MALAMA-sprintti 1: Nopeaa kokeilua lasertekniikkaa hyödyntäen laboratorio-olosuhteissa

Koneteknologiakeskus Turku, Lemminkäisenkatu 28, 1. kerros

MALAMA-hanke selvittää laserteknologian mahdollisuuksia taloudellisuuden ja ympäristön kannalta sekä pyrkii saamaan tekniikan erityisesti laivanraken­nuk­sen ja pakkausteollisuuden käyttöön. Hankkeen työpajoissa on yritysten kanssa yhteistyössä etsitty uusia käyttökohteita lasertyöstölle. Näitä ideoita kokeillaan nyt MALAMAn ensimmäisessä sprintissä eli tehdään nopeita lasertyöstökokeiluja valituilla kohteilla ja materiaaleilla laboratorio-olosuhteissa. Lupaavimpia ideoita analysoidaan ja kehitetään hankkeessa edelleen.

Tilaisuus on maksuton ja se on suunnattu niin lasertyöstön parissa jo toimiville kuin siitä kiinnostuneille. Mikäli yritykselläsi on idea uudeksi lasertyöstön käyttökohteeksi, ota yhteyttä. Sprinttiin osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.

Ilmoittaudu tästä

8:15 Kahvi ja ilmoittautuminen, Design studio

Tervetuloa ja päivän esittely, dosentti Heidi Piili, konetekniikka, Turun yliopisto

8:40 Turun yliopiston konetekniikan laboratorion esittely ja työturvallisuusnäkökohtia, laboratorioinsinööri, Aki Piiroinen, konetekniikka, Turun yliopisto

9:10 Jakaudutaan kahteen ryhmään

9:15 Testisarja 1 (5-10 henkilöä/ryhmä), Case 1 -4

• Ryhmä 1: Kuitukäsilaser-puhdistus, käyttöpäällikkö Timo Kankala, Koneteknologiakeskus Oy
  • Ryhmä 2: Pulssilaser-puhdistus, laboratorioinsinööri Aki Piiroinen

10:00 Testisarja 2 (5-10 henkilöä/ryhmä), Case 1 -4

• Ryhmä 2: Kuitukäsilaser-puhdistus, Timo Kankala
  • Ryhmä 1: Pulssilaser-puhdistus, Aki Piiroinen

10:45 Robotisoitu puhdistus hitsausoptiikan oskillointitoiminnalla

11:15 Keskustelua ja ajatustenvaihtoa sekä seuraavan sprintin suunnittelua

12.00 Omakustanteinen lounas

Ohjelmanmuutokset mahdollisia.

LISÄTIEDOT

Dosentti Heidi Piili, Turun yliopisto, Kone- ja materiaalitekniikan laitos heidi.piili@utu.fi (sisältöasiat)
Projektipäällikkö Kirsi Laitio, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö, p. 040 7799 483 tai kirsi.laitio@utu.fi

ILMOITTAUTUMINEN

Tilaisuus on osallistujille maksuton. Viimeinen ilmoittautumispäivä on torstaina 8.3.2024.

Ilmoittautumalla tapahtumaamme hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen ja käytön tämän tilaisuuden tarkoituksiin. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan osana MALAMA-hankkeen toimintaa ja tuloksia.

Ilmoittaudu tästä

MALAMA-hanke on Euroopan unionin osarahoittama hanke, jonka toteuttajana on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö ja Turussa sijaitseva materiaali- ja konetekniikan laitos (hankekoodi A80056). Hankkeeseen sisältyy erillinen investointihanke (hankekoodi A80057). Hankkeiden rahoitusviranomainen on Satakuntaliitto ja -lähde Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma. Sprintti 1: Nopeaa kokeilua lasertekniikkaa hyödyntäen laboratorio-olosuhteissa 13.3.2024 on osa MALAMA-hankkeen toteutusta.