Uratarina: Parasta työssä on nuoren toiveikkuuden herättäminen – koulupsykologi Laura kertoo työstään koulupsykologina
Varsinais-Suomen hyvinvointialueella koulupsykologi työskentelee lähellä lasten ja nuorten arkea koulu- ja oppilaitosympäristössä. Koulupsykologit vastaavat esiopetuksessa, perusopetuksessa sekä toisella asteella opiskelevien opiskelijoiden psyykkisen opiskelukyvyn, oppimisen ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä ongelmien ennaltaehkäisystä yksilö- ja yhteisötasolla. Lisäksi koulupsykologien tavoitteena on jo heikentyneen opiskelukyvyn palauttaminen.
Laura Andersson työskentelee koulupsykologina Naantalissa Maijamäen yläkoulussa. Laura on ollut alalla vuodesta 2011 lähtien, jolloin hän aloitti tutkimusassistenttina Jyväskylän yliopiston lukivaikeusprojektissa. Tämän jälkeen hän on työskennellyt lasten ja nuorten kuntoutussäätiössä, psykologian opettajana, perheneuvolan psykologina, kehitysneuvolapsykologina sekä koulupsykologina. Tällä hetkellä Laura on osa-aikatöissä Maijamäen yläkoulussa ja työskentelee lisäksi ammatinharjoittajana terapiapalveluita tarjoavassa yrityksessä sekä työnohjaajana ja kouluttajana koulutus- ja kehittämiskeskuksessa.
Parasta työssä on nuoren toiveikkuuden herääminen
Lauraa on aina kiehtonut ihmismielen toiminta ja ihmisten kokonaisvaltainen hyvinvointi. Aito kohtaaminen ja toiveikkuuden herättäminen nuoressa ihmisessä on Lauralle erityisen palkitsevaa. Hän pitää erityisesti siitä, kun nuori itse oivaltaa asioita ja hän pystyy psykologina oikeilla kysymyksillä herättämään nuoressa tätä toiveikkuutta. Psykologina Laura luo asiakkaalle luottamusta siihen, että asiakkaalla itsellään on omat vahvuutensa ja voimavaransa selviytyä haasteistaan.
Kohtaamisia, oppimista ja yhteistyötä
Laura pitää erityisesti työnsä monipuolisuudesta ja siitä, että hän saa itse suunnitella aikataulunsa. Hänen työpäivänsä koostuvat monista eri teemoista asiakkaiden parissa. Päivien aikana hän esimerkiksi tapaa oppilaita, vanhempia ja opettajia, arvioi tutkimustarpeita ja osallistuu yhteistyöpalavereihin eri tahojen kanssa. Lisäksi hänen työnkuvaansa kuuluvat erilaiset kirjaamistyöt sekä työskentely ryhmien ja kokonaisten koululuokkien kanssa.
Psykologin työ edellyttää jatkuvaa uuden oppimista. Asiakkaat tarjoavat arvokkaita oppimiskokemuksia, mutta on yhtä lailla tärkeää panostaa omaan ammatilliseen kehittymiseen, esimerkiksi osallistumalla koulutuksiin, pysymällä perillä alan ajankohtaisista teemoista ja lukemalla uutta kirjallisuutta.
Arvostava työyhteisö on tärkeä voimavara
Laura kokee työyhteisönsä aidosti arvostavana ja tukevana. Osaamista ja jatkuvaa oppimista pidetään tärkeänä, ja jokaisen ammattitaito saa ansaitsemansa arvostuksen. Säännölliset tapaamiset Varhan koulupsykologien kesken tarjoavat tilaisuuden jakaa ajatuksia ja saada vertaistukea, mikä vahvistaa yhteisöllisyyttä. Kannustus ja palaute ovat aina läsnä, ja kollegan apu on vain puhelinsoiton päässä. Myös lähiesihenkilön tuki on vahvaa, mikä luo psykologisesti turvallisen ja motivoivan ilmapiirin kehittyä ja työskennellä yhdessä.
Sain palautteen, jonka mukaan työnohjaajana toimiessani supervoimani on kohtaamisen taito: toisen aktiivinen kuuntelu ja empaattisuus. Osaan myös ottaa rohkeasti puheeksi vaikeiltakin tuntuvat asiat. Haluaisin uskoa, että sama supervoima on käytössäni myös koulupsykologina.
Palautumisen harmonia
Laura viettää vapaa-aikansa perheen parissa, ja lemmikit ja luonnon rauha ovat hänelle tärkeitä keinoja palautua työpäivien jälkeen. Riittävä lepo ja liikunta sekä terveellinen ruokavalio ovat hyvinvoinnin perusta. Hän liikkuu fiiliksen mukaan – välillä intensiivinen crossfit-treeni vie mukanaan, ja toisinaan taas nautitaan rauhallisemmasta pilateksesta. Hyvä kirja on myös täydellinen tapa uppoutua hetkeksi toiseen maailmaan ja ladata akkuja. Ja kotikanalan asukkaiden hoito 🙂
Kiinnostaisiko sinua työ psykologina Varsinais-Suomen hyvinvointialueella? Tutustu psykologin työhön perhekeskuksessa ja liity #hyvintekijöiden joukkoon!
Kaupallinen yhteistyö: Varha