Työelämän pelisäännöt

Oletpa solmimassa työ- tai virkasuhdetta kesätyöpaikkaan, harjoittelupaikkaan, määräaikaiseen projektityöhön tai vakinaiseen virkaan/toimeen mille sektorille tahansa, sinun tulee perehtyä ainakin jossain määrin työelämän pelisääntöihin ja työsuhdeasioihin.

​Mitä paremmin olet selvillä oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, sitä turvallisemmin mielin sekä sinä että työnantajasi pääsette aloittamaan menestyksekkään työsuhteen.

Peruslähtökohtana keskinäisen luottamuksen syntymiselle on kirjallisen työsopimuksen solmiminen. Sopimus määrittelee keskeisiä asioita mm. työtehtävistä, työajoista, työsuhteen kestosta, irtisanomisesta ja sopimuksen purkamisesta sekä työstä maksettavan palkkauksen perusteista.

Jos tunnet olosi epävarmaksi siinä vaiheessa kun työnantaja haluaa sinun allekirjoittavan molempia osapuolia sitovan työsopimuksen, voit aivan hyvin ottaa aikalisän ja tarkistaa, että kaikki on niin kuin pitää.

Työntekijänä saat parhaiten työsuhdeasioita koskevaa neuvontaa ja ohjausta ammattiliitoltasi, työ- ja elinkeinotoimistosta tai ELY-keskusten työvoimapalveluosastoilta. Kannattaa huomioida, että useimmat akavalaiset liitot ottavat jäsenikseen myös alalle vasta opiskelevia ja valmistuvia opiskelijoita. Myös TYY antaa lakineuvontaa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä.