Oppimisen ja osaamisen arviointi osallisuuteen edistämässä 2 op

Miten osallistaa oppilaita, opettajia ja huoltajia oppimisen ja osaamisen arviointiin? Millaisia rooleja ja tehtäviä toimijoilla on arviointiprosessissa? Millä tavoin kestävän arvioinnin periaatteet ilmenevät osallisuudessa? Miten arvioinnin moniulotteisuus toteutuu?

Kenelle?

Koulutus on suunnattu luokanopettajille, aineenopettajille ja rehtoreille. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamana ilmainen opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle.

Koulutuksen sisältö

Koulutus (2 op) sisältää 4 iltapäivällä (a 2,5h) toteutettavaa verkkovälitteistä työpajaa. Voit osallistua työpajoihin tilanteesi mukaan reaaliaikaisesti tai kuuntelemalla alustukset verkkoalueelta ja työstämällä tehtävät itsenäisesti yksin tai valitsemassasi pienryhmässä.

Reaaliaikainen työpaja sisältää paikallista ja valtakunnallista työskentelyä alustuksen pohjalta, työskentelyn purun ja orientaation välitehtävään.

Itsenäinen työskentely tapahtuu yksin tai valitsemassasi paikallisessa tai alueellisessa pienryhmässä (kaikki osallistujat ilmoittautuvat koulutukseen). Alustukset, työpajatehtävien ja välitehtävien ohjeet löydät koulutuksen verkkoalueelta (kirjallinen materiaali, tallenne).

Riippumatta osallistumistavasta tehtävät palautetaan kaikille osallistujille nähtäväksi ja asiantuntijapalautteen antamista varten yhteiselle verkkoalueelle. Osallistujat saavat  tehtäväkohtaisesti palautteen työstetyistä tehtävistä verkkoalueelle.

Aikataulu ja ilmoittautuminen

Reaaliaikaiset työpajat ja sisältöteemat (klo 13-15.30): 24.10.2022, 1.11.2022, 9.11.2022 ja 17.11.2022.

  • palaute ja ohjaus keskiössä
  • kuntakohtaiset ohjaussuunnitelmat. Ohjauksen polku esiopetuksesta perusopetuksen päättövaiheeseen, eri toimijoiden roolit ja tehtävät sekä nivelvaiheyhteistyö.
  • oppilaan arviointiosaaminen
  • huoltajan arviointiosaaminen
  • kestävä arviointi