Uskonnon toinen tuleminen

Teksti: Sini Jokimies ja Amanda Korjus, opiskelijat Turun yliopiston uskontotieteen kurssilta Globaali kristinusko (2025).

Uskonnon toinen tuleminen ja nuorten arvomaailmojen polarisoituminen

Kuten on jo yleisesti todettu, pitkään uskotut länsimaiden sekularisaatio- eli maallistumisennustukset eivät ole toteutuneet. Tähän viittaavat myös kokemuksemme opiskelukaupungissamme Turussa. Nuorten kasvavaa kiinnostusta on havaittavissa sekä Turun katolisessa-, että ortodoksisessa kirkossa. Ylipäätään nuorten uskonnollisuudessa, sekä arvomaailmoissa ja politiikassa on nähtävissä selvää muutosta. Esimerkiksi Turun katolisessa kirkossa nuorten Raamatun ja oppien tulkinnan on havaittu olevan jyrkempää ja fundamentalistisempaa (eli vahvemmin ja kirjaimellisemmin uskonnollisiin teksteihin pohjautuvaa) verrattuna muun seurakunnan tulkintoihin. Vaikka kyse on hyvin laaja-alaisesta muutoksesta nuorison keskuudessa, kehityksessä on havaittavissa selkeää sukupuolittuneisuutta.

Nuorten uskonnollisuus

Naiset ovat hyvin pitkään olleet kiinnostuneempia uskonasioista sekä uskonnollisesti aktiivisempia miehiin verrattuna. Nyt ensimmäistä kertaa moneen sukupolveen tilanne on muuttunut. Nuorten miesten kiinnostus kristinuskoa ja Raamatun oppeja kohtaan on selvästi kasvanut verrattuna samanikäisiin muutamien vuosien takaa. Nuorilla naisilla kehitys on ollut päinvastainen: nuoret naiset ovat etääntyneet kirkosta. Samaan aikaan kun miehet liittyvät ahkerasti seurakuntien jäseniksi, naisten eroamisluvut ovat nousussa. Yksi mahdollinen tekijä tämän taustalla on nuorten naisten hyvinvoinnin heikkeneminen siinä missä nuorten miesten hyvinvointi on pysynyt kutakuinkin ennallaan. Seurakunnat ja uskonto eivät tavoita kaikkein huonovointisimpia ja tukea kipeimmin kaipaavia nuoria. (Täältä voit lukea aiheesta lisää: https://journal.fi/ukk/article/view/141485).

Nuorten miesten kasvavaan kiinnostukseen uskontoa kohtaan on kiinnitetty huomiota erityisesti uutismediassa, jossa ilmiöstä on tullut yleinen yhteiskunnallisen keskustelun ja käsittelyn kohde. Ilmiö on maailmanlaajuinen ja havaittavissa vahvimmin länsimaissa, joista huomattavan korostunut se on Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Sen vaikutuksia on huomattu kuitenkin myös Suomessa, jossa se on ollut valtamedian keskustelunaiheena.

Poliittisten arvomaailmojen jakautuneisuus

Erityisen huomionarvoista ilmiössä on se, kuinka nuorten uskonnollisuuden muuttuessa on samanaikaisesti tapahtunut poliittisten arvomaailmojen polarisoitumista. Suomalaisten nuorten miesten kiinnostus oikeistokonservatiivisiin ja perinteisiin arvoihin kasvaa, mutta nuoret naiset nojaavat samalla yhä enemmän vasemmistoliberaaliin suuntaan. Myös Saksassa ilmiö on näkynyt nuorten miesten kasvavana äärioikeistopuolueen kannatuksena. Kun yhä useampi nuori mies nojaa uskonnolliseen konservatismiin yhteiskunnallisissa asioissa, miesten ja naisten välillä oleva kuilu kasvaa samalla myös poliittisissa arvo- ja identiteettikysymyksissä.

Uskonnon ja politiikan erottamattomasti yhteen kietoutuminen korostuu erityisesti Yhdysvalloissa sen kaksipuoluejärjestelmän vastakkainasettelun takia. Nuorten naisten ja miesten arvojakautuneisuus näkyy äänestyskäyttäytymisessä ja puolueiden kannatustilastoissa. Kahden ääripään erottuminen vaikeuttaa esimerkiksi parisuhteiden muodostamista, kun miehet etsivät perinteistä perhemallia ja naisten halu avioliittoa ja äitiyttä kohtaan vähenee. Ilmiön poliittisuudesta on uutisoinut esimerkiksi yhdysvaltalainen uutiskanava MSNBC. (Katso uutisvideo täältä: https://youtu.be/s1hBYxdbaR8?si=380loL2X64VgKQeK).

Mitä ilmiön taustalla on?

Sukupuoli ei kuitenkaan ole pääpaholainen polarisaation taustalla, vaikka se usein ilmiötä koskevissa keskusteluissa nouseekin yhdeksi pääaiheista. Yhtä selvää syytä on vaikea tai mahdotonkin tunnistaa. Maailman yhä kiihtyvä muutos, arvaamattomuus ja epävarmuus, ja niiden nuorissa aikaan saama turvattomuuden tunne ovat kuitenkin todennäköisiä suuria vaikuttajia ilmiön taustalla. Varhaisaikuisuus myös elämänvaiheena itsessään on täynnä muutoksia ja epävarmuutta.

Juuri nämä ovat todennäköisimpiä syitä siihen, miksi yhä useampi nuori on kääntynyt uskonnon puoleen etsimään elämälleen pohjaa ja rakennetta, sekä mahdollisesti myös sitä kuuluisaa ”suurempaa merkitystä”. Samanhenkisen yhteisön puoleen voi kääntyä ja turvautua ennakoimattoman sattuessa. Arvaamattoman tulevan ennakoiminen ja siihen varautuminen tuovat varmuutta elämälle. Elämän omistaminen ”jollekin suuremmalle” voi myös auttaa tuntemaan, että elämä tuntuu olevan paremmin hallinnassa.

Sosiaalisen median vaikutus

Sosiaalisen median algoritmeilla on oleellinen rooli erityisesti nuorten arvomaailmojen muovautumisessa. Somealustoilla sisältöjä järjestävien algoritmien tavoite on tuottaa vahvoja reaktioita ja pitää käyttäjä niin sanotusti ”koukussa”. Tämän vuoksi kaikkein kärjistävimmät vaikuttajat ja sisällöt ovat sosiaalisessa mediassa korostuneet. Näin esimerkiksi Yhdysvaltojen poliittisesta tilanteesta ja ns. kulttuurisodasta välittynyt kuva on kärjistänyt vastakkainasettelua edelleen.

Erityisesti nuorten poikien suosima somejulkkiksena uraa tekevä entinen potkunyrkkeilijä Andrew Tate on pohjannut koko brändinsä vahvaan naisvihaan. Tate on sosiaalisessa mediassa huomattavassa roolissa konservatiivisia asenteita vahvistavassa ja levittävässä manosfääri-kokonaisuudessa. Manosfääri-vaikuttajat, kuten Tate, tarjoavat helppoja selityksiä ja ratkaisuja monimutkaisille yhteiskunnallisille ongelmille, jotka vaikuttavat nuorisoon ja heidän pahoinvointiinsa. Vaikuttajat ruokkivat kuuntelijoidensa turhautuneisuutta ja suuntaavat sen mm. naisiin ja progressiivisiin liikkeisiin; vahvistaen näin sukupuolten välistä arvomaailojen vahvaa jakautumista.

Lisää tutkimusta tarvitaan

Ilmiön laajuuden ja tuoreuden takia siitä tarvitaan ehdottomasti lisää syvempää tutkimustietoa, jotta nuorten miesten lisääntyvästä kiinnostuksesta konservatiivisuuteen ja naisten uskosta etääntymisestä voidaan vetää varmoja johtopäätöksiä. Tulevaisuudessa tulee olemaan myös keskeistä, miten vastakkaiset osapuolet kykenevät pääsemään yhteisymmärrykseen ja tekemään yhteistyötä.

Lähteet

Filipovic, Jill. 2024. Gen Z Men Are Going Back to Church. Why? Slate. 11.10.2024. Viitattu 21.4.2025. https://slate.com/news-and-politics/2024/10/men-women-politics-gen-z-trump-harris-church-christianity-religion-gender-divide.html

MSNBC. 2025. ’Huge implications’: More young men turn to religion, conservative politics. Uutisvideo. Youtube. 3.4.2025. Viitattu. 21.4.2025. https://youtu.be/s1hBYxdbaR8?si=380loL2X64VgKQeK.

Nuuttila, Sakari. 2024. Railo repesi nuorten naisten ja miesten arvomaailmojen välille – tutkija näkee taustalla huolestuttavan kehityksen. Yle. 7.2.2024. Viitattu 21.4.2025. https://yle.fi/a/74-20073201.

Romo, Terhi. 2024. Konservatiivikristillisyys kiehtoo nyt nuoria miehiä – tässä syyt. MTV Uutiset. 14.10.2024. Viitattu 21.4.2025. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/konservatiivikristillisyys-kiehtoo-nyt-nuoria-miehia-tassa-syyt/9026156.

Tervo-Niemelä, Hanna. 2023. Uskonnollisuus ja hyvinvointi eriytyy – pojat aiempaa uskonnollisempia, tytöt voivat huonosti ja etääntyvät uskonnosta. University of Eastern Finland (blogikirjoitus). 28.11.2023. Viitattu 21.4.2025. https://www.uef.fi/fi/artikkeli/uskonnollisuus-ja-hyvinvointi-eriytyy-pojat-aiempaa-uskonnollisempia-tytot-voivat-huonosti-ja.

Terävä, Hanna. 2023. Missio nuoret miehet – Alle 20-vuotiaat miehet uskovat Jumalaan yleisemmin kuin samanikäiset kymmenen vuotta sitten. Yle. 27.12.2023. Viitattu 21.4.2025. https://yle.fi/a/74-20062327.