Paavi Franciscus & Patriarkka Bartolomeos I: Kirkollinen sometus
Teksti: Erika Posti ja Liina Hälli, opiskelijat Turun yliopiston uskontotieteen kurssilta Globaali kristinusko (2025).
Paavi Franciscus on ensimmäinen paavi, joka on käyttänyt sosiaalista mediaa viestintäkanavana. Hän on tällä osoittanut, että jopa vanhemmat instituutiot voivat omaksua digitaalisen maailman ja käyttää tätä hyödykseen. Hän on myös vaikuttanut muihin uskonnollisiin johtajiin ja kenties esimerkillään vaikuttanut siihen, että myös he hyödyntävät sosiaalista mediaa omissa ryhmissään. Myös kristinuskon itäisten perinteiden puolella sosiaalista mediaa käyttää hyödykseen esimerkiksi Konstantinopolin (nyk. Istanbul) ekumeeninen patriarkka Bartolomeo I. Mutta onko näiden kirkkojensa johtajien sosiaalisen median käyttötavoissa havaittavissa eroja?
Paavi Fraciscus: arkipäivän postauksia
Katolisen kirkon paavi Franciscus oli hyvin aktiivinen viestijä sosiaalisessa mediassa ja hyödynsi useita eri alustoja. Hänen X-profiilinsa (entinen Twitter) @Pontifex luotiin vuonna 2012. Postaukset tehdään yhdeksällä eri kielellä, jolloin viesti välittyy mahdollisimman monelle. Tämä myös osoittaa, kuinka globaali ilmiö katolisuus on. Kaikki viestintä X-alustalla oli paavin hyväksymää, vaikka tämä ei itse kirjoita tai tuota kaikkea sisältöä. Tällöin viestintä alustalla on aidompaa ja heijastaa vahvemmin paavin omia ajatuksia ja arvomaailmaa.
Paavi myös hyödynsi viestinnässään Instagramia @Fransiscus, joka luotiin vuonna 2016. Ensimmäisessä postauksessaan Fransiscus polvillaan rukoilee ja kuvatekstissä lukee Pray for me monella eri kielellä. Yleisesti ottaen paavin Instagram- postaukset ovat hyvin vilpittömiä ja tuntuvat kuvaavan paavin aidosti. Paavin usein esiintyy ihmisten (erityisesti lasten ja nuorten) kanssa kuvissaan, mikä kertoo hänen välittävän hänen yhteisöstään ja arvostavan kaikkia katolisen kirkon jäseniä. Instagrammissa julkaistut videot useimmiten käsittelevät tiettyä aihetta tai juhlaa, kuten pääsiäistä, tai osoittavat kunnioitusta jotain kohtaan. Franciscus on esimerkiksi kiittänyt lääkäreitä, jotka hoitivat häntä.
Bartolomeos I: Raamatunlauseita ja elämänohjeita
Kirkon tärkein piispa, Konstantinopolin (nyk. Istanbul) ekumeeninen patriarkka Bartolomeo I:n uran alkuaikoina sosiaalinen media ja internet eivät olleet relevantteja viestintäfoorumeita. Bartolomeo I syntyi vuonna 1940 Turkissa, ja vihittiin virkaan 1991. Kuitenkin nykyään patriarkalla on tilit Instagram – ja X- sivustoilla (ent. Twitter), joista jälkimmäinen on luotu jo vuonna 2009. Kirkko on siis hyödyntänyt sosiaalista mediaa jo sosiaalisen median alkuajoilta. Sen lisäksi patriarkan sosiaalisen median tileiltä löytyy linkkejä lisää informaatiota sisältäville nettisivuille.
Todennäköisesti patriarkka ei itse fyysisesti kirjoita ja julkaise julkaisuja tileilleen, mutta häneen liittyvät uutiset ja viestit kirkolle ja uskonnon edustajille välitetään hänen kuvansa kera. Patriarkan sanomia ei julkaista vain englanniksi, vaan myös venäjäksi ja kreikaksi, jotka ovat toiset suuret kielet Konstantinopolin ortodoksisen kirkon piirissä. Monet julkaisut sisältävät pelkästään yhden virkkeen ja mahdollisesti kuvan tai linkin videoon, kuten Facebook-tapahtumailmoitukseen tai Youtube-videoon. Esimerkiksi kutsu seurata patriarkan itse johtamia kirkollisia menoja livenä Youtubessa näyttää olleen yleistä jo ennen korona pandemian normalisoimia etäjärjestelyjä.Yleisimmät julkaisumuodot ovat lainauksia Raamatusta, joita julkaistaan kaikille tileille. Tileille julkaistaan myös suoria lainauksia patriarkan viisauksista ja muita vastaavia lausahduksia.
X-sivustolla on vaikeampi seurata julkaisujen aikajanaa, mutta vaikuttaa siltä, että sinne julkaistaan materiaalia vain noin joka toinen kuukausi. Näin on myös Instagramissa. Kuitenkin, toisin kuin monet muut, patriarkan somejulkaisujen määrä on harventunut hiljattaisen pandemian aikana ja sen jälkivuosina. Tämä näyttää johtuvan siitä, että kansainvälinen matkailu on vähentynyt, joten raportoitavaa ei ole ollut niin aktiivisesti.
Kummallakin edellä mainitulla sivustolla on merkattu tärkeäksi julkaisut, jotka koskevat vuonna 2014 tapahtunutta tapaamista patriarkan ja katolisen paavin välillä. Molemmissa ihmiset ovat kommentoineet monella eri kielellä, ja hyvin positiivisesti, mikä on mahdollisesti hyvä esimerkki kristillisestä veljeydestä ja kansainvälisyydestä.
On kuitenkin mainittava, että havaintojemme mukaan patriarkka ei käytä somea alustaansa ottaakseen kantaa juurikaan kirkon ulkopuolisiin uutisiin, verrattuna esimerkiksi länsimaissa tunnetumpaan paaviin.
Eroja ja yhtäläisyyksiä
Suurin ero kirkkojen johtajien sosiaalisessa mediassa on siis heidän pääkielensä valinta. Paavi Franciscuksen julkaisut ovat lähinnä englanniksi, ja hän ottaa myös paljon kantaa erityisesti Yhdysvaltojen politiikkaan. Patriarkka Bartolomeoksen julkaisut ovat pitkälti kreikaksi, eikä hän tunnu olevan yhtä aktiivisena niin sanotusti länsimaisten maallisten asioiden kanssa, sillä kirkolla on vahva kannattajakunta idässä. Myös julkaisut ovat enemmän kirkollisia, raamatullisia ja koskevat lähinnä uskonnollisia matkoja pyhien toivotusten lisäksi.
Sosiaalinen media on siis ollut kirkkojen käytössä vasta reilun vuosikymmenen, mutta siitä on tullut tärkeä tiedotuksen kanava. Se on myös todennäköisesti lähentänyt niin sanotusti tavallisia uskovaisia kirkollisiin suurmiehiin. On vaikea kuvitella, että vielä vuosisata sitten uskovaiset ympäri maailmaa olisivat olleet näin ajan tasalla patriarkan ja paavin toimista ja mielipiteistä.
Lähteet
https://www.ortodoksi.net/index.php/Bartholomeos_I_Konstantinopolin_patriarkka
https://x.com/EcuPatriarch
https://www.instagram.com/ecumenical.patriarch/?hl=fi