MALAMA-työpaja: Valon voima – pintakäsittelyn viimeisimmät laserinnovaatiot

14.08.2024

Koneteknologiakeskus, Lemminkäisenkatu 28, Turku

Välähdyksiä MALAMA-hankkeen sprinteistä ja työpajoista (Video: Anna Huusko).

Laserteknologia on askel eteenpäin meriteollisuuden vihreässä siirtymässä ja digitaalisessa vallankumouksessa. Se tarjoaa uusia näkökulmia pintojen käsittelyyn oli kyseessä sitten maalin poisto, maalattavan tai liimattavan pinnan puhdistus, hitsin siistiminen tai joku muu puhdistusta, merkkaamista tai kiillotusta vaativa kohde. Työpajassa kuullaan, miten lasertyöstö soveltuu eri kohteisiin ja materiaaleihin sekä miten sen tehokkuutta ja onnistumista voidaan tarkastella laboratoriossa ja keskivaikeissa olosuhteissa telakkahallissa tehtyjen kokeiden avulla. Testit on tehty aidoilla meriteollisuuden käytössä olevilla materiaaleilla.

Alustava ohjelma:

9:00          Ilmoittautuminen ja tervetulokahvi

9:20          JOHDATUS PÄIVÄN TEEMAAn professori Antti Salminen, Kone- ja materiaalitekniikan laitos, Turun yliopisto

9:30         Yrityspuheenvuoroja:
Puhdistus.fi -yrityspuheenvuoro, Sami Smeds, asiakkuuspäällikkö
W2M-Yrityspuheenvuoro, Juhani Tamminen, myyntijohtaja
Starcke Oy -yrityspuheenvuoro, Ari-Veli Starcke, toimitusjohtaja

10:30        MALAMA-hankkeen uusimmat tulokset
Hitsattavan pinnan puhdistaminen, Inka Väisänen, tutkimusapulainen
Maalinpoisto laivateollisuudessa, Eter Tourunen, tutkimusapulainen
Laserpuhdistuksen reaaliaikaisen laadunvarmistamisjärjestelmän kehittäminen, Olivia Iizuka, tutkimusapulainen
Laserpuhdistusjäljen karakterisointi, Kristina Tarson, tutkimusapulainen

11.30        Yritys- ja yliopistoyhteistyö

13:00        Omakustanteinen lounas

14:00      Työpaja päättyy

(Järjestäjä varaa oikeuden ohjelmanmuutoksiin.)

ILMOITTAUTUMINEN
Ilmoittautuminen https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=18808. Viimeinen ilmoittautumispäivä on torstaina 8.8.2024.

TERVETULOA MUKAAN!

ILMOITTAUTUMINEN

Tilaisuus on osallistujille maksuton. Viimeinen ilmoittautumispäivä on torstaina 8.8.2024.

Ilmoittautumalla tapahtumaamme hyväksyt henkilötietojesi tallentamisen ja käytön tämän tilaisuuden tarkoituksiin. Osallistuneet organisaatiot raportoidaan osana MALAMA-hankkeen toimintaa ja tuloksia.

Ilmoittaudu mukaan!

LISÄTIEDOT

Dosentti Heidi Piili, Turun yliopisto, Kone- ja materiaalitekniikan laitos heidi.piili@utu.fi (sisältöasiat)
Projektipäällikkö Kirsi Laitio, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö, p. 040 7799 483 tai kirsi.laitio@utu.fi

MALAMA-hanke on Euroopan unionin osarahoittama hanke, jonka toteuttajana on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö ja Turussa sijaitseva materiaali- ja konetekniikan laitos (hankekoodi A80056). Hankkeeseen sisältyy erillinen investointihanke (hankekoodi A80057). Hankkeiden rahoitusviranomainen on Satakuntaliitto ja -lähde Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma. Sprintti 1: Nopeaa kokeilua lasertekniikkaa hyödyntäen teollisuusympäristössä 11.4.2024 on osa MALAMA-hankkeen toteutusta.