”Minulle tuli tyhjästä outo ajatus” – tutkimusmatka suruun

Tiistai 21.11. klo 17.30-20.30, ”Minulle tuli tyhjästä outo ajatus” – tutkimusmatka suruun

**

Kuinka voisi yksi sana s suru suru suru sanoa mitään?

(Kristallista savuksi: Kaija Saariahon maailma)

Tyhjän tilan täyttämistä kaipauksella

Kuoleman ennakoimista

Lasten heleissä äänissä

Luonnollinen reaktio menetykseen

En ole koskaan tuntenut olevani näin elossa

Surunvalitteluviesti Kelasta

Sinä ja minä liikennevaloissa

**
Tutkimusmatka suruun -tilaisuudessa taiteilijat Warda Ahmed, Krista Launonen, Hanna Meretoja ja Astrid Swan esittävät suruun ja suremiseen liittyviä otteita kirjallisesta ja musiikillisesta tuotannostaan. Illassa luetaan myös katkelmia Susanna Lehmuskoskelta teoksesta Kesken kaiken (otsikon lainaus: Susanna Lehmuskoski). Matkalla hyödynnetään taiteen mahdollisuuksia sekä kirjallisuus- ja taideterapeuttisia välineitä. Ilta jakautuu neljään temaattiseen jaksoon Alma Meretojan soittamien pianokappaleiden kautta.
Ilta on osallistava kokemustapahtuma, jossa hyödynnetään Ars Moriendi -työryhmän kehittämää kellunta-menetelmää, joka luo tilan yhteiselle assosioinnille. Tapahtuman osallistujat saavat ilmaista tilassa koetun – ääneen luettujen tekstien, musiikin, ympäröivän museotilan – itsessä herättämiä tuntoja ja ajatuksia, mutta kaikki osallistuminen on vapaaehtoista. Tilassa saa myös vain olla, puhumatta mitään.
Tilaisuuden ohjaavat Lauri Jäntti, Helena Krohn & Päivi Kosonen.
Paikat (max. 30) täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Tapahtuma on maksuton.
Ilmoittaudu:
Tilaisuudessa on teetarjoilu. Ota mukaan oma teemuki ja halutessasi lämmin viltti.
Lisätietoa: Päivi Kosonen (paivi.kosonen@utu.fi)

Tilaisuuden järjestävät:

Ars Moriendi

Sibelius-museo

Turun yliopiston SELMA-tutkimuskeskus

Kulttuurinen muisti ja yhteiskunnan muutos -temaattinen kokonaisuus (Turun yliopisto)

Counter-Narratives of Cancer -tutkimushanke (Suomen Akatemia 2023–2027)

Suomen Kirjallisuusterapiayhdistyksen Turun aluejaosto