Lastenkirjallisuuslehti pohtii ruoan merkityksiä ja sen muutoksia

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden edistämiseen sitoutuneen IBBY Finland ry:n jäsenlehdessä 4/2022 keskitytään ruoan merkityksiin lastenkirjallisuudessa. Hankkeen tutkija Marianna Lammi toimitti lehden, jossa ristivalotetaan muun muassa Peppi Pitkätossu -trilogian ja ruoan välistä suhdetta (”Poliisit ovat parasta mitä tiedän raparperikiisselin jälkeen”) ja tarkastellaan kasvisruoan hidasta yleistymästä lasten kuvakirjassa (”Maapallo lautasella”). Lisäksi Lammi haastatteli useita kokeneita tai vasta debytoivia lastenkirjailijoita ruoasta lastenkirjoissa. Ääneen pääsevät kirjailija-runoilija Eppu Nuotio, kuvittaja Erika Kallasmaa, erityisherkkyydestä esikoiskirjansa kirjoittanut Annika Hämynen, kirjailija-kuvittajapariskunta Aino Havukainen ja Sami Toivonen sekä ruokahistoriaa tutkinut Oulun yliopiston dosentti Ritva Kylli. Tietokirjailija Laura Ertimon kolumni käsittelee ruoantuotannon ympäristövaikutuksia etenkin meriluonnon kannalta. Tutkija Jaana Pesosen kirjoittama juttu kartoittaa suomalaisille tärkeitä ruokamuistoja lastenkirjallisuudessa.

Lehti on vapaasti luettavissa osoitteessa: https://ibbyfinland.fi/kategoria/lehti/lehti-4-2022/.