Arkisto
Kaikki artikkelit

Virolaislähtöisen professorin Ilmar Talven tieteellinen perintö

Olympolaisten perhe

Rajavartijoiden kokemuksia ja kertomuksia juhlakirjana

Lealan verkostoitumisseminaari keräsi yhteen kielen oppimisen tutkijoita

Verkkokurssilla metamorfoosiin

Keskiaikaisen kokemuksen jäljillä

Tiedetäänkö antiikin Kreikan noppapeleistä mitään?

Seminaaripäivä suomenkielisen kirjallisuuden kääntämisestä

Taiteen ja kielenopetuksen vuorovaikutusta edistävä pedagoginen työkalupakki on julkaistu

Muuttaako Pokemon GO suomen kieltä?

Twilight-spagettiwestern: 1970-luvun italowesternien joutsenlaulu

Suomi24 ja toiseuttava verkkokeskustelu

Kielentutkija salapoliisityössä

Hyvinvoinnin diskurssit digitaalisessa maailmassa

Olympolaisten perhe

Varmasti epävarma: ilmaiseeko toisen kielen oppija epävarmuutta eri tavoin kuin äidinkielinen puhuja?

Opiskelijaprojekti: esoteerinen kiertokävely Turussa

Esoteriaa ja okkultismia Turussa: elämäni ensimmäinen konferenssi

Tutkimus Värmlannin metsäsuomalaisista kertoo varhaisten suomalaisten uudisasukkaiden elämästä ja kulttuurista

Tohtorit työelämässä – mitä väittelyn jälkeen?

Kolmas Tila ry:n seminaari kysyi mitä on romanttinen mieli

Ajan hermolla -podcast: humanistien puheenvuoroja ilmiöistä ajassa

Humanistit esittelivät Turun museokeskuksen väelle tutkimushankkeitaan What’s up? Tiede esiin -seminaarissa

Kuinka kirjallisuus voi lisätä hyvinvointia?

Elias-robotti oli Humanistipäivän afterwork-tapahtuman tähtiesiintyjä

Arkistot, yhteiskunta ja aktivismi

Muutama sananen naisista

Poppia ja politiikkaa – euroviisuseminaarin parhaat palat

Kestävää humanismia

Muistettu tiedekunta -hanke tallentaa tiedekunnan historiaa

Turun helmi: Ruissalo kulttuurin kenttätutkimuskurssin kohteena

Onko vihapuhe erilaista eri maissa?

Jurmon kappelin relikvaario: puuesine paljastaa salansa

Tavat hoitaa eläimiä kertovat, mitä me niistä ajattelemme

Moniääninen Suomen historia

Runouden moninaisuuden sylissä – mietteitä Annikin Runofestivaalista

”Tänä iltana dekkariklassikoissa”: film noir -ikonografia Fallen Angels -sarjan alkuteksteissä

Paluu Puuvillaan piipun juurelle

Ehkä muutakin kuin vampyyrejä…

Vievätkö kaikki tiet Turkuun?

Happy One Hundred! The IIPC celebrates its 100th debate

Vierailijaprofessori Colin Davis ja traumakertomusten eettisyys

Digilang kehittää kieliaineistoja ja kokoaa ne portaaliin: rahoitusta myönnettiin yli puoli miljoonaa vuosille 2018–2021

Kuusi verkossa – kuutoskaupunkien verkkosivustojen monikielisyys

Kansainvälistä yhteistyötä: humanistisen tiedekunnan vierailijaprofessorit

Opi, opeta ja arvioi: näkökulmia toisen kielen puheeseen

Kielen ja hyvinvoinnin tutkimuskeskus LaWe lisää tietoa kielen ja hyvinvoinnin välisistä yhteyksistä

LALI-projektin syyssatoa: taidetta, kieltä ja kotouttamista

Tähtitieteilijöiden jäljillä Tuorlassa: muistitietohankkeessa tallennettiin observatorion arkea ja vanhaa tutkimusvälineistöä

COPIUS – fennougristien käytäntöyhteisö

Koroinen – Suomen ensimmäinen kirkollinen keskus

Mikä Nocure, mikä resilienssi?

Silmät ja mieli auki Namibiassa

Humanistit hyvinvoinnin asialla

Musta-Maija ja Kirppu-Kaisa eli miten opetus ja tutkimus voivat tukea toisiaan

Beethoven, Bowie ja musiikki

Opetus tutkimuksen tukena – ja toisinpäin

Rakkaudesta elokuviin

Sananlaskut pysyvät, mutta niiden tulkinnat muuttuvat

Kannattaako etätulkkaus?

Unelmia ylirajaisesta Itämerestä

Sauna on suomalaisten aikakone

Caligulan perinteikkäästä ja verevästä humanistihuudosta

Marraskuussa järjestettävässä konferenssissa pureudutaan kristinuskon ja politiikan väliseen suhteeseen

Elämää ja tutkimusta Turun Akatemiassa

Aboagorassa pohdittiin tulevaisuutta ja menneisyyden taakkaa

Eläintutkijoita ja taiteilijoita lähes kaikilta mantereilta

Svenskan i Finland -konferenssi Turussa 11.–12.10.2018

Eskarit ja seniori-ikäiset hahmoleluja luomassa: tutkimus ylisukupolvisesta leikistä

Tekstien ylirajainen liike

Kaksi uutta SELMA-keskuksen hanketta kertomuksista ja traumoista

Kokoomateos kunnioittaa Ranskan ja Suomen välisiä kieli- ja kulttuurikontakteja

Filologit Edinburghissa

Maj Lind -pianokilpailu: opiskelijoiden soittelusta kansainväliseksi mediatapahtumaksi

Talvadas-projektin tutkijat ja tutkittavat kohtasivat palautuksen hengessä
Kirjoituspiilo
Jättiläisiä ja tuoretta mozzarellaa
Trikootehtaan varjossa

Muistin maisemia ja varjoja

Museologian kursseilla tehdään tutuksi Sirkkalan kasarmialueen historiaa

Asuintontista köyhäintaloksi, kasarmiksi ja yliopistoksi: Sirkkalan kasarmin rakennushistoriaa etsimässä

Sirkkalan köyhäintalo vuosina 1833–1846

Sirkkala kasarmina 1846–1918

Sirkkalan kasarmi vankileirinä

Sirkkalan kasarmialue ja Kurjenkaivonkenttä

Sirkkala Suomen armeijan harmaissa

Sirkkalasta synkän turismin kohde?
Matka muistoihin
Häpeän silmät

Miten siirtyä kuluttajasta tuottajaksi?

Tuntemattomasta tunnetuksi? Tieto historiallisen muutoksen voimana

Muisteltu, kerrottu, kuviteltu lapsuus: uutuusteos lapsuuden historiasta ja nykypäivästä

Integraalinen ajattelu avartaa myös humanistin tietoisuutta
Karkkikauppa

Dixien sydämessä

Fosse Ardeatine ja muisti – tapaaminen Alessandro Portellin kanssa

Matkalle menneisyyteen

Nykyisille ja tuleville opiskelijoille – ja jo valmistuneille

Status quo & quo vadis?

Ajatusten tie mielestä tekstiksi: näppäilyntallennusohjelmat opettajien ja tutkijoiden apuna

Urheilu, valta ja politiikka tiukasti yhdessä

Mennyttä ja tulevaa

Lumoa ja muita rajapintoja uskontotieteen kiikarissa

Puoli vuotta eläkkeellä

Nesessiiviverbi genreä rakentamassa

Vesi muistuttaa ja ihmiset muistavat

Tieto kaunistaa rumankin esineen

Kahvinjuonti on osa kulttuurista viestintäjärjestelmää

Mitä muistitrendi kertoo historioitsijalle?

Menneisyyden muistot ja paikan identiteetti

Tumblr-fandomit ja totemismi

Kirja muistamisesta ja toisten elämistä

Unohdettu esoteerisuus

Kokemuksia tutkimus- ja opetusvaihdosta

Kasvit, ihmiset ja uskonnot

Lännen tieltä Teksasiin: western-elokuvien musiikilliset konventiot kulttuurisen muistin muokkaajina

Monikielisyys tulevaisuuden oppimistyökaluna
Jäljessä
Meteoriittijoulu
Sirpaleita
Hiekkaa Hietarannan
Kuono ja nenä

Huumorin muisti

Projektiharjoittelu AFinLAn syyssymposiumissa

Villi, vaarallinen Germania

Geenieditoinnilla tulevaisuudessa yliopistoon?

Kyborgit ihmisten joukossa

Yli-ihmiseksi uneksimalla

Humanismin ihmismuottia purkamaassa

Koneiden itsenäinen valta ihmisistä

Humanisti, hae Asklepiokseen!

Jääkärien sairaanhoitaja Ruth Munckin muistot

Vaihtoehtohistoriaa ja vaihtoehtoisia julkaisukanavia

Erään muistin elinkaari

Kesä tiedekunnan opintotoimistossa

Utopian ja dystopian keinussa

Käännekohdassa – reformaatio tavallisen ihmisen silmin?

”Orvuaar” vai ”au revoir”?

Kielitietoisuus ja tulevaisuuden kielitaitovaranto

Countrymusiikin stereotypiat populaarikulttuurissa

”Think we must!”

Tuliaisia Roomasta

Petolintujen lisänimet luupin alla

Suomen riimukirjoitukset kautta aikojen

Pallo(meri) hallussa – kesäharjoittelu kulttuurien tutkimuksen oppiaineryhmässä

Verkkarihousuista farkkuun

Taide, trauma ja muisti: SELMA mukana Change2017-hankkeessa

Kati huuhtoo kultaa marginaalista

Elämäkerran kirjoittaminen matkana

Kielioppia kylvyssä

Saako vanhasta enää mitään irti?

Mutkitteleva matka kulttuurihistoriaan

Humanistit arkistoalan ammattilaisina ovat tutkimuksen elinehto

Kielihistorian voittajat ja häviäjät

Society for Pidgin and Creole Linguistics (SPCL) -seuran kesäkonferenssi ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa

Satiiri ja moraalinen vastuullistaminen

Uusi teos tarinankerronnan ja etiikan kytköksistä eri taidemuodoissa

Humanisti EU-oikeuden koukeroissa

Turkuun on aina mukava palata – tällä kertaa Suomen historian yliopisto-opettajaksi

Savukemainontaa ja tupakkavalistusta 1950-luvulta tähän päivään

Moniäänisiä keskusteluja suomalaisuuden merkityksistä kirjallisuudessa

Pääkirjoitus

Kuulostaa herkulliselta: syötävät sävelet ja gastromusikologia

Uusi humanistiportaali yhdistää verkkopalvelut ja verkko-opetuksen

Taidehistoria tutkii materialisoituneita ajatuksia ja havaintoja

Kansatieteilijät lapsuusmuistojen jäljillä

Kielten vertailusta kieltenvälisen vaikutuksen tutkimiseen

Arjen teknologiat -sivusto juhlistaa Suomi 100 -vuotta

Baabelin kaloista kääntäjän työvälineisiin

Miehekästä järjenkäyttöä

Uusia lukutaitoja rakentamassa

SELMA-tutkija Nena Močnik ja sodassa raiskattujen tarinat

Taistelusta taiteeksi avaa oven toisen maailmansodan suomalais-saksalaiseen näyttely-yhteistyöhön

Arkisto tulee tutkijan luo

FINSSE-8: What’s in a Century? Konferenssiavustajan pohdintoja

Viestinnän verbaaliset ja visuaaliset keinot – tutkimusta varhaisten englanninkielisten tekstien ominaisuuksista

Lihaksi ja vereksi muuttunut Vapaudenpatsas

Ajasta, museoesineistä ja digitaalisuudesta

XYZ – nuorisotyön sukupolvet

Kun läskipepusta tuli pop!

Hiiskun kirjoittavat sisaret

Suomea monesta näkökulmasta

Elävä Suomenlinna -tutkimus kohtasi opiskelijat: uusia näkökulmia osallistaviin menetelmiin

Suomeksi käännetyt saksalaiset marssilaulut yhdistivät aseveljiä

Professori Helena Ruotsalan juhlakirja luotaa nykyetnologian kenttiä

Luovan tietokirjoittamisen oppikirja tuo virkeyttä tietoteksteihin

Missä lääketiede ja humanismi kohtaavat

Ostakaa elämäntapaa!

Poimujen silittämistä ja aaltojen pärskeitä

Aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön äärellä Aizputessa

Taidehistorian oppiaine 30 vuotta

Aika pimeää

Reformaatio kulttuurin ja yhteiskunnan muokkaajana menneisyydessä ja nykyään

Kipinä – uusi avoin julkaisu kulttuurin ja terveyden alalta

SUMU-projekti ja 2000-luvun taidemusiikin yhteiskunnallisuus

Kristinuskon tutkimusta moninäkökulmaisesti

Muistin aika – Ajan kokemus Raija Siekkisen lyhytproosassa

Kotimainen kirjallisuus imuroi Viola Čapkován

Romantiikan aikakauden tilallisuutta kartoittamassa

Seikkailuni sukukansojen parissa

Jumala ja aika

Liikemetaforat ajan kulumista kuvaamassa

Luis Bacalovin His Name Was King -teemalaulun monet kontekstit

Aikaa vain katoaa kaiken aikaa

Yhteisöjen kulttuuri sekä taide maisemansuojelun voimavarana Kokemäenjokilaaksossa

Ajan juhlaa – jokainen on tervetullut

Valoisa keskiaika

Tietokirjallisuuden Finlandia -ehdokasvalinnan pohdintaa ja runon tunnun tunnustelua

Uskontotieteilijä oikiksessa

Analyysista tunteisiin yhdysvaltalaista nykyrunoutta lukiessa

Digitaalinen historiantutkimus

Kokemus ajasta muuttuu leijumalla

Teksti haltuun – tutkijan tärkein työkalu

Ajantaju – kahdeksas aistimme?

Minä ja Kukryniksy

Turussa muistetaan yhä vuosi 1918

Paikan ajallinen kerroksellisuus – nomadeja ja talonpoikia

Aika kuluu, Pyhä Urho pysyy

Suomen pelimuseon haasteita ja mahdollisuuksia

Vähäisiä huomioita kielten aikamuodoista

Historiallista nuoruutta etsimässä

Kirkko keskellä muutosta

Aikaa kestävät lelusuhteet ja kulttuurin lelullistuminen

Joutenoloa antiikin Roomassa

Historiallisten vertailujen etiikkaa ja politiikkaa

Kääntäjäopiskelijat heittäytyvät työelämäsimulaatioon työpajakursseilla

Ajat muuttuvat ja Perjantai niiden mukana

Vanhan hyvän ajan modernit sadut

Ranskan monikulttuuriset lähiöt nuorten siirtolaistaustaisten kirjailijoiden kuvaamina

Sijoitustoiminnan ajalliset syklit ja rituaalit

Pari askelta Turun historiaan

Skisman pyörteissä

”Suojaksi naapurin ja vieraan pahennusta vastaan.” Rakennuskätköllä suojeltiin ja noiduttiin entisajan Suomessa

Verkostossa on voimaa… ja iloa

Mitä teemme kaikella tällä tiedolla?

Humanistiopiskelijat puhkesivat puhumaan tutkimuksestaan

48 tuntia

Anna aikaa ajatella

Alkemian peili keskiajalla ja uuden ajan alussa

Väitöskirjatutkimusta aineistojen saatavuuden murroskohdassa

Memento mori – kun aika pysähtyy

Relic Studies in the Turku Cathedral Relics Project

Talkoopäivistä potkua kirjoittamiseen

Kirjoittamisen aika

Kotimaista kirjallisuutta kansainvälisesti

Suomalaisen nykykirjallisuuskurssin saaminen Turkuun maksoi vaivan

Pohjoinen reformaatio: pitkäkestoinen murros suomalaisessa kulttuurissa

Vuoden 1918 tapahtumapaikat tarjoavat ikkunoita opetukseen blogissa

Paneelikeskustelu populaarikulttuurista ja henkisyydestä veti talon täyteen

Poliziottoteschi: spagettiwesternejä Alfa Romeoilla

Jalkapatikassa

Esoteerinen ja kansanomainen henkisyys kiinnostavat

Itsemurha keskiajan Skandinaviassa

Uusi kirja Suomen tunnetuimmasta vankilasta

Tiedekarusellissa koolla menestyneitä hankejohtajia

Uusi kansainvälinen kertomuksen ja muistin tutkimuksen verkosto

Digiloikka

Musiikin kontrapunktiset merkitykset italialaisessa eksploitaatiossa

Tekstit matkustavat – samoin naiset

Historiatieteiden tohtorikoulutettavat verkostoja kokemassa

Keskiajan loppu – rappeutuva vai kukoistava aikakausi?

Lehtorin terveiset arkeologiasta

Ilo etsiä, tutkia ja ajatella

Eesti Rahva Muuseum: Viron uusi kansallismuseo Raadissa

Rikas tyttörukka

Ylirajaisia kohtaamisia sarjakuvassa. Voiko sarjakuva saada lukijan näkemään maailman siirtolaisen silmin?

Noises and Voices – kirjallisuuden ääni vai meteli

Luova kirjoittaminen taipuu tutkimukseksi

Neuvoteltavissa oleva valta? Eduskunnan muistitietohaastattelut politiikan kulttuuriperintönä

SELMA ja vaeltavat kertomukset

Historiaa kaikin aistein

Live-Pac-Mania kokemassa

Mistä puhumme kun puhumme Venäjästä

Kirkonrotta muistelee – reformaation merkkivuoden lastennäyttely

Unelmista luopuminen avasi uuden maailman

Mikä tekee eläimestä villin tai kesyn? Keskusteluja kategorioista Sirkkalan kampuksella

Rajavartijaperinteiden jäljillä

Tehdasyhteisön arkea

Kolme kahden hinnalla

Transsitilaturismia ja puoli-ilmaisia illuusioita – Intia ja maallistuvan pyhän ongelma
Saganin rikos
Tonni

Borgesin maaginen raha

Uskonto ja talous

Monipuolisesti julkaisemisesta

Unescon ”budjettitodellisuus” ja rahan rooli kansainvälisissä kulttuuriperintösopimuksissa

Vankila ja valtionhallinnon säästöohjelma

Perinteellä rikkaaksi?

WiderScreen – akateemisen verkkolehden muodonmuutos

“Raha on juutalaisen jumala”

Rahan teologisia kehitysaskeleita

Raha ratkaisee! Suhteelliset hinnat ohjaavat elämäämme

Raha uskonnollisena symbolina

Utopioita äkkirikastumisesta

Modernin talouselämän uskonnonkaltaisuus

Markkinavoimien uskonvaraisuus

2, 5 miljoonaa työtuntia

Vain rajallinen määrä hyvää

Rahan ja tutkimuksen (pari)suhde

Maailman rikkain yliopisto

Miksi markkinoita on säänneltävä?

Kohti suuren muutoksen vuosijuhlaa

Minne menet, Vare?

Tarina löytyy kirjoittamalla

AHA eli Aallonharjalle

Digitaaliset ihmistieteet yhdistävät eri aloja

Amerikkalaisen minäkuvan galaktisilla jäljillä

Populaarikulttuurin monet muodot

Kertomuksia ja kokemuksia tyttöydestä

Siirtolapuutarha vai parkkipaikka?

Pitojen politiikkaa

Arkisto-osaamisen häntä pystyyn

Vain muutos on pysyvää

Henkiin herääviä valokuvia

Rekkacountry ja elokuvateollisuus

Hyvät, pahat ja umat
Hitler-videomeemeistä Muumeihin

Mechthildin matkassa tieteenalalta toiselle

Queer-näkökulmaa surun tutkimukseen

Kirjallisuutta rahasta, työstä ja kuluttamisesta
Elinjalostamo ry
Matti
Kokemukseni koekaniinina
Lantit
Lost and found
Kallis elämä
Kaikki sitä tarvitsevat
Musta 13
Kaupassa
Elämä alennusmyynneistä
Syntymäpäivä
Mitä viivan alle jää
Sutelarum
Säästöt
Kultakanta
Mun lompakko
Syylliset
17 miljoonaa

Taidevandalismi – huumoria taiteen hämärästä

Paluu kentälle
Historiallinen ja fiktiivinen Dracula
Uusia ja vanhoja naisia taiteen ja kulttuurin kentällä

Akateeminen hissipuhe

Toisella portaalla

Itämeritutkijan loikka sisämaasta rannikolle

”Miksi meitä on niin moneksi?” Tutkielma Homoiltaa seuranneesta keskustelusta

Oletko koskaan kuullut säveltäjä Ida Mobergista?

Herttuatar puutarhassaan

Meksikon rajaseudun sointi Hurja joukko -elokuvassa

Kulttuurintutkijoiden ainejärjestöjen tulevaisuus

Sarjakuvatutkimus esittäytyi Sirkkalassa
Aikamatkoja utopioiden ja nostalgian Eurooppaan

Noin minäkin haluaisin puhua – kulttuurientutkimus opetti höpöttämään elitistisesti ja tarkkailemaan syrjästä

Vuoden humanistimaisteri päätti tehdä seinään oman oven

Keskustelua eläinten toimijuudesta toukokuisessa Turussa

Historia-aineiden työelämäpäivä 2015

Muoti kuuluu yliopistoihin

Tiivistäen kestäväksi? Seminaari suomalaisen kaupunkisuunnittelun murroksesta

Paluumuuttaja mahdollisen äärellä

Kansainvälistä Suomen historiaa

Taistolaiset muistot talteen

Esine-eksotiikkaa Suomessa

Matkailuvaltteja muinaisjäännöksistä?
Kanssasi saavat vaikka värttinäluut katketa
Roska-auto
Voisilmäpelipulla
Makean himo
Mies ja koira

Sivistys

Syntiä, saastaa ja salatieteitä

Opiskelijan asialla, ihmisten lähellä
Hiljaisuuden historiaa moniäänisesti
Sankarit kuolevat, Villi länsi ei!

Viestintää ja kulttuuria Kapkaupungissa

Kulttuuriperintöä arjessa ja poliittisissa prosesseissa

Terveisiä Liverpoolista!

Uusi musiikkitieteen yliopistonopettaja pitää esittämisestä ja historiasta

Työläisestä tietämisen tieteitä

Päivittyvä identiteettimme

Thatcherismin loppumaton viehätys

Seitsemän päivää Seilissä

Siirtyykö kulttuuriperinnön viestikapula?

Näyttelyiden ja materiaalisuuden äärellä

Lapsuus puhuttelee

Luova kirjoittaminen – monipuolinen kestävyyslaji

Bloggaamisen hauskuus ja pedagoginen hyöty

Tarinat muutoksen voimana

Kansatieteilijä muuttuvaa maaseutua tutkimassa

TVT-taitoja opettamassa

Uteliaisuutta, innostusta ja luovuutta: museologian tutkija Sirkku Pihlman

Kaupankäynnin kohtaamisia

Uusia näkökulmia Goetheen

Premods kokoaa historian tohtoriopiskelijat Turkuun

Turkulaisia viidellä vuosisadalla

”Tämä ei ole lelu ja minä en leiki”

Askelia kulttuurien tutkimukseen – keskiryhmäläisten voimainponnistus

Kuka pelkää tulevaisuutta?

Rintasyövän pelkoja Englannissa 1700-luvulla

Siveettömyyden koulu ja kuppataudin kehto – Prostituution vaarat 1800-luvun wieniläisessä keskustelussa

”Eij yhtäkän åuttå maatten puku”

Pelon maailmassa, humanistit rakentavat luottamusta

Koleranpelkoa 1800-luvun Turussa

Ikuista elämää Taivaassa ja Twitterissä

Iso tammi – lehvän taittajan tarina

Pyhää pelkoa ja propagandaa

Karoliinisotilaita Konstantinopolissa

Matkalla

Aina on lupa jännittää

”Paeta, paeta!” Pelon ja trauman musiikillinen kuvaus Silmät hämärässä -elokuvassa

Gradun vaietusta lajityypistä

Rohkeutta, opiskelija! Tarina erään humanistin työllistymisestä

Kutsumaton vieras

Rahoitusvesillä kaivataan koordinaatteja

Carnival performances in twenty-first century parenting

Terveisiä Australiasta!

Pelko seuranamme

Alumnin puhe valmistuneille maistereille

Kuvitettu kirkko -luentosarjassa pohditaan kuvien merkitystä uskonnossa

John Morton -keskuksessa pureudutaan turvallisuuteen

Kättely käsittelynä ja tunnusteluna

Oppikirja kulttuurien tutkimuksen identiteetin työstämisen välineenä

Puss och kram – nuorten Pohjola!

Falling Walls Lab Turku -innovaatiokilpailu haastaa taas nuoret tutkijat monitieteiseen keskusteluun

Kohti dialogista tietoa taiteen ja tieteen välisessä Floating Platforms -hankkeessa

Pelko varhaismodernin kaupungin arjen lähteissä

Tulevaisuuden pelkoa pakoon

Victor Hugo ja la pieuvre – pelottavan mustekalaeläinkuvan vakiintuminen länsimaisessa kulttuurissa

Perintönä pelko

Sarvesta gradua – sanasta sanaan

Polkemalla rajoja ymmärretään erilaisuutta

Graduntekijästä luennoitsijaksi

Pelkäävä nisäkäs

Onko Venäjän pelko yhä viisauden alku?

Epäkuolleet poikaystävät ja kesytetty pelko

Aboagora-symposiumi kurkottaa pelon, muutoksen ja äärimmäisten tapahtumien tuolle puolen

Työelämätaitoja mukaan opetukseen

Kirjallisuuden opiskelijoiden kalenteri herättää sadut eloon

”Häneen kätkeytyy elämän hyvyys, unitieto – tiedottomuus”. Lapsuus suomalaisessa kirjallisuudessa ja lääketieteessä

Ateismin uusi näkyvyys

Laitoksen kirjastoaineistot muuttivat Sirkkalan naapuriin

Tuore luovan kirjoittamisen oppikirja kartoittaa kirjoittamisen eri puolia

Museologian arvosanaopintoja Turussa 30 vuotta

Polulla populaarimaisteriksi – Uutta yhteistyötä populaarikulttuurintutkimuksen saralla

Vuoden humanistitohtorin väitöskirjatutkimuksessa ainekset historialliseksi salapoliisiromaaniksi

Työelämäpäivä ei tarjonnut siloteltua kuvaa työnsaannista

Moniäänistä sodan arkea Aurajoen varrella

Tule Tiedepysäkille!

”Te kärsitte toivonne tähden” – Turun vankileirin muistaminen

Utelias ja motivoitunut mediatutkija pokkasi vuoden humanistimaisterin tittelin

Matkalla kohti reformaation merkkivuotta 2017

Humanistit hyvän elämän asialla

Polkuja ja koordinaatteja opiskeluun

Vauvaksi tehdyt koirat

Nettiäitien tutkimus tuulettaa aiempia käsityksiä äitiydestä ja sen tutkimisesta

Eetos kustantaa vastarintaa nykyisyydelle

”Omin silmin” oppimassa – museotekniikan äärellä 1900-luvun alun Euroopassa

Historiantutkimus, 1930-luku ja tulenkantajat

Villieläimiä ja digitaalisia pelejä – yleisen historian ja digitaalisen kulttuurin professorien tutkimushankkeille akatemiarahoitusta

Tiedettä ja taidetta yhdistävän tutkimushankkeen tavoitteena hyppy yksikielisyydestä monikielisyyteen

Valtakunnallisen Pohjois-Amerikan tutkimuskeskuksen toiminta on lähtenyt käyntiin vauhdilla

Nuoret tutkijat kilpailivat Turussa elokuussa

Sirkkalassa kokoonnuttiin pohtimaan kristinuskon ja materiaalisuuden suhdetta

Nordic Experiences in North America

Sukupuoli, tila ja kirjoittaminen uuden ajan alussa

Kolme päivää kosmosta ja kaaosta

Näkökulmia affektiiviseen kapitalismiin

Harhailevia ritareita, matkustavia tekstejä ja liikkuvia pyöveleitä Keskiaikaisten markkinoiden päiväseminaarissa

Kulttuuriperinnön elinkaaria ja tulevaisuuksia

Urban-Rural-Wilderness – Humanistisen eläintutkimuksen workshop Sirkkalassa

Critical Hip-Hop Studies

Ilmar Talve palasi iltapäiväksi

Työpaikkaa ja itseä etsimässä – opiskelijan kokemuksia Turun yliopiston mentorointiohjelmasta

Uskontotieteilijä ottaa opiskeluajasta kaiken irti

Kansatieteilijän näkemys kuntaliitoksesta

Ehkäisynormi vanhoillislestadiolaisuuden uskon ja yhteisöllisyyden ytimessä

Vanhojen suomalaisten käärmemielikuvien lähteillä

Asukasnäkökulma kestävään rakennussuojeluun

Vapahtava humala

Miten tehdä hyvä keskiluokkainen helluntailainen?

Uskontotieteen käsitteet maailmanuskontojen opetuksessa

From Tolkien to Turku

Luovan kirjoittamisen opettajalle kirjoittaminen on paitsi kaunista turhuutta myös ovi toisten ihmisten tajuntaan

Musiikkitieteen uusi yliopisto-opettaja korostaa vuorovaikutuksen merkitystä

Yhteiskuntatieteellinen sukupuolentutkija

Jatkokoulutuskoordinaattorin työssä

Queer Sounds and Spaces
Tikapuut
The Fairytale: in Sharm El Sheikh’s international music tourism industry

”Sukkaa, kenkää, hako pistää pieneen jalkaan”

Amerikansiirtolaisuuden värikäs historia tiivistyi yksiin kansiin

Vetovoimaa – Hiiskutun keväinen rakkausnumero
Rakkaudesta taiteeseen
Kaksi kuukautta kovis
Rakkaan muotokuva
Asemalla
Joka viimeksi nauraa

Kallioon hakatut rakkaudentunnustukset

Rakkauden museo 1905 – haaste tutkimukselle

Brittinaisten matkakertomusten autiomaakuvaukset ja rakkaus

Rakkausneuvoja 1700-luvulta

Tutkijakin saa nyt puhua rakkaudesta

Ruoka, rakkaus ja toinen

No Church in the Wild

Kaaoksesta kosmokseen ja takaisin

Arkiston kautta töihin

Kätkemisestä vahvistuva sydän

Uuden ajan alun osaavat naiset

Meikäläisiä ja teikäläisiä seminaarisalissa

Urheilu ja globalisaatio

Ei minkään paikan viehätys

Lone Star -elokuvan Sam ja Pilar

Saarenmaata ristiin rastiin

Rauhaton ruumis

Rakkaus tutkimukseen ja rakkaus tutkimuskohteena

”Fyi”, kirjoitti Maiju Lassila

Tutkimuskohteena yrityksen kulttuuriperintö

Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman hallintosihteeri esittäytyy

Monien mahdollisuuksien Teutori

Mediataidetapahtuma Loading Screen 14.3.2014

Maantieteellinen tieto ja Australian mantereen hallinta

Rakkautta rajalla

Tunteellinen tutkija ja Raija Siekkinen

Rakkaus kirjeisiin

Ylirajaista rakkautta lehtien sivuilla

Uskonto sekulaarin valtion nationalistisessa koulutusjärjestelmässä

Politiikkaa, avioliittoja ja rakkautta

Humanisti voi tutkia lakia

Jos ei heilaa helluntaina, niin sitten netistä
Sluibailtu

Viisi asiaa, jotka olen oppinut elämästä yliopiston jälkeen
Tila
Muotokuva

Viestejä siirtolaisilta
Para
Rakkaan pölhökustaa – tytön muotokuva
Marraskuinen katumusharjoitus
Minä ♥ Esko
Kuinka ”aletaan olemaan” – ja muita nuoren lemmen sääntöjä
Arkistoalan opetus uudistuu
Kevään kansainvälisiä luennoitsijoita humanistisessa tiedekunnassa

Professor Gábor Betegh visits the University of Turku

Uskonto ja politiikka: uskontotieteen päivä 10. huhtikuuta

Falling Walls Lab Turku

Agnes Suurhuora ja rakkauden monet kasvot

Nuorta lempeä varhaismodernissa Suomessa

Toisinajattelun avulla irti Tasomaan kahleista

Porilaisnaisten jäljillä

Ainut pysyvä asia on muutos

Enemmän twangiä, vähemmän jorinaa!

Elämää viiden työhuoneen välillä

Visuaalinen palikkatyöpaja Puuvillan puistossa

Kertomukset sukupuolen moninaisuuden avaajina

Ylirajainen syyspäivä

Tilaisuus tekee varkaan, mutta hätä ei lue lakia

Tieteen tekeminen vaatii konkreettista ja älyllistä liikkumista

Economies of Desire: Media, Youth & Sexuality -seminaari 26.4.2013

Tieteiselokuvien muukalaiset 1950-luvun Yhdysvalloissa

Historiaa lautasella

Suuria löytöjä pienillä resursseilla

Perheen jäljillä

Missä kiista, siellä pyhä

Mitä jos media ei vääristä ruumiinkuvaa?

Mestarietsivän jäljillä

Kysely tietokoneharrastamisen arkipäiväistymisestä

Folkloristiikan oppiaine 50 vuotta

Askeleen lähempänä aikamatkailua

Kulttuurien Kerroksia Kauttualla

Suomen oma Skoone

Musiikki on mun elämä

Liikkuva materia, elävä kuva

Lauri Hongon teoriat johdattivat tutkijat Turkuun

Kierosilmäinen pyöveli ja kuuro miekka

Kansatieteellisiä näkökulmia paikkoihin ja paikallisuuksiin

Tahto avartaa tulenkantajat-käsitettä toi vuoden humanistimaisteri -tittelin

Mikrosuomalaisten ja makrosaksalaisten tutkijatapaaminen

Eurooppalaisuudesta tutkimuskohteena
Varajohtajuus on monisuorittamista vaativa laji

Siirtymiä

Humanisti elämysteollisuuden pyörteissä

Suomalaista kirjallisuutta Kölnissä

Turku 2011 -arvioraportti ilmestyi

Muutoksia tohtoriopintojen rahoituksessa

Utukirjat – julkaisuja kiihtyvällä tahdilla

Näkyvä ja näkymätön uskonto

Bahtin, Kundera ja oppikirja aloittelijoille

COST-verkoston yhteistyöstä matkustaviin teksteihin

Kauneus, terveys, henkisyys – modernin rituaalin jäljillä

Humanistinen tutkimus ihmisen asialla

Ympäristöteknologia mittaa luonnon pulssia

WC:n seinältä seminaariin

Eläintutkimuspäivät näyttävät eläimet monessa valossa

Ekotekoja Sirkkalassa

Suomalaiset ja rotu Yhdysvalloissa

Vuoden tiedekirja -palkinto professori Kirsi Vainio-Korhoselle

Netti ei toimi ja muita tarinoita epäonnistumisesta Facebookin aikakaudella

Tuonpuoleinen ihmisten mielikuvissa
Viisas matkassa, vara laukussa

Just the Good Ol’ Boys – Etelän musiikillinen representaatio yhdysvaltalaisissa elokuvissa

Keskiaikaisten kirjojen lumo houkutti tutkijoita Turkuun

Muistin matkassa yksiäänisyyttä vastaan

Tutkimusavustaja kurkistaa tieteenalan backstagelle

Kaikki yhden ja yksi omasta puolestaan

Mitä nainen maksaa?

Elävän esityksen jäljillä

Media- ja teknologiahistorian rajapinnoilla

Modus vivendi

Nostetaan teksti pöydälle eli puhetta kirjoittamisesta

Monen kerroksen uskovaisia

Hopeaan ikuistettua historiankirjoitusta ja taidetta

Enkelien ja demonien varjossa Vatikaanin Salaisessa Arkistossa

Vain yksi orjako lisää?

Turun yliopiston kulttuurintutkimuksen suurmies Lauri Honko oli monessa aikaansa edellä

Sosiaalisen median nousu ja tuho

Ajatuksia rakenteellisesta kehittämisestä

”Humanisti pystyy mihin vaan”

Sankaruuden päivitys: Operaatio Mannerheim
Helmikuun tutkimusiltapäivän kuulumiset

Tutkija rantautuu luodolle

Kellarin salattu aarre

Ruotsinkielisten kulttuuriperintöä

Miksi mediahistoriaa?

Turun Upseerikerho – yliopistoväki ja upseerihenki saman katon alla

Taiteen palveluksessa

Vaivaistalosta Historicumiin
Mitä nainen maksaa?

Korpin varjossa

Rakkautta ja rajoja

Terrorin arkeologiaa

Dekaani Eija Suomela-Salmi luottaa humanistien korkeatasoiseen osaamiseen

Uusi laitosjohtaja uusien haasteiden edessä

Maahisia on olemassa!

Laivuriperheen kirjeenvaihto ja kirjeenvaihdon kulttuuri 1800-luvun maaseudulla

Laitoksen punavihreät vaikuttajat

Pervot pahat ja tutkijat

Aboagora – tieteen ja taiteen rajapinnalla
Miljoonan kävijän elokuvalehti

Täh?? Mikä ihmeen tenure track?

Humanismilla kyllä pärjää

Unien sosiaalinen ulottuvuus ja unien kulttuuriperintö
Mitä ajattelin tänään kirjoittaessani gradua

Muistojen Heideken – tarinoita synnytyssairaalan elämästä ja ihmisistä

Historiaa, sivistystä ja taidetta – opintoretki Varsinais-Suomen kartanoihin

Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia

Kesäkoulu yhdisti pohjoismaiset digitaalisen kulttuurin opiskelijat

Draculan vieraana

Maan ulkopuolisia utopioita tutkimassa
Tieteen historian opintopiiri kerää kiinnostuneita yli oppiaine- ja tiedekuntarajojen

Folkloristit tallentavat rajavartijaperinnettä

Saksa neljässä kuukaudessa

Bengtskär – valoa tulevaisuuteen

Uudet tilat ja tilanteet

Rocktähteyden ytimessä – tutkimus rocktähtien omaelämäkerroista

Lapsuus – kadotettu paratiisi vai ikuinen arvoitus?

Uusi yliopisto-opettaja folkloristiikassa
Kirjat, kirjoittaminen ja kirjallinen kulttuuri keskiajan Euroopassa 26.10. – 27.10.2012
Uusi pohjoismainen verkkolehti julkaisee sarjakuvatutkimusta monitieteellisellä otteella

Uutisia luovan kirjoittamisen oppiaineesta
Suomen historian uudessa julkaisussa kurkistetaan sota-ajan arkeen tuoreista näkökulmista
Metodologinen transnationalismi –seminaari (23.11.2012) kutsuu pohtimaan ylirajaisuutta taiteen-, historian- ja kulttuurintutkimuksen lähtökohtana
Suomen Akatemian kevään rahoituspäätökset julkistettu

Sirkkalan rakennukset muuton ja uusien tilajärjestelyjen kohteena

Ei ruusuja eikä suklaata, vaan tiukkaa feminismiä!
Katsaus arkeologian proseminaaritutkielmiin 2000–2010

Miten mediassa käsitellään uskontoa?

Siirtolaisuuden eri ilmiöitä tarkasteltiin Juuret Suomessa -hankkeen seminaarissa Porissa

BALKAN ON vaihdossa!

Off Topic – verkkokeskustelusta tuli korttipeli

Uskonto ja tiede luonnon asialla

Vartiossa maailmaa vastaan – tutkimus Jehovan todistaja -yhteisöstä eronneiden kokemuksista

Jatkokoulutuskoordinaattori esittäytyy

Pyhä Urho – kaikkien suomalaisten sankari
Maahanmuuttajanuorten koulutusvalinnat monikulttuurisessa Suomessa

Pyhää ja pahaa kuvien kertomana

Ylirajaisuus kysyy kotimaisuuden rajoja

Suoja ja sairaus – kansanuskon lähteitä etsimässä

F-piste – Sirkkalan sukupuolustaja
Julkaisufoorumi-hankkeesta

Onko opiskelu työn ohessa raskasta puurtamista vai antoisaa virkistystä?
Iso paha hallinto

Soveltava pro gradu -tutkielma – sukellus projektimaailmaan
Populaarikulttuurin tutkimuksen tohtoriohjelma käynnistyi

Kohti luovaa, mutta kurinalaista kirjoittamista

Bethlehemistä koti punk-sukupolven kasvatille

Terveisiä Kuvatuksen keväästä!

Apparaatti – ideoiden ja osaamisen yhdistäjä

Kenen historia on ollut säilyttämisen arvoista?

Miehet stringeissä

Juno – laadukasta tohtorikoulutusta kaikille laitoksen jatko-opiskelijoille

Lampaan historiaa ja museopuutarhoja

Saavutettava yliopisto kaikille sukupuolille
Suunniteltu Satakunta, rakennettu laakso 28.–29.3.3012
Valokuvauskilpailu: Kansatiede – European Ethnology. Osallistu ja voita palkintoja!
Vankeinhoito murroksessa! 30.3.2012
Surrealismi-seminaari 13.4.2012
Musiikkitutkimus, nyt!
Juuret Suomessa – Seminaari Euroopan suomalaisten ja heidän lastensa paluumuuton edellytyksistä 16.3.2012

InsomniaGame – pelikokemuksia jakamassa

Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma 10 vuotta

Tohtorikoulutettavien oikeudet -seminaari
Sigillum-osuuskunnalle kunniamaininta
Vampyyrit ja perinteentutkimus

Valtaa julkinen tila!
Kirjauutuus: Både och, sekä että
Laitoksen henkilökunta esittäytyy

Kansatieteen työseminaarista vuoden opintojakso

Nyansseja ja näkökulmia

Muistihuone – Jokikokemusten keskellä

Juuret Suomessa – Euroopan Unionin maissa asuvien ulkosuomalaisten ja heidän lastensa Suomi-kuva ja paluumuuton edellytykset
Ekosysteemit humanistin tutkimuskohteena

Vuosi Piilaaksossa – vuosi huippuyliopistossa

Maailma pyhän ja pahan taisteluareenana
Kaksi stipendiaattia Udmurtiasta
Kuluva syksy on tuonut muutoksia folkloristiikan henkilökuntaan

Kulttuurin ja terveyden jäljillä
Museion ry – elävää kulttuuriperintöä

Katsaus Kuvatuksen syksyyn
Elokuvat valtasivat Sirkkalan

Kammio – kuritonta poetiikkaa

Digirakkaus 2.0 — Digitaalisten tilojen, ihmisten ja koneiden tunteelliset kosketuspinnat

Maa, meri ja ympäristöhistoria kohtasivat Turussa

Nuoperi – jo vuodesta 2002

Millaista on kristinusko Amazoniassa?

Järjestyksen hämärillä juurilla

Vaatimattomia voittajia ja viehkeitä viekoittelijoita — Naisurheilijoiden valokuvat Suomen Urheilulehdessä 1945–1969
Kaltereiden takaa
HKT-laitoksen uudet hallintosihteerit

Mediatutkimuksen paluumuuttaja: professori Susanna Paasonen

Kulma – Poristakin kuuluu!

Tervetuloa viettämään kanssamme Hurmaavaa syksyä!