48 tuntia

Porin yliopistokeskuksessa järjestettiin tammikuun loppupuolella FGJ Pori -niminen viikonlopun yli kestänyt pelinkehitystapahtuma osana jokavuotista kansallista Finnish Game Jam sekä kansainvälistä Global Game Jam -tapahtumaa. Aikaraja, vasta tapahtuman alussa paljastettu teema sekä niukkojen yöunien aiheuttama mielikuvituksen ja todellisuuden rajan häilyminen olivat keskeisessä osassa tapahtumassa, jossa suunniteltiin ja toteutettiin pelejä.

Nimi läpyskään ja tervetuloa jameihin! Kuva: Emilia Merisalo.

Tapahtumajärjestäjän tehtävät tutuiksi

FGJ Porin järjesti neljä Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaineen opiskelijaa, jotka suunnittelivat ja toteuttivat tapahtuman yhdessä vastuuopettajan sekä muun FGJ-organisaation kanssa yhteistyössä. Opiskelijoiden tehtäviin kuului muun muassa aikataulujen laadintaa, yhteistyötä ja etäpalavereita emo-organisaation kanssa, sponsoreiden hankintaa, tiedottamista, aamupalojen tekoa, tilojen järjestelyä ja vuoroissa valvomista läpi koko viikonlopun.

Tapahtuman osallistujat olivat taustoiltaan erilaisia, eikä useimmilla ollut juurikaan aiempaa kokemusta pelien tekemisestä. Aluksi pelisuunnittelijat jaettiin neljään ryhmään, joista kaksi laati digitaalisia pelejä ja kaksi keskittyi perinteisempiin lautapeleihin. Ryhmien jäsenet työskentelivät uutterasti eri rooleissa: osa laati grafiikkaa, osa tuotti äänimaailmaa ja osa työsti käsikirjoitusta, olipa sattumalta mukaan saatu myös muutama koodaamistaitoinen jammaajakin.

4AM suunnittelupöydällä. Peliä työstämässä Anna-Sofia Kauvo, Pinja Akkanen ja Anni Vesterinen. Kuva: Usva Friman.

Pelejä kommellusten ja tunteiden aallokoissa

Tapahtuman teema oli ”aallot” ja kaikki tapahtumassa laaditut pelit liittyivät jotenkin annettuun teemaan. Lautapelejä syntyi kaksi. 4AM:ssa pelaaja pyrkii löytämään kotiin Porin keskustasta ja matkaa vaikeuttaa humalaisen päänsisäinen, aaltoileva havainnointikyky sekä kaikenlaiset pikku kommellukset. Rum Ahoy! laittaa pelaajan merirosvokapteenin housuihin jahtaamaan rommiaarretta, mutta merirosvokapteenin matka tuntuu harmittavan usein kuitenkin päättyvän karikolle.

Digipeleissä seikkaillaan kolmeen episodiin jakautuvassa Sugarman Trilogyssa, jonka ensimmäisessä osassa paetaan jättiläismäistä hyökyaaltoa pitkin rantaa, toisessa luovitaan rakkauden aallokoissa ja viimeisessä jaksossa sukelletaan meren syvyyksiin. Waves of Our Lives (an undercover love story) sijoittuu Aalto-yliopiston kaltaiseen Wave Hai School –korkeakouluun, jossa polskutellaan tunneaaltojen meressä ja etsitään sitä oikeaa kalakaveria.

Kuten näistä pelikuvauksista saattaa ymmärtää, tapahtuman pääasiallisina tavoitteina oli pitää hauskaa, tutustua uusiin ihmisiin ja tehdä pelejä. Kaikki tapahtumassa mukana olleet, niin osallistujat kuin järjestäjätkin olivat yhtä mieltä siitä, että nämä kaikki tavoitteet myös saavutettiin. Se hilpeä olotila, jossa läsnäolijat viikonlopun päätteeksi kotiin lähtivät, tuli enimmäkseen onnistumisen elämyksistä – ja ehkä hiukan väsymyksestä.

Tapahtumassa tehdyt pelit

Esa Hakkarainen on filosofian maisteri ja yksi tapahtuman järjestäjistä.