Rajojen yli: Viisi keskustelua naisesta

SELMA-keskus on mukana järjestämässä turkulaisen Aurinkobaletin kanssa yhteistyössä keskustelusarjaa naistaiteilijuuteen ja elämäkertoihin liittyen. Tällä viikolla luvassa keskusteluillat L. Onervasta ja Edith Södergranista alkaen klo 18 Manillassa (Itäinen rantakatu 64).

825x400_5_keskustelua_naisesta_4_2

Rajojen yli: viisi keskustelua naisesta

Keskustelusarja johdattaa kohti Kymmenen laulua naisesta  jonka johtavia teemoja ovat naiseus ja suomalaisen naisen identiteetti, henkisten ja fyysisten rajojen ylittäminen sekä suomalaisuuden moninaisuus. Teos kysyy: mikä ajaa ihmistä rajojen ylittämiseen, ovatko yhteisö ja perhe yhteiskunnallista uhmaa rajoittavia vai vahvistavia tekijöitä?

Teos saa ensi-iltansa Rovaniemellä 30.8. ja toisen ensi-illan Turussa Åbo Svenska Teaternissa 9.11. Keskustelusarja järjestetään Aurinkobaletin tiloissa Manillassa muutamana viikkona ennen Turun ensi-iltaa. Tarkoituksena on nostaa esiin niin teoksessa käsiteltäviä naishahmoja kuten sirkustaiteilija Elvira Bono ja kirjailija L. Onerva kuin muita 1900-luvulla toimineita erilaisia rajoja ylittäneitä naistaiteilijoita. Kysymme, mitkä ovat olleet naisten mahdollisuudet 1900-luvun Suomessa, mitä taiteilijuus on naisille merkinnyt, millaisia henkisiä ja fyysisiä rajoja he ovat ylittäneet. Kohteeksi on valikoitunut 1900-luvun alkupuolen Suomessa aktiivisesti toimineita naistaiteilijoita, joista juuri tällä hetkellä myös kirjailijat ja tutkijat ovat kiinnostuneita. Keskustelua johdattaa kulttuurihistorioitsija ja elämäkertatutkija Maarit Leskelä-Kärki, joka on kutsunut vieraakseen näistä naisista kirjoittaneita naisia tämän päivän Suomesta.

Keskustelusarja järjestetään yhteistyössä Aurinkobaletin, Aino Kallas Seuran ja Turun yliopiston SELMA-keskuksen kanssa.

OHJELMA

Tiistai 24.10 klo 18 ”Minä maalaan kuin Jumala”: Ellen Thesleff/ vieraana taidehistorioitsija, Thesleffin elämäkerran kirjoittanut FM Hanna-Reetta Schreck

Keskiviikko 25.10 klo 18 Maailmojen rajoilla: Aino Kallas / vieraana kirjallisuudentutkija, Kallaksen elämäkerran kirjoittanut FT Silja Vuorikuru

Tiistai 31.10 klo 18 L. Onerva, julkinen liekkisydän / vieraana kirjailija, taidehistorioitsija, Onervan elämäkerran kirjoittanut FT Anna Kortelainen