INVEST-konferenssi edistää avoimen tieteen käytäntöjä

INVEST konferenssi on monitieteinen, kansainvälinen ja korkeatasoinen tieteellinen konferenssi. Se kokoaa yhteen tutkijoita eri maista ja eri tieteenaloilta ja tarjoaa tutkijoille ja ammattilaisille erinomaisen tilaisuuden tutustua alan tutkimukseen, laajentaa verkostojaan, syventää tietämystään ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia. Konferenssi järjestetään Turussa 15.-17. toukokuuta, 2024.

Konferenssin teemana on Digitalisaatio, sosiaalinen eriarvoisuus ja käyttäytymisen muutos. Digitalisaatio on erittäin tärkeä ja ajankohtainen yhteiskunnallinen kysymys. Se kuvaa digitaalisen tietotekniikan leviämistä jokapäiväisiin toimintoihin ja ympäristöihin, kuten kouluihin, työpaikoille ja yhteisöpalveluihin. Se voi tarjota monenlaisia mahdollisuuksia, mutta se voi myös olla suuri haaste esimerkiksi tasa-arvon kannalta. Digitalisaatio liittyy moniin aikamme suuriin haasteisiin, kuten syrjäytymiseen, mielenterveyteen ja syntyvyyden romahtamiseen.

Konferenssissa on kaksi visionääristä keynote-puhetta, jotka pitävät Vili Lehdonvirta Oxfordin yliopistosta ja Eva Serlachius Karolinska Institutetista. Lisäksi järjestämme avoimen tieteen käytäntöihin liittyviä puheenvuoroja.

INVEST on eturintamassa edistämässä avoimen tieteen käytäntöjen omaksumista tutkijoidensa keskuudessa. Yksi keskeinen käytäntö on ennakkorekisteröinti: tutkijat voivat julkisesti rekisteröidä hypoteesinsa, menetelmänsä ja analyysisuunnitelmansa ennen analyysin suorittamista, mikä takaa täydellisen avoimuuden alusta alkaen. Tämä ennakoiva toimenpide ei ainoastaan estä kyseenalaisia tutkimuskäytäntöjä, vaan se myös lisää tutkimuksen toistettavuutta, ja tiedelehdet kannustavat siihen voimakkaasti.

Tieteellisissä konferensseissa keskitytään kuitenkin usein edelleen tutkimustulosten esittelyyn eikä niinkään tutkimusideoiden esittelyyn (ja vertaispalautteen antamiseen näistä ideoista). Haluamme muuttaa tätä kehottamalla tutkijoita nimenomaisesti esittelemään esiin nostettuja ajatuksiaan toisilleen, jotta kollegat voivat ajatella mukana tutkimuksessaan alusta alkaen – sen sijaan, että ne esiteltäisiin vasta sen jälkeen, kun tulokset ovat tiedossa. Jos haluat lähettää abstraktin, joka soveltuisi Open Science -osioon, merkitse rasti “Open Science” -ruutuun osallistumislomakkeessa. Konferenssiin voi toimittaa lyhyen tiivistelmän avoimen tieteen käytäntöihin liittyvästä puheenvuorosta (noin 5 min). Abstrakteja voi jättää 31.1.2024 saakka. Toivotamme tervetulleiksi lyhyet avoimen tieteen puheenvuorot sekä tutkijoilta että hallintohenkilöstöltä!

Odotamme mielenkiinnolla tutkimuspapereita tämän vuoden teemaan liittyvistä aiheista.

Lisätietoja löydät INVEST konferenssin verkkosivuilta