Cordialis-hanke: Digitaalista kuilua kaventamassa

Digitaalisen vallankumouksen aikakaudella koulutus on ensisijainen keino digitaalisen kuilun kaventamiseksi. Cordialis-hanke pyrkii vastaamaan etäviestinnän ja digitaitojen luomiin haasteisiin koulutuksessa ja ammattielämässä. Tässä artikkelissa syvennytään juuri päättyneen hankkeen keskeisiin tuloksiin ja niiden vaikutuksiin.

Cordialis (Connecting remote areas through digital competences and cultural heritage) on Erasmus+ -hanke, jonka tavoitteena oli tunnistaa toistuvat haasteet etäopetuksessa ja -oppimisessa (kieltenopetus ja aikuiskoulutus) sekä paikallisten perintö- ja käsityötuotteiden markkinoinnissa. Tunnistamalla nämä haasteet ja etsimällä ratkaisuja hanke pyrki edistämään ja vaalimaan verkkoviestinnän laatua formaalissa ja informaalissa koulutuksessa sekä kulttuurivälityksen, paikallisen perinnön ja käsityötuotteiden esittelytilaisuuksissa.

Hankkeen aikana kumppanit loivat ilmaisen työkalupakin etäviestinnän haasteiden kohtaamiseen. Kaikki materiaalit ovat saatavilla hankkeen nettisivuilta cordialiserasmus.eu ilmaiseksi viidellä eri kielellä: englanniksi, italiaksi, liettuaksi, ranskaksi ja suomeksi.

Ryhmäkuvassa hankkeen partnerit Kaunasissa.
Hankkeen partnerit Kaunasissa, Liettua. Kuva: Cordialis-hanke.

Hankkeen aikana luodut materiaalit

Cordialis tuotti yhdistelmän manuaaleja, aktiviteetteja ja videoita, jotka luovat yhdessä kokonaisvaltaisen oppimiskokonaisuuden. Manuaalit tarjoavat tietopohjan, aktiviteetit kannustavat käytäntöön soveltamiseen ja videot tarjoavat dynaamista ja visuaalista sisältöä. Yhdessä materiaalit parantavat kulttuuriperinnön ja käsitöiden tuntemusta, kaventavat digitaalista kuilua vahvistamalla etäviestintä- ja digitaitoja eri ammattialoilla sekä antavat välineitä elinikäisen oppimisen parantamiseen.

1. Manuaalit

Etäopiskelu ei ole uutta, mutta äkillinen siirtyminen etäopetukseen maailmanlaajuisten kriisien aikana korosti sen monimutkaisuutta. Cordialis-hankkeessa ymmärrettiin, että opettajat tarvitsivat muutakin kuin teknisiä ratkaisuja; he tarvitsivat pedagogista ohjausta. Hankkeen manuaalit toimivat kompassina, joka auttaa opettajia navigoimaan tuntemattomilla vesillä. Ne korostavat oppijoiden sitoutumista, henkilökohtaista palautetta ja osallistavia käytäntöjä. Manuaalit tarjoavat yksityiskohtaiset ohjeet, ja ne toimivat kattavina oppaina oppijoille, opettajille ja ammattilaisille. Ne tehostavat oppimiskokemusta tarjoamalla teoreettista taustatietoa, joka tukee käytännön aktiviteetteja ja videomateriaalia.

2. Aktiviteetit

Opettajat ovat koulutusjärjestelmän sydän. Cordialis voimaannuttaa heitä tarjoamalla käytännön työkaluja. Aktiviteetit sisältävät käytännöllisiä ja heti toteutettavissa olevia tehtäviä. Ne kannustavat tutkimaan, kokeilemaan ja kehittämään etäviestintään, digilaitteisiin, kulttuuriperintöön ja käsitöihin liittyviä taitoja. Aktiviteetit vahvistavat manuaaleissa esitettyjä käsitteitä ja tarjoavat käytännön kontekstin videomateriaaleille.

Nuuttipukki
Nuuttipukki-perinne on ollut tärkeä osa Nuutinpäivän juhlintaa menneisyyden Suomessa. Kuva ©Copilot

3. Videot ja podcastit

Cordialis-hankkeen tavoitteena ei ole vain tiedon levittäminen, vaan kyse on opettajien ja oppijoiden voimaannuttamisesta. Hanke on kaventanut fyysisten ja virtuaalisten luokkahuoneiden välistä kuilua ja kasvattanut luovuutta ja sopeutumiskykyä. Videot vahvistavat manuaaleissa esitettyjä käsitteitä ja innostavat luomaan aktiviteetteja ja materiaaleja itse. Ne välittävät tietoa visuaalisesti, esimerkiksi demonstroimalla käsityötaitoja ja tekniikoita käytännössä.

Lopuksi

Cordialis ei ole vain manuaaleja ja aktiviteetteja; kyse on ajattelutavan muutoksesta. Se muistuttaa meitä siitä, että oppiminen ei rajoitu tiili- ja laastiluokkahuoneisiin – se on dynaaminen, kehittyvä prosessi. Hyödyntämällä hankkeessa luotuja materiaaleja voimme kaventaa eri sukupolvien ja asuinalueiden digitaalista kuilua ja matkata kohti yhdenvertaisempaa Eurooppaa.

Lisätietoa hankkeesta kirjoittajilta.

Maarit Mutta on kieli- ja käännöstieteiden laitoksen ranskan kielen vanhempi yliopistonlehtori sekä CORDIALIS-hankkeen koordinoija Suomessa. Soila Merijärvi on kieli- ja käännöstieteiden laitoksen projektitutkija CORDIALIS-hankkeessa.