Artikel om den svenskbetonade läkarutbildningen i Åbo
Tolvanen, Eveliina, Sahlstein, Annmari, Saloranta, Hanna, Kuosa, Anne-Maria & Frantzén, Janek, 2024: Kohti laajaa ammatillista kielitaitoa – Turun yliopiston ruotsinkielipainotteinen lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus. I: Kieli, koulutus ja yhteiskunta – syyskuu 2024.
Ruotsinkielipainotteinen koulutuslinja on innovatiivinen esimerkki siitä, miten kielellisen ja ammatillisen osaamisen kehittymistä voidaan opinnoissa tukea rinnakkain. Kieli on yksi keskeisimmistä vuorovaikutuksen ja sosiaalisen toiminnan välineistä, ja esimerkiksi käytännön potilastyö on suurelta osin vuorovaikutusta. Kielitaitoa ei siis voi nähdä muusta osaamisesta erillisenä, muiden sisältöjen päälle liimattavana taitona, vaan ammatillinen kielitaito kehittyy yhdessä opiskelijoiden muun ammatillisen osaamisen kanssa. Vahvan ammatillisen kielitaidon tukemiseen tarvitaan työelämälähtöistä kielenopetusta, jossa otetaan huomioon työhön kuuluvat erilaiset vuorovaikutustilanteet ja niissä tarvittava kielitaito. Työelämälähtöisen ruotsin opetuksen lisäksi opiskelijoille tulee kuitenkin myös luoda käytännön mahdollisuuksia käyttää ruotsia oman alansa opinnoissa ja erilaisissa työtehtävissä. Suomenkielisillä niin lääketieteen kuin muidenkin alojen opiskelijoilla on aiempien ruotsin opintojen ansiosta lähtökohtaisesti valmiudet rakentaa omalla alalla tarvittavaa kieli- ja vuorovaikutusosaamista korkeakouluopintojensa aikana. Tätä jo olemassa olevaa kielivarantoa voitaisiinkin hyödyntää nykyistä laajemmin tekemällä kielen yhteiskunnallinen merkitys näkyväksi sekä luomalla ruotsinkielipainotteisen linjan kaltaisia rakenteita, jotka edistävät ja tukevat ruotsin kielen käyttöä opinnoissa ja tulevissa työtehtävissä.