Raportointiohjeet

Tutkimus koostuu kahden eri kokemuksellisen raportin keräämisestä. Raportit kerätään nimettömänä, arvotun koehenkilönumeron avulla, joten raporttejasi ei voida yhdistää sinuun henkilönä. Henkilökohtaisen koehenkilönumerosi saat tältä sivulta. Kirjaa se itsellesi ylös ja käytä samaa numeroa koko tutkimuksen ajan. Numeroa ei kyetä palauttamaan, eikä sitä pystytä uudelleen tarkistamaan.

OHJEITA MIELENVAELTELURAPORTOINTIIN

Tutkimuksessa keräämme mielenvaelteluraportteja. Yksinkertaisimmillaan mielenvaeltelulla tarkoitetaan mieleemme nousevia sisältöjä silloin, kun emme tee mitään erityistä tarkkaavaisuutta vaativaa tehtävää, tai kun tuo tehtävä on riittävästi automatisoitunut. Esimerkiksi öisin nukkumaan mennessämme tai töihin tai opintoihin kulkiessamme saattaa mielemme vaellella ilman erityistä kohdetta. Pyydämme sinua osana tätä tutkimusta raportoimaan tällaisia kokemuksia joka ilta noin 10 minuutin ajanjaksolta.

    • Tee mielenvaeltelutehtävä illalla, sinulle parhaiten sopivaan rauhalliseen aikaan.
    • Valitse rauhallinen ja häiriötön paikka, jossa ei ole ylimääräisiä ulkoisia ärsykkeitä (muut henkilöt, päällä oleva televisio tms).
    • Anna mielesi vaellella vapaasti ajatuksesta toiseen ilman erityistä tehtävää 10 minuutin ajan. Voit sulkea silmäsi tai pitää ne auki. Ei ole tarpeen pyrkiä ohjailemaan ajatuksiasi, sillä mikään mieleen ilmaantuva sisältö ei ole tämän tehtävän kannalta parempi tai huonompi kuin toinen.
    • Voit laittaa matkapuhelimestasi tai muusta ajastimesta ajastuksen päälle, jottei sinun tarvitse seurata ajan kulkua.
    • Kirjaa kokemasi mielensisällöt ja mielikuvasi tältä ajalta mahdollisimman tarkasti ylös, vääristelemättä ja mitään pois jättämättä.
    • Muista, ettei yksikään yksityiskohta ole liian vähäpätöinen tai yhdentekevä kirjattavaksi
    • Joskus mieleemme nousee outojakin asioita, muttei ole syytä hävetä. Kirjaa rohkeasti ylös myös sensuurille alttiit kohdat, nekin voivat osoittautua tutkimuksen kannalta tärkeiksi.
    • Pyri raportoimaan koetut sisällöt mahdollisimman tarkasti, äläkä muuta alkuperäistä raporttia myöhemmin tekemilläsi päätelmillä, kaunisteluilla tai lisäyksillä
    • Pyri käyttämään ihmisistä ja paikoista sellaisia kuvauksia, että ulkopuolinen lukija saa käsityksen siitä, miten raportti liittyy todelliseen elämääsi. Älä käytä pelkästään erisnimiä, vaan lisää tarvittaessa selitys henkilöllisyydestä sulkuihin (esim. Seppo (pikkuveljeni)).

Aluksi tehtävän tekeminen saattaa tuntua hankalalta. Tästä ei kannata huolestua. Voit myös pitää tätä hankaluuden kokemusta raportoitavana sisältönä ja tarkastella kiinnostuneesti mihin se johtaa.

Jokaisen raportoinnin yhteydessä sinulta kysytään muutama lisäkysymys edeltävästä päivästäsi sekä raportin sisältöön liittyen.

OHJEITA UNIPÄIVÄKIRJAN PITOON JA UNIEN RAPORTOINTIIN

Tutkimuksemme tavoitteena on kerätä mahdollisimman monta unta. Tämän toteutumiseksi toivomme Sinun pitävän järjestelmällisesti kirjaa unistasi kahden viikon ajan sekä vastaamaan muutamiin nukkumiseen ja unennäköön liittyviin kysymyksiin.

Aluksi unien muistaminen saattaa tuntua hankalalta, mutta alta löydät muutamia vinkkejä, miten unia voi muistaa paremmin. Lisäksi tiedetään, että unien muistaminen lisääntyy sitä mukaa kun uniin aletaan kiinnittää huomiota. Alta löydät myös ohjeet siihen, miten raportoida unet niin tarkasti kuin mahdollista.

Miten muistaa unet paremmin?

Kun uniin ei kiinnitetä huomiota, ne unohtuvat helposti ja nopeasti. Jotta muistaisit unesi ja saisit sen kirjattua, uni pitäisi saada siirrettyä lyhytkestoisesta muistista pitkäkestoiseen muistiin. Erityisten muististrategioiden harjoittaminen auttaa unien muistamisessa.

      • pidä sängyn vieressä kynä ja univihkosi
      • varaa herätessäsi tarpeeksi aikaa unen mieleen palauttamiseen ja kirjaamiseen
      • ennen kuin nouset ylös ja alat aamutoimiin, makaa hetki hiljaa ja yritä palauttaa mieleesi kaikki ne unimielteet, jotka olivat mielessäsi ennen kuin heräsit
      • rentoudu, sulje silmäsi ja kysy itseltäsi: ”Mistä juuri äsken näin unta?”
      • käy läpi unen päätapahtumat pariin kertaa mielessäsi ja pyri muistamaan pääkohtien ympäriltä mahdollisimman paljon yksityiskohtia
      • kirjaa nämä pääkohdat ylös lyhyesti ranskalaisin viivoin
      • kirjoita uni ylös niin täydellisenä kuin sen muistat
      • anna jokaiselle muistamallesi unelle jokin nimi tai otsikko

Huomaa: Liika yrittäminen voi häiritä nukkumista ja unien muistamista. Rauhallinen, päättäväinen motivaatio on paras unimuistin kohentaja. Unien muistaminen on sinänsä kiehtovaa ja palkitsevaa. Alkuun päästyä unimuistin harjoittamisesta tulee automaattista ja se tapahtuu melkein itsestään. Seuraavat keinot voivat auttaa sinua muistamaan uniasi paremmin:

    • muistuta itseäsi juuri ennen nukkumaanmenoa ja nukahtamista, että haluat muistaa aamulla, mitä unia olet nähnyt. Ajattele itseksesi tai sano itsellesi ääneen: Tänä yönä haluan muistaa uneni!
    • voit yrittää nukkua mahdollisimman pitkään. Mitä pidempään nukut, sitä pidemmäksi REM-univaiheet tulevat ja sitä todennäköisempää on, että heräät nähdessäsi parhaillaan unta. Tällöin on todennäköisempää, että myös kykenet palauttamaan sen mieleesi.

Miten raportoida uni sellaisena kuin sen näit?

    • mikään yksityiskohta ei ole liian vähäpätöinen tai yhdentekevä kirjattavaksi
    • unet ovat joskus omituisia, mutta emme ole uniesi tuomareita, joten kirjaa rohkeasti ylös myös sensuurille alttiit kohdat, nekin voivat osoittautua tutkimuksen kannalta tärkeiksi
    • mikäli myöhemmin haluat lisätä joitain yksityiskohtia uneesi, älä muuta alkuperäistä raporttia, vaan kirjoita lisäyksesi erilleen alkuperäisen unen jälkeen
    • mikäli heräät keskellä yötä ja satut muistamaan unen, sinun tulisi palauttaa ja kirjata se ylös saman tien, koska aamulla et todennäköisesti enää muista untasi
    • pyri olemaan tarkka ja totuudenmukainen unia kirjatessasi, älä kuitenkaan yritä tehdä unesta järjestelmällisempää, loogisempaa tai täydellisempää kuin mitä todella muistat sen olevan
    • älä muuta alkuperäistä unta myöhemmin tekemilläsi päätelmillä, kaunisteluilla tai lisäyksillä
    • mikäli uni tuo mieleesi joitain assosiaatioita tai todellisia muistoja tai haluat muuten kommentoida untasi, kirjoita kaikki tällaiset kommentit sulkujen sisään selvästi erilleen varsinaisesta unestasi
    • Huom! Tutkimuksen yleistettävyyden vuoksi on ensiarvoista, että kirjaat unesi sellaisena kuin olet ne kokenut.

Raportointiohjeita

Huomioi unta kirjatessasi, etteivät sitä myöhemmin lukevat tutkijat tiedä kuka olet. Tutkijat eivät tunne niitä henkilöitä, paikkoja tai asioita, jotka  kuuluvat omaan elämääsi. Pyri käyttämään ihmisistä ja paikoista sellaisia kuvauksia, että ulkopuolinen lukija saa käsityksen siitä, miten uni liittyy todelliseen elämääsi. 

    • Älä käytä pelkästään erisnimiä, vaan lisää tarvittaessa selitys henkilöllisyydestä: 
      • esim. Matti (veljeni) ja minä olimme unessa soutelemassa Pyhäjärvellä (joka on lähellä vanhempiemme mökkiä)
      • kirjoita raporttisi univihkoon ja siirrä se myöhemmin netissä olevaan raporttipohjaan

Lopuksi vielä muistilista unien raportoinnista:

· palauta uni mieleesi välittömästi herättyäsi

· kertaa unta mielessäsi ja anna sille nimi

· kirjoita pääkohdat ylös ranskalaisin viivoin

· kirjoita uni ylös välittömästi tämän jälkeen mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja totuudenmukaisesti

Your participant ID is 1,447