kv opiskelijoita puutarhan ylätasanteella

Uudet opiskelijat innoissaan biodiversiteettiyksikön tarjonnasta

Lumo-hanke järjesti Turun yliopiston uusille opiskelijoille biodiversiteettitapahtuman 4.10.2023 kasvitieteellisessä puutarhassa.

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha täyttyi 70:sta opiskelijasta kolmatta kertaa järjestetyssä uusien opiskelijoiden illassa keskiviikkona 4.10. Tapahtumaan on vuosittain kutsuttu Turun yliopiston uudet opiskelijat  sekä kansainväliset opiskelijat kuulemaan biodiversiteettiyksikön toiminnasta. Samalla kannustamme opiskelijoita lähtemään mukaan kestävän kampusarjen ja LUMA toimintaan.

Ihmisiä luentosalissa kuuntelemassa Ilari sääksjärven esitystä.
Biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari Sääksjärvi esitteli biodiveristeettiyksikön toimintaa uusien opiskelijoiden illassa.

Toiveidemme ja kestävän kampusarjen periaatteiden mukaisesti suurin osa hyödynsi Ruissaloon kulkevaa joukkoliikennettä saapuessaan puutarhalle. Reippaimmat saapuivat paikalle pyöräillen ja kertoivat päässeensä matkalla ihailemaan ensi kertaa upeita Ruissalon maisemia. Suurimmalle osalle tämä oli myös ensimmäinen kerta Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa ja opiskelijat olivat tyytyväisiä järjestettyyn tapahtumaan ja tilaisuudesta päästä tutustumaan kohteeseen.

Tapahtuma oli tavoittanut usean eri alojen  eri-ikäisiä ja taustaisia opiskelijoita ja monet olivat kiinnostuneita biodiversiteettiyksikön monialaisesta tiedekuntarajoja rikkovasta tutkimuksesta. Opiskelijat olivat myös kiinnostuneita eri mahdollisuuksista päästä mukaan toimintaan ja moni kyseli muun muassa LUMA-ohjaajaksi hakemisesta tai haaveilivat kesätyömahdollisuuksista.

Samana päivä 4.10. vietettiin myös kansainvälistä korvapuustipäivää, jonka kunniaksi tarjolla oli vegaanisia korvapuusteja, poppareita ja kaakaojuomia. Opiskelijat pääsivät kiertämään kasvihuoneissa ja useat kehuivat puutarhaamme monipuolista lajistoa.

”Ilta oli onnistunut ja saimme kontaktin moneen kiinnostuneeseen kestävän tulevaisuuden tekijään.”, toteaa tapahtumaa järjestänyt Aliisa Wahlsten.

Opiskelijat pääsivät uusien opiskelijoiden illassa tutustumaan Turun yliopiston kasvitieteelliseen puutarhaan. Aija Walling (vasemmalla)  oli vierailulla Turun kasvitieteellisessä ensimmäistä kertaa ja kiitteli kokoelmien monipuolisuutta.

Myös opiskelijat  kiittivät illan järjetelyjä. ”Älyttömän hyvä kannuste tutustua paikallisiin nähtävyyksiin ja saada tietoa biodiversiteetista. Itseäni erityisesti kiinnostaa geneettisen monimuotoisuuden säilyminen ja niiden kautta ymmärrys siitä mitä on ollut aiemmin.”, kommentoi arkeologiaa opiskeleva Aija Walling. Hän kehui Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ansaitsevan 9/10 pistettä verratessaan sitä useisiin kasvitieteellisiin puutarhoihin, joissa on Euroopassa ja muualla maailmassa vieraillut.

Kaksi mieshenkilöä mehikasvihuoneessa
Biologian opiskelijoille Ville Piriselle ja Aapeli Pakalle vierailu kasvitieteellisellä ei ollut ensimmäinen eikä kuulemma myöskään jäänyt viimeiseksi. Ystävykset katselivatkin jo sopivaa nurkkausta etäopintopäivän pitämiseen kasvihuoneiden lämmössä.

Tapahtuma on osa LUMO-hankketta, joka tulee päätökseen nyt vuoden lopussa. Illan järjestäjät Juulia Räikkönen, Aliisa Wahlsten, Hanna Oksanen sekä Ilari Sääksjärvi kiittävät opiskelijoita aktiivisesta osallistumisesta ja kiinnostuksesta.