Tapahtumat

7.5.2024 Työpaja: Ylioppilaskoe ikkunana yhteiskunnan kieli-ideologioihin ja kielenrakennusprosesseihin

Kielitieteen päivät, Jyväskylä

Ohjelma:

10.00 Työpajan avaus (Hanna Lantto)

10.30 Kuka on äänessä – Aineistotekstien merkitys kirjoitustaidon kokeessa (Maarit Berg, Anna Ristilä, Sara Routarinne, Hanna Lantto)

11.00 Koulukielten rakennusta Zsukupolven kielidiskursseissa (Leena Kolehmainen, Hanna Lantto)

12.30 Espanjan opiskelu varsinaissuomalaisten abiturienttien diskursseissa (Hanna Turta)

13.00 Saame ja karjala ylioppilaskirjoitusten äidinkielen kokeen diskursseissa (Riikka Iso-Ahola)

13.30 Making a language – kielenrakennus ja Finglishmaininnat äidinkielen ylioppilaskokeess a (Maarit Berg)

14.45 Mitä hyötyä kielten opiskelusta on? – Abiturienttien kieleen ja kieliin liittyvät hyötydiskurssit (Hanna Lantto)

15.15 Kommenttipuheenvuoro (Liisa-Maria Lehto)

4.3.2024 Esitys Leena Kolehmainen & Anna Ristilä:Die deutsche Sprache in Finnland: nur eine Sprache des Exporthandels oder auch etwas Anderes und mehr?

Universität Greifswald: 3. internationale FI-DACH-Tagung

12.2.2024 Aloitusseminaari  Z-sukupolven kieli-ideologiat: kielenrakennus tekstuaalisena performanssina (Kiera)

Seminaari järjestetään maanantaina 12.2.2024 klo 15.00-16.30 Turun yliopistossa (Calonia 1006) ja Zoomissa.

Ohjelma:

15.00 Presentation of the project Kiera: Language making in a corpus of student texts (PI, Hanna Lantto)

15.10 Data in numbers & methodological approaches (Anna Ristilä)

15.30 Who’s talking in the examination text? (Maarit Berg and Sara Routarinne)

Keskustelu

16.00 Philip Krämer: What is Language Making?                                                                                            16.15 Hanna Lantto: Kielenrakennus ja kielten profiilit aineistossa: esimerkkejä

Tilaisuus on suomen- ja englanninkielinen. Esitelmöitsijät puhuvat enimmäkseen englanniksi, mutta kysymyksiä ja kommentteja voi hyvin esittää myös suomeksi.

29.1.2024 Projektiyhteistyö Yhteistyöpalaveri Svenska social- och kommunhögskolanin tutkijoiden kanssa.

10.1.2024 Esitys Hanna Lantto: Las lenguas de la Península Ibérica y sus colocaciones en los ensayos escritos por los estudiantes finlandeses

Helsingin yliopisto: Congreso internacional de las lenguas iberorrománicas