Hur skapade man Himmelska Uppenbarelser-verkets genomslag?
I det nedre hörnet av bilden möter den heliga Birgitta en biskop som är avbildad i en hastig rörelse. När Birgitta presenterar sina uppenbarelser i form av en bok för honom, verkar han kasta sig fram för att ta emot verket. Den snabba rörelsen får manteln att fladdra och biskopens ansiktsuttryck avspeglar starka känslor. Birgitta är fokuserad på att betrakta sin bok, medan biskopen är ivrig att se den.
Bilden av biskopen är förmodligen Birgittas tredje biktfader, biskopen av Jaén, Alfonso, som spelade en väsentlig roll i att omvandla uppenbarelserna till skriftlig form och deras spridning över Europa. Texten på sidan är ett utdrag från en vision där Kristus uppmuntrar Birgitta att överlämna sina texter till Alfonso för bearbetning. Även om biskopen på bilden har en strålkrets bakom sin biskopsmitra, har Alfonso inte officiellt blivit helgonförklarad.
Platsen för mötet är ritad som ett arbetsrum, möjligen ett scriptorium där nya verk skrivs och kopieras. Genom det breda fönstret syns en grupp byggnader vid foten av en brant kulle, kanske ett kloster. Alfonso och Birgitta möttes i Rom, men landskapet kan också hänvisa till Jaén som Alfonso lämnade bakom sig eller till S. Gerolamo-klostret som han grundade i Genua.