Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen 2 op

Millaiset asiat vahvistavat oppimista, osaamista ja koulussa viihtymistä oppituntien lisäksi? Miten toteuttaa kouluruokailu oppilaita osallistaen? Miten välitunnit voidaan rakentaa virkistäviksi? Entä sidosryhmäyhteistyö?

Kenelle?

Koulutus on suunnattu luokanopettajille, aineenopettajille ja rehtoreille. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamana ilmainen opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle.

Koulutuksen sisältö

Koulutus (2 op) sisältää 4 iltapäivällä (a 2,5h) toteutettavaa verkkovälitteistä työpajaa. Voit osallistua työpajoihin tilanteesi mukaan reaaliaikaisesti tai kuuntelemalla alustukset verkkoalueelta ja työstämällä tehtävät itsenäisesti yksin tai valitsemassasi pienryhmässä.

Reaaliaikainen työpaja sisältää paikallista ja valtakunnallista työskentelyä alustuksen pohjalta, työskentelyn purun ja orientaation välitehtävään.

Itsenäinen työskentely tapahtuu yksin tai valitsemassasi paikallisessa tai alueellisessa pienryhmässä (kaikki osallistujat ilmoittautuvat koulutukseen). Alustukset, työpajatehtävien ja välitehtävien ohjeet löydät koulutuksen verkkoalueelta (kirjallinen materiaali, tallenne).

Riippumatta osallistumistavasta tehtävät palautetaan kaikille osallistujille nähtäväksi ja asiantuntijapalautteen antamista varten yhteiselle verkkoalueelle. Osallistujat saavat  tehtäväkohtaisesti palautteen työstetyistä tehtävistä verkkoalueelle.

Aikataulu ja ilmoittautuminen

Reaaliaikaiset työpajat ja sisältöteemat (klo 13-15.30): 13.9.2022, 21.9.2022, 29.9.2022 ja 7.10.2022.

• yhteistyö ja vuorovaikutus opetuksen järjestäjän, koulun, eri sidosryhmien, oppilaan/lapsen ja huoltajien välillä. Vastuut ja velvollisuudet.
  • kouluruokailun merkitys oppimisessa, hyvinvoinnissa ja kasvatuksessa
  • koulun kerhotoiminta osana toimintakulttuuria
  • sidosryhmäyhteistyön (esim. kirjasto, nuorisotoimi, vapaa sivistystyö) merkitys ja tehtävät opetuksen ja koulun arjessa
  • luova ja uudistava ote koulutyössä (esim. pulmat opetussuunnitelman tavoitteissa ja valinnaisten tuntien/aineiden opetuksessa)