Saavutettava yliopisto kaikille sukupuolille

TYY:n saavutettavuustyöryhmä pureutuu tänä vuonna sukupuolten tasa-arvoon. Kuvassa vasemmalta Salla Mistola, Janica Rantanen, Marika Koskinen, Sara Lehtimäki (pj.), Emilia Jaatinen ja Jukka Väisänen. Kuvasta puuttuu Leila Rauta-aho ja Emilia Kaasinen. Kuva Lauri Miikkulainen.

Ensi kesän harjoittelupaikkoja selatessani huomasin monessa ilmoituksessa lopun pienen lisäyksen: toivomme sekä mies- että naishakijoita. Kiva juttu, mutta entä ne muut sukupuolet?

Naisten ja miesten tasa-arvossa on vielä tekemistä, mutta siinä työssä ei saisi juuttua dikotomiseen kahtiajakoon, vaan huomioon pitäisi ottaa myös sukupuolivähemmistöt, joita ovat mm. transsukupuoliset, transvestiitit, transgenderit ja intersukupuoliset.

TYY:n saavutettavuustyöryhmä on ottanut tämän vuoden erityisteemakseen sukupuolten tasa-arvon. Tänä vuonna kiinnitetään siis erityistä huomiota sukupuoleen. Katsotaan, saadaanko yliopistolle esimerkiksi unisex-vessoja, muutoksia pesutila- ja pukuhuonekäytäntöihin sekä pientä asennemuutosta. Lisäksi yliopiston ja TYY:n lomakkeissa voisi olla tämän vuoden jälkeen enemmän kuin kaksi vaihtoehtoa sukupuolta kysyttäessä.

Saavutettavuustyöryhmä perehtyy kevään aikana aiheeseen ja järjestää tuutor-suunnitukseen sukupuoliteemaista ohjelmaa. Ensi syksynä on sitten aika kääriä hihat tasa-arvoisemman yliopiston puolesta. Haluamme varmistaa, että opiskelu ja opiskelijakulttuuri on saavutettavaa kaikkien kannalta. 2000-luvun opiskelijaelämässä saunavuorot tulisi osata sopia kaikki saunojat huomioiden ja sitseille pitäisi pystyä valitsemaan avec sukupuolesta riippumatta.

Saavutettavuustyöryhmä on entiseltä nimeltään esteettömyystyöryhmä. Nimen muutoksella haluttiin viestittää, että ryhmän asialistalle kuuluu muutakin kuin fyysinen esteettömyys. Tavoitteena on saada Turun yliopistosta esteetön ja saavutettava korkeakoulu.

Jos haluat mukaan toimintaan, tai sinulla on ideoita, miten sukupuolista saavutettavuutta voisi edistää, ota yhteyttä saavutettavuustyöryhmän puheenjohtajaan Sara Lehtimäkeen.

Janica Rantanen
sukupuolentutkimuksen maisteriopiskelija, F-pisteen puheenjohtaja, TYY:n edaattori ja saavutettavuustyöryhmän jäsen