Puutarhasuunnitelmat RKY-alueilla, Susanna Kukkamäki (2022)

Ohessa on avoin Excel-tietokanta suomalaisiin julkisiin arkistoihin tallennetuista puutarha- ja maisema-arkkitehtisuunnitelmien kokoelmista 1913 – 1999. Se on käytettävissä vapaasti. Toivomme että tietokantaan viitataan seuraavasti:

Suunnitelmat puutarha- ja maisema-arkkitehtien kokoelmissa Arkkitehtuurimuseolla ja Lepaan puutarhamuseolla. Turun yliopisto, maisemantutkimus 2022.

Tietokanta sai alkunsa vuonna 2012 Devepark Interreg Central Baltic –kehityshankkeessa ja sitä ovat sen jälkeen koonneet lukuisat tutkimusavustajat. Nyt tietokantaan kuuluu kymmenen tuotteliaan suunnittelijan yhteensä yli viidentuhannen suunnitelman tiedot. Suunnitelmissa piirtyy esiin lähes vuosisadan kehityskaari.

Ladattavat aineistot:

Suunnittelijoiden puutarhat RKY-alueilla (zip) on ladattava vektoripohjainen Esrin shape-tiedosto, jota voi käyttää paikkatietojärjestelmissä. Ladattavan aineiston mukana tulee tietotuoteseloste, johon linkki myös alla. Aineistossa on verrattu Turun yliopiston Maisemantutkimuksen keräämää tietokantaa Suomen puutarha- ja maisema-arkkitehtien suunnitelmista Valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin (RKY). Aineiston pistetiedot kuvaavat RKY-kohteita, ja yksi piste voi sisältää useita suunnitelmia eri suunnittelijoilta. Näin ollen tämä aineisto ei sovellu puutarhojen tarkkaan tutkimukseen, jonka takia pistetason suurin näkyvyys on asetettu mittakaavaan 1:50 000. Suunnitelmien toteutumista tai puutarhan nykytilaa ei ole selvitetty. Alla on myös linkki Paikkatietoikkunaan, jossa sama aineisto on esitetty karttajulkaisuna.

Paikkatietoikkunan karttajulkaisu

Tietotuoteseloste: Suunnittelijoiden puutarhat 2022