Uudet opiskelijat tutustuivat biodiversiteettiin kasvitieteellisessä puutarhassa

Lumo-hanke järjesti Turun yliopiston uusille opiskelijoille Biodiversiteettitapahtuman 7.10.21 kasvitieteellisessä puutarhassa. Tilaisuus oli tarkoitettu kaikkien tiedekuntien uusille opiskelijoille sekä vaihto-opiskelijoille. Korona-rajoitukset huomioiden mukaan mahtui 60 opiskelijaa, kun seminaarisaliin kokoonnuttiin kahdessa erässä, ensin kielenä oli suomi ja sitten vaihdettiin  englantiin.  Vastaavasti myös kasvihuoneisiin tutustuttiin kahdessa erässä.

Illan aluksi biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvi kertoi luonnon monimuotoisuudesta, luontokadosta, Biodiversiteettiyksikön monitieteisestä tutkimuksesta ja Turun yliopiston uudesta tutkimuksen ja koulutuksen temaattisesta kokonaisuudesta “Luonnon monimuotoisuus ja kestävyys”.

Tutkijatohtori Juulia Räikkönen kertoi Turun yliopiston tiedematkailukehityksestä. Lisäksi hän esitteli meidän kaikkien yliopistolaisten omia matkailukohteita, kasvitieteellisen puutarhan lisäksi esimerkiksi Seilin saarella sijaitsevaa Saaristomeren tutkimuslaitosta, sekä Turun yliopistosäätiön Vanhalinnaa.

Lumo-hankkeen tutkimusavustaja ja TYYn hallituksen puheenjohtaja Aliisa Wahlsten puolestaan kertoi opiskelijoiden mahdollisuuksista vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden huomioimiseen yliopistoyhteisössä.  Illan päätteeksi syötiin Kahvila Vanhan Tammen vegaanista iltapalaa.