Valkokankaiden nunnat
Teksti: Anniina Perämäki ja Verneri Lehto, opiskelijat Turun yliopiston uskontotieteen kurssilta Globaali kristinusko (2025).
Nunsploitaatio
Nunsploitaatioelokuva voi ensi näkemältä vaikuttaa puhtaasti eroottiselta, mutta elokuvien pinnan alla piilee syvempiä yhteiskunnallisia ja poliittisia teemoja. Nunsploitaatio viittaa eksploitaatioelokuviin, joissa nunnaluostarin suljettu ympäristö ja puhtoolliset nunnat joutuvat tabujen purkamisen välineiksi. Elokuvissa nunnat joutuvat usein kohtaamaan luostarin asettamat ankarat rajoitukset, samalla kun he kokevat kiellettyjä haluja ja kamppailevat uskonsa sekä ympäröivän maailman valtarakenteiden kanssa.
Genren tunnetuimpia elokuvia ovat mm. Domenico Paolellan Storia di una monaca di clausura(1973) ja Jess Francon Die Liebesbriefe einer portugiesischen Nonne (1977). Uusimpiin elokuviin lukeutuvat Michael Mohanin Immaculate (2024) sekä Arkasha Stevensonin The First Omen (2024), joissa molemmissa salaliittoilijat käyttävät nunnaa hyväkseen synnyttääkseen antikristuksen. Elokuvat ovat keränneet laajoja fanikuntia, ja useissa sosiaalisen median kanavissa toimii aktiivisia nunsploitationia käsitteleviä yhteisöjä. Yksi tällainen yhteisö on keskustelupalsta Reddit-yhteisöpalvelimella, jossa jaetaan esimerkiksi uutisia ja mielipiteitä elokuviin liittyen.
Elokuvien yhteiskuntaritiikki
Vaikka nunsploitaatioelokuvat ovat provosoivia, niiden voidaan tulkita kommentoivan yhteiskunnallisia ongelmia. Tämä tekee niistä merkityksellisiä elokuvahistorian palasia, joiden tutkimus on jäänyt vähälle. Nunsploitaatioelokuvat pyrkivät tuomaan esiin naisten oikeuden omaan seksuaalisuuteensa ja kehoonsa. Seksuaalisuus kuvataan elokuvissa usein luontaisena tarpeena, jonka ”liekkiä” on vaikea sammuttaa, ja nunnien kehoa käytetään elokuvissa jollain tapaa hyväksi.
Elokuvien yhteiskuntakritiikki jatkuu naisten oikeuteen määritellä oma identiteettinsä, myös uskonnon asettamien rajojen sisällä. Erityisesti 1970-luvun Italiassa, jossa nunsploitaatioelokuvat saivat alkunsa, vasemmistoradikaalit liikkeet haastoivat konservatiiviset rakenteet. Eksploitaatioelokuvat voidaan tulkita osaksi laajempaa yhteiskunnallista keskustelua vallasta ja sorrosta. Nunsploitaatioelokuvat eivät ole vain eroottista eskapismia, vaan ne käsittelevät vallan, uskonnon ja sukupuolen teemoja ainutlaatuisella ja visuaalisesti vangitsevalla tavalla. Vuoden 2018 Corin Hardyn ohjaamassa elokuvassa The Nun hyvä ja paha kohtaavat kahden nunnan muodossa. Elokuvan hyvän nunnahahmon kuvaus tuskin loukkaa monia katsojia, mutta samalla elokuvassa hyväksikäytetään nunnuutta sensaatiomaisen tarinan luomiseksi.
Halventavatko elokuvat nunnia ja uskontoa?
Genren elokuvat ovat kohdanneet runsaasti kritiikkiä sekä naisten että uskonnon halventamisesta. Koska kyseessä on eksploitaatioelokuvien genre, naiskehoa ja uskontoa kuvataan usein groteskilla ja sensaationhakuisella tavalla. Keskeisin kritiikki kohdistuu siihen, ovatko elokuvat lopulta oikeasti yhteiskuntakritiikkiä, vai ”taiteeksi naamioitua pornoa”. Onkin tärkeää huomioida, että suurin osa nunsploitaatioelokuvista ovat miesten ohjaamia ja tuottamia, ja vasta viime vuosina naiset ovat saaneet itse ohjat omiin käsiinsä.
Elokuvien saaman laajemman kritiikin lisäksi myös useat nunnat ovat itse kritisoineet nunsploitaatioelokuvia, sillä ne antavat niin nunnista kuin uskonnostakin valheellisen kuvan. Aiheeseen kantaa ottaneet nunnat ovat kritisoineet esimerkiksi elokuvien tapaa demonisoida nunnia ja luostareja. Elokuvissa usein käytetty juonellinen klisee on ajatus siitä, että luostarit kätkisivät sisäänsä synkkiä salaisuuksia ja pahuutta. Itse luostarissa elävät kokevat elokuvien vääristävän luostarielämää ja siellä eläviä nunnia.
Kritiikkiä on saanut myös se, että elokuvat ovat osaltaan inspiroineet ihmisiä pukeutumaan halloweeniksi tai naamiaisiin nunniksi. Vaikka nunnaksi pukeutumista ei lähtökohtaisesti aina nähdä epäkunnioittavana, useissa tapauksissa tällaiset asut kuitenkin halventavat uskonnollista yhteisöä. Asut saattavat olla esimerkiksi yliseksualisoituja ja näin luoda valheellisen kuvan nunnista. Suurimmaksi kysymykseksi nouseekin se, pyhittääkö tarkoitus keinot, ja kuka saa määritellä sen, onko nunnien kuvaus popkulttuurissa sallittua.
Lähteet
Fletcher, Harriet. 2024. Immaculate: how a nunsploitation film tunes into women’s anger over misogyny and oppression. The Conversation. 28.3.2024. Haettu 2.4.2025. https://theconversation.com/immaculate-how-a-nunsploitation-film-tunes-into-womens-anger-over-misogyny-and-oppression-226528
Harmes, Marcus K. ja Meredith A. Harmes. 2024. Nuns in Popular Culture: Critical Essays. Yhdysvallat: McFarland & Company https://books.google.fi/books?hl=fi&lr=&id=ZPQYEQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=nunsploitation&ots=BCp0QPvOpN&sig=o7LC9RN8B66Fy3hdc0gpwODmrsI&redir_esc=y#v=onepage&q=nunsploitation&f=false
Mustonen, Jari. 2003. Saatanan panopuut – johdatus nunsploitaatioon. Elitisti. 8.7.2003. Haettu 2.4.2025. https://www.elitisti.fi/artikkeli/2003/07/saatanan-panopuut-johdatus-nunsploitaatioon
Newton, James. 2014. Nunsploitation: The Forgotten Cycle. OffScreen. 6/2014. Haettu 2.4.2025 https://offscreen.com/view/nunsploitation
Sapiano, S. K. 2024. Nunsploitation Horror Movies Ranked. Collider. 28.4.2024. Haettu 2.4.2025. https://collider.com/nunsploitation-horror-movies-ranked/
Fearns, Sister Janet. 2018. Nuns don’t belong in horror movies. Catholic Herald 20.9.2018. https://thecatholicherald.com/nuns-dont-belong-in-horror-movies/
Sister Julie. 2012. Wearing a Nun costume for Halloween. A Nuns Life Ministry 17.10.2012. https://anunslife.org/blog/nun-talk/wearing-a-nun-costume-for-halloween