Väitöskirja/projektitutkijan tehtävä Suomen ESO-keskuksella

Suomen ESO-keskuksessa on haettavana määräaikainen väitöskirjatutkijan/projektitutkijan tehtävä. Tehtävän kesto on 31.8.2028 asti ja aloitus on aikaisintaan 1.9.2024 (tai sopimuksen mukaan) ja viimeistään 1.1.2025.

Suomen ESO-keskuksen tehtävänä on huolehtia Suomen yhteistyöstä Euroopan eteläinen observatorio -organisaation (European Southern Observatory) ESO:n kanssa erityisesti ESO-yhteistyön edistämiseksi Suomessa, harjoittaa ja edistää tähtitieteen ja astrofysiikan perustutkimusta ja soveltavaa tutkimusta, tähtitieteeseen liittyvää soveltavaa teknologista kehitystyötä sekä osallistua tähtitieteen alan tutkijakoulutukseen ja toteuttaa yliopistojen yhteishankkeita tähtitieteen ja astrofysiikan alalla.

Tehtävänkuvaus

Suomen ESO-keskus hakee määräaikaista väitöskirjatutkijaa/projektitutkijaa tähtitieteen, tarkemmin aktiivisten galaksien tutkimuksen alalle. Tehtävä on osa JetOrigin-konsortioprojektia, joka on kahden eri yliopistossa toimivan tutkimusryhmän muodostama ja Suomen Akatemian rahoittama yhteistyöhanke. Haettavassa tehtävässä analysoidaan ALMA-interferometrin tekemiä polarisaatiohavaintoja, joiden avulla tutkitaan supermassiivisten mustien aukkojen hiukkassuihkujen magneettikenttiä ja verrataan havaintoja numeerisiin simulaatioihin sekä teoreettisiin malleihin. Tehtävä on määräaikainen, sillä sen aikana on tarkoitus saada valmiiksi väitöskirja tähtitieteen alalta. Tehtävään valittu tulee työskentelemään akatemiatutkija Talvikki Hovatan tutkimusryhmässä, jossa on mukana useita jatko-opiskelijoita ja tutkijatohtoreita, ja joka tekee tiivistä yhteistyötä dosentti Tuomas Savolaisen ryhmän kanssa Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriolla. Projektissa on useita kansainvälisiä yhteistyökumppaneita, erinomainen mahdollisuus verkostoitua ja osallistua kansainvälisiin konferensseihin ja kouluihin.

Väitöskirjatutkija/projektitutkija voi valita työskentelypaikakseen joko Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusaseman tai Turun yliopiston, mutta väitöskirja tehdään Turun yliopiston tohtorinkoulutusohjelmassa (https://www.utu.fi/en/research/utugs/exactus/admission).

Haku alkaa 4. heinäkuuta 2024 ja päättyy 16. elokuuta 2024, klo 16.00 (Europe/Helsinki)
Lisätietoa Turun yliopiston rekrytointisivulta: Linkki