattisen kristillisyyden liikkeissä saa tyypillisesti meikata, pukeutua ajankohtaisen muodin mukaisesti sekä ylipäätänsä olla kiinnostunut niin kutsutuista maallisista asioista. Liikkeiden vahva ja jokseenkin jopa konservatiivinen usko sekä arvomaailma luo kuitenkin syvän siteen yhteisön nuorten välille, jonka ansiosta yhteisöstä voikin tulla nuorelle kuin toinen perhe, uskon perhe.

Lähteet

Hämeen Sanomat. 2013. Pyhässä hengessä. Julkaistu 30.6.2013. Viitattu 17.4.2025. https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/5161398

Opas, Minna. 2020. Karismaattisuus. Teoksessa Uskontotieteen ilmiöitä ja näkökulmia, toimittaneet Heikki Pesonen ja Tuula Sakaranaho. Helsinki: Gaudeamus.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko. n.d. Karismaattisuus. Viitattu 21.4.2025. https://evl.fi/sanasto/karismaattisuus/

Suomen evankelis-luterilainen kirkko. 2024. Kirkon nelivuotiskertomus: Nuorten naisten ja miesten uskonnollisuus eriytyy sukupuolen mukaan. Viitattu 17.4.2025. https://evl.fi/tiedote/kirkon-nelivuotiskertomus-nuorten-naisten-ja-miesten-uskonnollisuus-eriytyy-sukupuolen-mukaan/

Teologia.fi. 2009. Uuskarismaatinen yhteisöllisyys – vapaata sitoutumista. Julkaistu 2.12.2009.
Viitattu 17.4.2025. https://teologia.fi/2009/12/uuskarismaattinen-yhteisoellisyys-vapaata-sitoutumista/