Publications

Scientific articles

2021

Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalainen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski. In collaboration with Tuike Iiskala, Sanna Hangelin, Sari Harmoinen, Anni Holmström, Outi Kyrö-Ämmälä, Sami Lehesvuori, Ville Mankki, Pirjo Suvilehto. 2021. A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Educational Assessment, Evaluation & Accountability. Other links: 1 and 2

Anu Warinowski, Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana  Kasvatus ja Aika.

Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Sanna Hangelin, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anna-Maija Poikkeus, Anu Warinowski Anu 82021). Osaamistavoitteet luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa: Näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli. Kasvatus-lehti – Koulutuksen tutkimuslaitos.

2020

Mirva Heikkilä, Nina Haltia, Mervi Lahtomaa & Anu Warinowski (2020). Monenlaiset polut opettajaksi: Miten kehittää opettajankoulutuksen opiskelijavalintoja? Tiedepolitiikka 45(2), 36–41.

Mirva Heikkilä, Helge Hermansen, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anu Warinowski (2020). Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills. Teaching in Higher Education.
doi: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1821638

Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2020). Voices of student teachers’ professional agency at the intersection of theory and practice. Learning, Culture and Social Interaction 25,
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100405

Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Kirsi Heikkinen-Jokilahti, Jukka Husu, Anu Laine, Lappalainen, K., Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (2020) Conceptual Framework for Initial Teacher Education and Student Selection: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching Educational Assessment, Evaluation & Accountability

Riitta-Leena Metsäpelto, Jukka Utriainen; Anna-Maija Poikkeus; Joona Muotka; Asko Tolvanen; Anu Warinowski Multiple Mini-Interview as a Selection Tool for Initial Teacher Education Admissions. Teaching and Teacher Education.
Preprint DOI:10.31234/osf.io/ph5t8.

Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Sanna Hangelin, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anna-Maija Poikkeus & Anu Warinowski
(2020) “Osaamistavoitteet luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa: Näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli”
Kasvatus (accepted)

Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Kirsi Heikkinen-Jokilahti, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalainen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (2020). Conceptual framework of teaching quality: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Verkossa: psyarxiv.com/52tcv
doi: 10.31234/osf.io/52tcv

 

2019

Riitta-Leena Metsäpelto, Jaana Viljaranta, Heta Tuominen, Kaisa Aunola, Anna-Maija Poikkeus & Sari Mullola (2019) Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus-lehti 2/2019.

Marko Lähteenmäki, Anni Holmström, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Eero Laakkonen & Anu Warinowski Valinnat suomalaisessa opettajankoulutuksessa – opintomenestys ylioppilastutkinnosta luokanopettajaopintoihin. Tiedepolitiikka 3/2019.

Ville Mankki & Pekka Räihä (2019). Valintakriteerien ydin ja opettajankouluttajien väliset erot luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalinnassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21 (1), 47-63

Ville Mankki, Marita Mäkinen & Pekka Räihä (2019) Teacher educators’ predictability and student selection  paradigms in entrance examinations for the Finnish Primary School Teacher Education programme. European Journal of Teacher Education.  https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1672653

Ville Mankki (2019). Opettajankouluttajat portinvartijoina opettajankoulutuksen opiskelijavalinnassa. Tampere University; Tampereen yliopisto.

2018

Robert M. Klassen, Tracy L. Durksen, Waleed Al Hashmi, Lisa E. Kim, Ken Longden, Riitta-Leena Metsäpelto & Anna-Maija Poikkeus, János G. Györi (2018). National context and teacher characteristics: Exploring the critical non-cognitive attributes of novice teachers in four countries. Teaching and Teacher Education, 72, 64- 74.

Ville Mankki, Pekka Räihä & Jorma Joutsenlahti (2018). Todistusvalinnan ennus-tevaliditeetti korkeakoulujen opiskelijavalinnassa – esimerkkinä luokan-opettajakoulutus. Tiedepolitiikka, 43(2), 7–15

Ville Mankki, Marita Mäkinen & Pekka Räihä (2018). Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteerit – köydenvetoa soveltuvasta hakijasta. Kasvatus, 49 (1), 33–46.

Conference presentations

2021

Anu Warinowski, Marko Lähteenmäki, & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2021). Tracing the Quality From Selection to Graduation by Following Student Teachers’ Achievement in Finland. Paper presentation in symposium “Developing Quality Teachers: International Insights From Europe, the United States, and Hong Kong”. Division K – Section 1 Paper and Symposium Sessions 2. AERA (American Educational Research Association) virtual annual meeting.

2020

Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (March 5, 2020)
A longitudinal approach to Finnish teacher education – lessons learnt from pre-service teachers’ profiles. NERA 2020.

Mirva Heikkilä, Hege Hermansen, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (March 6, 2020)
Tools for the Age of Post-Truth: Making Research Skills Visible in Promoting Student Teachers’ Epistemic Agency. NERA 2020.

Päivi Virtanen (4.3.2020) Why student teachers drop out from TE programs and qualified teachers move into other professions? NERA 2020; Turku, Suomi.

2019

Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (December 2, 2019) Looking for Potential: How does student selection predict student teachers’ achievement? symposiumissa: Who really wants to be a teacher? The role of selection procedure for a socially just world. AARE 2019; Brisbane, Australia.

Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Tuike Iiskala, Anu Warninowski (December 3, 2019) Understanding the quality of prospective teachers – the perspective from Finland. symposiumissa: Understanding classroom readiness from a global perspective. AARE 2019; Brisbane, Australia.

Eija Yli-Panula, Jeronen Eila, Vesterkvist Sofia & Tolonen Pekka (December 3, 2019) Finnish subject student teachers’ views on their social competencies at the end of their educational studies. AARE 2019; Brisbane, Australia.

Outi Kyrö-Ämmälä. (November 13, 2019) Inclusive teachers’ competence in the Finnish school context, in session Professional Development of Language Teachers. ICERI 2019; Sevilla, Espanja.

Anni Holmström, Sanna Hangelin & Anu Warinowski (November 21, 2019) Opettajankoulutuksen uudistuva soveltuvuuskoe hakijoiden ja arvioitsijoiden kokemana. Kasvatustieteen päivät 2019; Joensuu, Suomi.

Päivi Virtanen (November 21, 2019) ”Opettaminen on se työ, mihin on koulutuksen saanut, mutta ne muut sosiaalityöntekijätyyppiset tehtävät on rankkoja ja sitä on aika paljon viikkotyöstäkin.” Kasvatustieteen päivät 2019; Joensuu, Suomi.

Marko Lähteenmäki, Mirmamaija Mikkilä-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (September 4, 2019)
Following Student Teachers’ Achievement from Selection to Graduation – What Kind of Profiles Can Be Found?
ECER 2019; Hampuri, Saksa.

Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (September 3, 2019)
Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills
. ECER 2019; Hampuri, Saksa.

Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkila-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (August 14, 2019)
Looking for potential: How student selection predicts student teachers’ achievement? 
EARLI 2019; Aachen, Saksa.

Riitta-Leena Metsapelto, Jukka Utriainen, Joona Muotka & Anna-Maija Poikkeus (August 13, 2019) Measuring Prospective Teachers’ Non-Cognitive Characteristics Using Multiple Mini Interviews. EARLI 2019; Aachen, Saksa.

Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala,  Mirjamaija Mikkila-Erdmann & Anu Warinowski (August 12, 2019) Research skills in action: Voices of Finnish pre-service teachers’ professional agency. EARLI 2019; Aachen, Saksa.

Outi Kyrö-Ämmälä & Lauri Lantela (July 4, 2019) ”I was relaxed and I was just myself” – An aptitude test experienced by the applicants” in session Initial teacher training: experiences and challenges. ISATT 2019.

Anu Warinowski, Sanna Hangelin & Anni Holmström (June 6, 2019) Opettajan osaamisen kartta ohjaa kohti yhtenäistä opettajankoulutuksen soveltuvuuskoetta. Pedaforum 2019.

Marko Lähteenmäki & Anni Holmström (March 28, 2019) Looking for potential student teachers: How two-phase selection predicts achievement in Finland? EduGrow 2019.

Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (March 6, 2019) Looking for potential student teachers: How two-phase selection predicts achievement in Finland? NERA 2019.

2018

Riitta-Leena Metsäpelto Anna-Maija Poikkeus, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalinen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (November 16, 2018) Millaisesta osaamisesta opettajuus rakentuu? Opettajan osaamisen malli rakentaa kokonaiskäsitystä opettajuudesta. Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.

Marko Lähteenmäki, Anni Holmström, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus & Anu Warinowski (November 15, 2018) Luokanopettajien opiskelijavalintojen tutkimusperustainen kehittäminen: Miten ylioppilastutkinto ja valintakoe ovat yhteydessä opiskelijoiden opintomenestykseen?​ Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.

Lauri Lantela, Outi Kyrö-Ämmälä (November 15, 2018) Olin rento ja sain oltua oma itseni – Soveltuvuuskoe hakijan kokemana. Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.

Anna-Maija Poikkeus, Riitta-Leena Metsäpelto, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Marko Lähteenmäki & Anu Warinowski (June 14, 2018) A Model of Teacher Professional Competences: Basis for Development of Student Selections in Initial Teacher Education in Finland. EARLI SIG 11 Conference; Kristiansand, Norja.

Marko Lähteenmäki, MirjaMaija Mikkilä-Erdmann, Mirva Heikkilä, Anu Warinowski, Anna-Maija Poikkeus & Riitta-Leena Metsäpelto (June 13, 2018) Developing Selection for Teacher Students in Finland. EARLI SIG 11 Conference; Kristiansand, Norja.

2017

University of Jyväskylä Project Team: Multiple Mini Interview in teacher education selections: Applicant reactions and feasibility. 17th Biennial EARLI Conference; Suomi, Tampere.