1. askel: Arvoketjun kuvaus

Kestävyysraportointi perustuu olennaisuusanalyysiin. Olennaisuuden arviointi alkaa yrityksen arvoketjun rakenteiden selvittämisellä ja kuvaamisella.

Arvoketjun kuvaus on käytännössä yrityksen liiketoimintaprosessin mallintamista ja siihen kuuluvien yritysten nimeämistä. Prosessikuvausten tekoon on erilaisia menetelmiä ja työkaluja. Tässä arvoketjun kuvauksen laatiminen perustuu Martinsuon ja Blomqvistin 2010 julkaisemaan opetusmonisteeseen, josta saa yksityiskohtaisia ja selkeitä ohjeita liiketoimintaprosessin kuvaukseen ja visualisointiin.

Yrityksen johto vastaa arvoketjun kuvauksen laatimisesta ja hyväksyy sen. Yrityksen toiminnan eri osa-alueiden vastuullisia henkilöitä kannattaa laajasti osallistaa kuvauksen tekemiseen.

Keitä kuuluu arvoketjuun?

Arvoketjuun kuuluvat kaikki yrityksen liiketoimintamalliin ja ulkoiseen toimintaympäristöön liittyvät toiminnat, resurssit ja suhteet, joita yritys käyttää ja joihin se tukeutuu tuotteidensa ja palvelujensa luomisessa suunnittelusta toimitukseen, kulutukseen ja käyttöiän päättymiseen.

Vaikka koko arvoketju tulee tunnistaa, kestävyysraportointi keskittyy olennaisiin toimijoihin yrityksen arvoketjun alku- ja loppupäässä. Näin resurssit kohdennetaan niihin yritystoiminnan osiin, joiden kestävyysvaikutukset ovat suurimmat.

Arvoketju ja sidosryhmät liittyvät kestävyysraportoinnissa toisiinsa, mutta ovat eri tason käsitteitä:

  • Arvoketjun huomioiminen raportoinnissa koskee yrityksen oman ja liiketoimintasuhteiden prosessien kautta tapahtuvia suoria ja epäsuoria vaikutuksia
  • Sidosryhmien huomioiminen keskittyy ihmisiin, ryhmiin ja yhteisöihin, joita yrityksen toiminta tai sen päätökset koskettavat tai jotka voivat vaikuttaa yritykseen

Arvoketjun kuvauksen laatiminen

Kuvataan yrityksen paikka ja rooli arvoketjussa

  • Mitä lisäarvoa yritys tuottaa
  • Mitä asiakastarpeita yritys täyttää
  • Mihin kohtaan arvoketjua yritys sijoittuu

Kuvataan toimittaja- ja asiakassuhteet

  • Lista suorassa yhteistyössä yrityksen kanssa olevista asiakkaista ja toimittajista
  • Lista epäsuorista toimijoista, jotka vaikuttavat arvoketjuun (esim. logistiikkapalvelut)

Kuvataan arvoketjun kokonaisuus

  • Kuvataan, miten yritys, sen toimittajat ja asiakkaat muodostavat arvoketjun
  • Suositeltavaa on käyttää vuokaavioita tai prosessikarttoja, joissa kuvataan prosessin eteneminen visuaalisesti: syötteet (toimittajilta tulevat resurssit) ja tuotokset (asiakkaille lähtevät palvelut tai tuotteet)
  • Liitetään mukaan tiedot rajapinnoista, mm. logistiikka tai alihankkijat
  • Lisäksi voidaan merkitä materiaalivirrat, tietovirrat ja vastuut

Nimetään arvoketjuun kuuluvat yritykset

  • Laaditaan lista yrityksistä, jotka vaikuttavat suoraan tai välillisesti arvoketjun toimintaan
  • Huomioidaan kaikki yritykset, joiden kanssa yritys tekee yhteistyötä
  • Kokonaisuuden hallintaa helpottaa, jos yritykset ryhmitellään rooliensa mukaan (mm. toimittajat, asiakkaat tai logistiikkakumppanit)

Kuvan ja tekstin lähde: Martinsuo, Miia & Blomqvist, Marja (2010). Prosessien mallintaminen osana toiminnan kehittämistä. Opetusmoniste 2. Tampereen teknillinen yliopisto, teknis-taloudellinen tiedekunta. Tampere 2010.