Mobiilisovelluksista tulevaisuuden pomoja – rakentavaa eettistä arviointia tarvitaan

Mobiilipomo-hankkeessa tutkitaan rakennusalalla työnohjaukseen, laadunvalvontaan ja raportointiin käytettävien mobiilisovellusten vaikutuksia työmotivaatioon ja työhyvinvointiin.

Kännykän mukana kulkevat rakennussuunnitelmat, esimiesten ohjeistukset ja raportointivelvoitteet. Vielä toistaiseksi sovelluksen toisessa päässä on ihminen, mutta automaatio etenee nopeasti; kenties jatkossa yhä useamman työvaiheen ohjeistuksen ja tarkistuksen voi hoitaa esimerkiksi tekoälyavusteinen ohjelmisto. Sovellusten käyttöä on yhteiskunnallisten ja eettisten näkökulmien kautta, ei pelkästään projektien johtamisen ja tehokkaan toiminnan kannalta.

Teknologialla tavoitellaan tietysti tehokkuutta ja laatua. McKinseyn raportin mukaan isot rakennusprojektit viivästyvät keskimäärin 20 % ja ylittävät budjetin usein selvästi (1). Informaatioteknologisista sovelluksista haetaan tähän helpotusta; rakennusalan teknologiaratkaisuihin kohdistuvien pääomasijoitusten kasvu onkin ylittänyt keskimääräisen pääomasijoitusten kasvun (2). Mukana kulkevat rakennuspiirustukset ja työvaiheiden tarkistustyökalut saattavat avustaa aikataulu- ja budjettivaatimuksissa pysymistä huomattavasti. Teknologian käyttöönotolle onkin selvät liiketaloudelliset ja resurssiviisaat perusteet.

Yhteiskunnallisesti Mobiilipomo-tutkimusprojekti kiinnittyy keskusteluun työn murroksesta ja tulevaisuudesta. Digitalisaatio kaikissa muodoissaan muuttaa työelämää niin paljon, ettemme millään pysty hahmottamaan kaikkea mitä se tuo mukanaan. Pelkästään käynnissä olevan koronaviruspandemian aikana usea digitaalinen harppaus on käytännön syistä toteutunut ja monet työtehtävät ovat muuttuneet pysyvästi. Työn tulevaisuuden keskustelunaiheita ovat esimerkiksi työllisyyden muutokset, tarvittavat työelämätaidot, sosiaaliturvan päivitystarpeet sekä muuttuvat työn muodot (3).

Eettisiä kysymyksiä tutkimusprojektissa löytyy erityisesti työntekijöiden valvonnan rajoista ja yksityisluonteisten tietojen suojelusta. Kännykässä kulkeva mobiilipomo mahdollistaa, ainakin teoriassa, työntekijän toimien tehokkaan seuraamisen. Yksityisyys on informaatioteknologian etiikan perinteisimpiä aiheita (4) ja se on noussut yhä laajempien keskusteluiden aiheeksi viimeistään IT-jättien ja alustatalouden aikakaudella. Työnteon kontekstissa keskustelua käydään siitä, kuinka tarkkaan työnjohto voi työntekijää työajalla seurata. Teknologian jatkuva kehitys muuttaa tätä keskustelua monella tavalla, muun muassa ennustava analytiikka on tuonut täysin uusia näkökulmia työpaikan yksityisyydestä käytävään keskusteluun Esimerkiksi Belgiassa tutkitaan työpoissaolojen ennakointia työsuhteesta kerättävän datan pohjalta (5).

Mobiilipomossa yksityisen datan suojelun teema esiintyy myös rakennettavaa kohdetta koskevan yksityisluonteisen tai kriittisen tiedon käsittelyssä. Esimerkiksi turvaluokiteltujen kohteiden kohdalla on syytä huolellisuuteen siinä, voidaanko kaikkea kuvata ja tallentaa tarjotun järjestelmän käyttöön.

Mielenkiintoisia tutkimuskysymyksiä löytyy myös työmotivaation, ammattiylpeyden ja työroolien muutoksesta. Ammattiylpeys on elänyt pitkän taipaleen teknologisen kehityksen rinnalla, vaihtelevin tuloksin. Luddiittimainen ja uutta teknologiaa vastustava lähestymistapa tuskin jatkossakaan aikaansaa hedelmällisiä tuloksia, mutta sovelluksia tulisi siitä huolimatta muistaa kehittää niin, ettei työntekijän autonomisuus ja vastuuntunto heikkene, vaan että hänen osaamistaan tuetaan uusienkin järjestelmien avulla. Ammattiylpeyden ilmaisulle teknologia voi tarjota myös uusia ilmaisuväyliä. Tässä teemassa yhdistyvät rakennusalan taitojen ja osaamisen ymmärrys, johtamisen haasteet sekä teknologian osallistava suunnittelu ja kehitys.

Rakentavaa eettistä otetta todella tarvitaan, jotta varmistetaan työntekijöiden hyvinvoinnin ja edistyksellisten teknologialoikkien saumaton yhteispeli.

Lähteet

1) Agarwal, R., Chandrasekaran, S., & Sridhar, M. (2016). Imagining construction’s digital future. McKinsey & Company. <https://www.mckinsey.com/business-functions/operations/our-insights/imagining-constructions-digital-future>

2) Bartlett, K., Blanco, J. L., Fitzgerald, B., Johnson, J., Mullin, A. L., & Ribeirinho, M. J. (2020) Rise of the Platform Era: The Next Chapter in Construction Technology. McKinsey & Company. <https://www.mckinsey.com/industries/private-equity-and-principal-investors/our-insights/rise-of-the-platform-era-the-next-chapter-in-construction-technology>

3) OECD (2019), OECD Employment Outlook 2019: The Future of Work, OECD Publishing, Paris, <https://doi.org/10.1787/9ee00155-en>.

4) Smith, H. J., Dinev, T., & Xu, H. (2011). Information privacy research: an interdisciplinary review. MIS quarterly, 989-1015.

5) Lawrance, N., Petrides, G., & Guerry, M. A. (2021). Predicting employee absenteeism for cost effective interventions. Decision Support Systems, 147, 113539.

Kirjoittaja

Juho Vaiste, tutkii projekti- ja väitöskirjatutkijana tekoälyn etiikkaa ja vastuullista soveltamista Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa.