MALAMA-sprintti 2: Nopeaa kokeilua lasertekniikkaa hyödyntäen teollisuusympäristössä

10.04.2024

Rauma Marine Constructions, Suojantie 5, Rauma

Välähdyksiä MALAMA-hankkeen ensimmäisistä laboratorio-olosuhteissa tehdyistä lasertyöstökokeiluista (Video: Anna Huusko).

Ohjelma

MALAMA-hanke selvittää laserteknologian mahdollisuuksia taloudellisuuden ja ympäristön kannalta sekä pyrkii saamaan tekniikan erityisesti laivanrakennuksen ja pakkausteollisuuden käyttöön. Hankkeessa on etsitty uusia käyttökohteita lasertyöstölle ja käsillä olevassa sprintissä eli nopeissa lasertyöstökokeiluissa testataan saatuja ideoita teollisuusympäristössä. Aiemmin kokeiltiin laboratorio-olosuhteissa.

Tapahtuma on osallistujille maksuton sekä avoin ja siinä on tilaisuus nähdä erilaisilla laitteilla tehtävää lasertyöstöä käytännössä sekä mitä tulee huomioida työstön mahdollistamiseksi turvallisesti. Mikäli yritykselläsi on idea uudesta lasertyöstön käyttökohteesta, ota yhteyttä. Sprinttiin osallistujien tulee ilmoittautua etukäteen.

8:30     Kahvi ja ilmoittautuminen, Koulutustila 1, Rakennus 15

8:45     Tervetuloa ja päivän esittely
             Heidi Piili, konetekniikka, Turun yliopisto

9:00    Telakan puheenvuoro, käytännönohjeita ja turvallisuusnäkökohdat
             Markku Uusitalo, Rauma Marine Constructions Oy

9:15      Kokemuksia lasertyöstöstä teollisuusympäristössä
             Miki Helminen, Laser Cleaning Helminen Oy

9:25     Kokemuksia lasertyöstöstä teollisuusympäristössä
             Sami Smeds, TP-Cleantech Oy

9:35     Kokemuksia lasertyöstöstä teollisuusympäristössä
             Riku Hietakangas, FMS-Service Oy

9:45     Testisarjojen aloitus.
Kokeilussa mm. metallin puhdistaminen ruosteesta, hitsiliitoksen
puhdistaminen, maalikerroksen ja pintamaalin poisto.

11:30     Omakustanteinen lounas, Lounaspark Seaside

12:30    Testisarjat jatkuvat

14:00    Kahvi, yhteenveto ja loppupäätelmät

14:30    Tilaisuuden lopetus

Ohjelmanmuutokset mahdollisia

ILMOITTAUTUMINEN

Tilaisuus on osallistujille maksuton. Viimeinen ilmoittautumispäivä on perjantaina 5.4.2024.

Ilmoittautumalla tapahtumaamme hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen ja käytön tämän tilaisuuden tarkoituksiin. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan osana MALAMA-hankkeen toimintaa ja tuloksia.

Ilmoittaudu tästä

LISÄTIEDOT

Dosentti Heidi Piili, Turun yliopisto, Kone- ja materiaalitekniikan laitos heidi.piili@utu.fi (sisältöasiat)
Projektipäällikkö Kirsi Laitio, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö, p. 040 7799 483 tai kirsi.laitio@utu.fi

MALAMA-hanke on Euroopan unionin osarahoittama hanke, jonka toteuttajana on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö ja Turussa sijaitseva materiaali- ja konetekniikan laitos (hankekoodi A80056). Hankkeeseen sisältyy erillinen investointihanke (hankekoodi A80057). Hankkeiden rahoitusviranomainen on Satakuntaliitto ja -lähde Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma. Sprintti 1: Nopeaa kokeilua lasertekniikkaa hyödyntäen teollisuusympäristössä 11.4.2024 on osa MALAMA-hankkeen toteutusta.