Voivatko tuulivoima ja matkailu hyödyttää toisiaan?
BlueCleanDigi-hankkeessa järjestettiin 19.9.2022 etätyöpaja, jonka tarkoituksena oli kartoittaa synergiaetuja ja toisaalta haasteita ja ratkaisuita, joilla tuulivoima ja matkailu voisivat tukea toisiaan. Yhtenä BlueCleanDigi-hankkeen päätavoitteena onkin pyrkiä löytämään synergiaa ja uudenlaisia liiketoimintamalleja sinisen talouden yritysten välille. Työpajan tarkoituksena oli ensinnäkin saada tilannekuva asiasta Suomessa sekä herätellä toimijoita konkreettisiin tekoihin.Työpajan keskustelua alustivat Petteri Mäkelä Suomen Hyötytuuli Oy:stä ja Heidi Paalatie Suomen tuulivoimayhdistys Ry:stä sekä Sari Repka MKK:sta. Aiemmin hankkeessa tehtiin tutustumiskäynti Peittoon tuulivoimapuistoon. Retkestä voi lukea lisää Brahea-keskuksen blogista.
Taustalla sinisen talouden edistäminen
Eri yritysten ja alojen väliset synergiaedut ovat edistämisen arvoisia ja ne ovatkin esimerkiksi EU:n sinisen talouden strategioiden keskiössä. Selvää myös lienee, että ainakaan tässä tapauksessa eli tuulivoiman ja matkailun yhdistämisessä Suomessa ei kovin suurista suorista taloudellisista tuloista ole kyse. Tosin pientä tulovirtaa ja uusia kohteita voisi jollekin luonto- tai elämysopasfirmalle olla tiedossa. Mutta asiassa on muutakin kuin suoraan mitattava tulo. Tässä tapauksessa on kyse myös tiedon jakamisesta tuulivoimasta ja Suomen energiajärjestelmästä sekä paikkakunnan houkuttelevuuden lisäämisestä. Myös paikallisen yhteistyön kehittäminen on itsessään tärkeää. On myös olemassa erilaisia verkostoja kuten POW eli Protect Our Winters, johon kuuluu toimialoja kuten hiihtokeskuksia, joiden toiminnalle talviset säät ovat edellytys. Ne näkevät tuulivoiman erittäin positiivisessa valossa.
Vaikka muualla maailmassa tuulivoiman ja matkailun yhteistoimintaa on sekä visioitu että myös toteutettu, se on Suomessa vielä melko vähäistä. Meillä oli ennen työpajaa tiedossa vain Porin Reposaaressa oleva Hyötytuulen opastuskeskus, joka on uranuurtaja Suomessa. Esimerkiksi Tanskassa on päästy jo toimintaan ja osuustoimintaperiaatteella pyöritetään erittäin suosittua tuulivoimamatkailua merellisessä tuulivoimalassa: Offshore Wind and Tourism in Denmark. Lisäksi Isossa-Britanniassa on sangen erikoinen ratkaisu, jossa toimivaan tuulivoimalaan on rakennettu näköalatasanne. Tämä vaikuttaa turvallisuusnäkökulmasta melko mahdottomalta ainakin Suomessa.
Jonkin verran tuulivoiman vaikutusta matkailuun on myös tutkittu ja aiemmin mainitussa blogissamme asiaa myös sivutaan. Lyhyesti sanottuna toisessa laidassa ovat ne turistit, jotka ovat valmiit tekemään erillisen matkan pelkän tuulivoiman takia ja toisessa ne, joiden mielestä tuulivoimalat pilaavat maiseman kokonaan eivätkä tämän vuoksi matkusta paikkakunnalle. Näiden kahden ääripään väliin jää suuri joukko neutraalisti tuulivoimaan suhtautuvia. Suurinta osaa tuulivoima ei haittaa, mutta ei juuri kiinnostakaan. Tilastojen valossa turismin ei ole kuitenkaan todettu vähenevän tuulivoimarakentamisen seurauksena, vaikka kyselyissä negatiivinen asenne olisi nähtävissä. Lisäksi tuulivoiman vääjäämättä lisääntyessä niihin totutaan.
Työpajan antia
Tuulivoimalan huipulle kiipeäminen on usein ensimmäinen asia mikä tuulivoimaturismista tulee mieleen. Se on kuitenkin erittäin kallista ja säädeltyä. Esimerkiksi Hyötytuulen voimalat olisivat myös erittäin hitaat mennä ylös asti; yhden henkilön ylöspäin meno kestää noin 40 minuuttia. Merituulipuistossakaan ei ole sinänsä liikkumisrajoituksia ja ne ovat veneestä käsin vaikuttava näky. Lisäksi voisi olla kiinnostavaa vierailla valvomossa, jossa näkyy esimerkiksi tuotetut energiamäärät.
Työpajassa selvisi, että Ilmatar-yhtiölle on tulossa opastuskeskuksia Pyhäntään, Kajaaniin ja Alajärvelle. Lisäksi on tehty virtuaalitodellisuusvideo suomalaisesta tuulivoimalasta, jota voidaan katsoa VR-laseilla. Toinen kiinnostava aspekti on Hyötytuulen lintututkan toiminta. Se pysäyttää voimalan, kun uhanalaisia lintuja havaitaan. Konkreettisena ehdotuksena oli myös Heurekan kanssa tehtävä yhteisnäyttely tuulivoimasta.
Konkreettisia ehdotuksia Satakuntaan
Hyötytuulen opastuskeskus on nykyään avoinna vain ryhmille erillisestä varauksesta. Työpajassa Visit Pori ja Hyötytuuli sopivat ottavansa tavoitteeksi saada myös joitain päiviä, jolloin se on auki kaikille ja markkinoida niitä Visit Porin kautta. Toisena konkreettisena antina voidaan jo mainita Visit Porin ja Hyötytuulen aikomus järjestää veneretkiä Hyötytuulen voimaloille (ilman nousua voimalaan). Visit Pori järjestää veneretkiä kesäisin esim. Säppiin ja muihin kohteisiin, joten tuulivoimaloihin tutustuminen lähietäisyydeltä olisi myös kiinnostavaa.
Lisäksi keskusteltiin mahdollisuudesta varata käytöstä poistettu voimala matkailukäyttöön. Tässäkin vastuukysymykset ja kunnossapito täytyy ratkaista. Reposaaresta poistettiin juuri käytöstä muutama voimala ja purettiin. Seuraava purkuvuorossa on Reposaaren takarannassa oleva voimala, joka olisi matkailijoiden hyvin saavutettavissa ja jota suunnitellaan poistettavaksi käytöstä muutaman vuoden sisällä. Tästä voidaan hankkeen puitteissa jatkaa keskustelua.
Lue lisää BlueCleanDigi-hankkeesta ja muista hankkeen tapahtumista tässä linkissä.
Työpajasta raportoi projektipäällikkö Sari Repka, puh. 040 801 9206, sari.repka@utu.fi
Kuva: Pekka Sundberg