Publikationer
Vetenskapliga artiklar
2021
Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalainen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski. In collaboration with Tuike Iiskala, Sanna Hangelin, Sari Harmoinen, Anni Holmström, Outi Kyrö-Ämmälä, Sami Lehesvuori, Ville Mankki, Pirjo Suvilehto. 2021. A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Educational Assessment, Evaluation & Accountability. Other links: 1 and 2
Anu Warinowski, Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana Kasvatus ja Aika.
Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Sanna Hangelin, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anna-Maija Poikkeus, Anu Warinowski Anu 82021). Osaamistavoitteet luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa: Näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli. Kasvatus-lehti – Koulutuksen tutkimuslaitos.
2020
Mirva Heikkilä, Nina Haltia, Mervi Lahtomaa & Anu Warinowski (2020). Monenlaiset polut opettajaksi: Miten kehittää opettajankoulutuksen opiskelijavalintoja? Tiedepolitiikka 45(2), 36–41.
Mirva Heikkilä, Helge Hermansen, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anu Warinowski (2020). Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills. Teaching in Higher Education.
doi: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1821638
Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2020). Voices of student teachers’ professional agency at the intersection of theory and practice. Learning, Culture and Social Interaction 25,
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100405
Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Kirsi Heikkinen-Jokilahti, Jukka Husu, Anu Laine, Lappalainen, K., Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (2020) Conceptual Framework for Initial Teacher Education and Student Selection: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching Educational Assessment, Evaluation & Accountability
Riitta-Leena Metsäpelto, Jukka Utriainen; Anna-Maija Poikkeus; Joona Muotka; Asko Tolvanen; Anu Warinowski Multiple Mini-Interview as a Selection Tool for Initial Teacher Education Admissions. Teaching and Teacher Education. Preprint
DOI:10.31234/osf.io/ph5t8.
Riitta-Leena Metsäpelto, Mirva Heikkilä, Sanna Hangelin, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anna-Maija Poikkeus & Anu Warinowski
(2020) “Osaamistavoitteet luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa: Näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli”
Kasvatus (accepted)
Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus, Mirva Heikkilä, Kirsi Heikkinen-Jokilahti, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalainen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (2020). Conceptual framework of teaching quality: A Multidimensional Adapted Process Model of Teaching. Verkossa: psyarxiv.com/52tcv
doi: 10.31234/osf.io/52tcv
2019
Riitta-Leena Metsäpelto, Jaana Viljaranta, Heta Tuominen, Kaisa Aunola, Anna-Maija Poikkeus & Sari Mullola (2019). Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa. Kasvatus-lehti 2/2019.
Marko Lähteenmäki, Anni Holmström, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Eero Laakkonen & Anu Warinowski Valinnat suomalaisessa opettajankoulutuksessa – opintomenestys ylioppilastutkinnosta luokanopettajaopintoihin. Tiedepolitiikka 3/2019.
Ville Mankki & Pekka Räihä (2019). Valintakriteerien ydin ja opettajankouluttajien väliset erot luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalinnassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 21 (1), 47-63
Ville Mankki, Marita Mäkinen & Pekka Räihä (2019) Teacher educators’ predictability and student selection paradigms in entrance examinations for the Finnish Primary School Teacher Education programme. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1672653
Ville Mankki (2019). Opettajankouluttajat portinvartijoina opettajankoulutuksen opiskelijavalinnassa. Tampere University; Tampereen yliopisto.
2018
Robert M. Klassen, Tracy L. Durksen, Waleed Al Hashmi, Lisa E. Kim, Ken Longden, Riitta-Leena Metsäpelto & Anna-Maija Poikkeus, János G. Györi (2018). National context and teacher characteristics: Exploring the critical non-cognitive attributes of novice teachers in four countries. Teaching and Teacher Education, 72, 64- 74.
Ville Mankki, Pekka Räihä & Jorma Joutsenlahti (2018). Todistusvalinnan ennus-tevaliditeetti korkeakoulujen opiskelijavalinnassa – esimerkkinä luokan-opettajakoulutus. Tiedepolitiikka, 43(2), 7–15
Ville Mankki, Marita Mäkinen & Pekka Räihä (2018). Luokanopettajakoulutuksen opiskelijavalintakriteerit – köydenvetoa soveltuvasta hakijasta. Kasvatus, 49 (1), 33–46.
Konferenspresentationer
2021
Anu Warinowski, Marko Lähteenmäki, & Mirjamaija Mikkilä-Erdmann (2021). Tracing the Quality From Selection to Graduation by Following Student Teachers’ Achievement in Finland. Paper presentation in symposium “Developing Quality Teachers: International Insights From Europe, the United States, and Hong Kong”. Division K – Section 1 Paper and Symposium Sessions 2. AERA (American Educational Research Association) virtual annual meeting.
2020
Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (5.3.2020) A longitudinal approach to Finnish teacher education – lessons learnt from pre-service teachers’ profiles. NERA 2020; Turku, Suomi.
Mirva Heikkilä, Hege Hermansen, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (6.3.2020)
Tools for the Age of Post-Truth: Making Research Skills Visible in Promoting Student Teachers’ Epistemic Agency. NERA 2020; Turku, Suomi.
Päivi Virtanen (4.3.2020) Why student teachers drop out from TE programs and qualified teachers move into other professions? NERA 2020; Turku, Suomi.
2019
Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (2.12.2019) Looking for Potential: How does student selection predict student teachers’ achievement? AARE 2019; Brisbane, Australia.
Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Tuike Iiskala, Anu Warninowski (3.12.2019) Understanding the quality of prospective teachers – the perspective from Finland. AARE 2019; Brisbane, Australia.
Eija Yli-Panula, Jeronen Eila, Vesterkvist Sofia & Tolonen Pekka (3.12.2019) Finnish subject student teachers’ views on their social competencies at the end of their educational studies. AARE 2019; Brisbane, Australia.
Outi Kyrö-Ämmälä. (13.11.2019) Inclusive teachers’ competence in the Finnish school context, in session Professional Development of Language Teachers. ICERI 2019; Sevilla, Espanja.
Anni Holmström, Sanna Hangelin & Anu Warinowski (21.11.2019) Opettajankoulutuksen uudistuva soveltuvuuskoe hakijoiden ja arvioitsijoiden kokemana. Kasvatustieteen päivät 2019; Joensuu, Suomi.
Päivi Virtanen (21.11.2019) ”Opettaminen on se työ, mihin on koulutuksen saanut, mutta ne muut sosiaalityöntekijätyyppiset tehtävät on rankkoja ja sitä on aika paljon viikkotyöstäkin.” Kasvatustieteen päivät 2019; Joensuu, Suomi.
Marko Lähteenmäki, Mirmamaija Mikkilä-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (4.9.2019)
Following Student Teachers’ Achievement from Selection to Graduation – What Kind of Profiles Can Be Found? ECER 2019; Hampuri, Saksa.
Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (3.9.2019)
Epistemic agency in student teachers’ engagement with research skills. ECER 2019; Hampuri, Saksa.
Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkila-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (14.8.2019)
Looking for potential: How student selection predicts student teachers’ achievement? EARLI 2019; Aachen, Saksa.
Riitta-Leena Metsapelto, Jukka Utriainen, Joona Muotka & Anna-Maija Poikkeus (13.8.2019) Measuring Prospective Teachers’ Non-Cognitive Characteristics Using Multiple Mini Interviews. EARLI 2019; Aachen, Saksa.
Mirva Heikkilä, Tuike Iiskala, Mirjamaija Mikkila-Erdmann & Anu Warinowski (12.8.2019) Research skills in action: Voices of Finnish pre-service teachers’ professional agency. EARLI 2019; Aachen, Saksa.
Outi Kyrö-Ämmälä & Lauri Lantela (4.7.2019) ”I was relaxed and I was just myself” – An aptitude test experienced by the applicants” in session Initial teacher training: experiences and challenges. ISATT 2019.
Anu Warinowski, Sanna Hangelin & Anni Holmström (6.6.2019) Opettajan osaamisen kartta ohjaa kohti yhtenäistä opettajankoulutuksen soveltuvuuskoetta. Pedaforum 2019.
Marko Lähteenmäki & Anni Holmström (28.3.2019) Looking for potential student teachers: How two-phase selection predicts achievement in Finland? EduGrow 2019.
Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Anni Holmström & Anu Warinowski (6.3.2019) Looking for potential student teachers: How two-phase selection predicts achievement in Finland? NERA 2019.
2018
Riitta-Leena Metsäpelto Anna-Maija Poikkeus, Jukka Husu, Anu Laine, Kristiina Lappalinen, Marko Lähteenmäki, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann & Anu Warinowski (16.11.2018) Millaisesta osaamisesta opettajuus rakentuu? Opettajan osaamisen malli rakentaa kokonaiskäsitystä opettajuudesta. Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.
Marko Lähteenmäki, Anni Holmström, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Riitta-Leena Metsäpelto, Anna-Maija Poikkeus & Anu Warinowski (15.11.2018) Luokanopettajien opiskelijavalintojen tutkimusperustainen kehittäminen: Miten ylioppilastutkinto ja valintakoe ovat yhteydessä opiskelijoiden opintomenestykseen? Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.
Lauri Lantela, Outi Kyrö-Ämmälä (15.11.2018) Olin rento ja sain oltua oma itseni – Soveltuvuuskoe hakijan kokemana. Kasvatustieteen päivät; Tampere, Suomi.
Anna-Maija Poikkeus, Riitta-Leena Metsäpelto, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Marko Lähteenmäki & Anu Warinowski (14.6.2018) A Model of Teacher Professional Competences: Basis for Development of Student Selections in Initial Teacher Education in Finland. EARLI SIG 11 Conference; Kristiansand, Norja.
Marko Lähteenmäki, MirjaMaija Mikkilä-Erdmann, Mirva Heikkilä, Anu Warinowski, Anna-Maija Poikkeus & Riitta-Leena Metsäpelto (13.6.2018) Developing Selection for Teacher Students in Finland. EARLI SIG 11 Conference; Kristiansand, Norja.
2017
Jyväskylän yliopiston hankeryhmä: Multiple Mini Interview in teacher education selections: Applicant reactions and feasibility. 17th Biennial EARLI Conference; Suomi, Tampere.