Tietokirjallisuuden Finlandia -ehdokasvalinnan pohdintaa ja runon tunnun tunnustelua

Siru Kainulainen kertoi uusimmasta teoksestaan Runon tuntu. Hän on väitellyt Eila Kivikk´ahosta, mutta teos ja tilaisuus osoittivat, että koko runouden kenttä on hallussa, Aleksis Kivestä tämän päivän runoilijoihin. Kuva: Kari Eronen.

Yliopiston Teutori-kirjastossa järjestettiin 14.11.2016 järjestyksessä toinen Kirjallisia kohtaamisia -ilta. Tilaisuudessa pureuduttiin ajankohtaisiin aiheisiin, kun kirjastonjohtaja Ulla Nygrén valotti Tietokirjallisuuden Finlandia -valintaraadin toimintaa ja tutkijatohtori Siru Kainulainen kertoi juuri ilmestyneestä tietoteoksestaan Runon tuntu.

Osallistujat kiittelivät tilaisuuden välitöntä ilmapiiriä, ja keskustelua syntyikin runsaasti molempien haastattelujen jälkeen. Samanlainen myönteinen kokemus oli jäänyt kevään ensimmäisen tilaisuuden kirjailijavieraalle Kristiina Lähteelle, joka kiitteli järjestelyjen mahdollistaneen helpon esiintymisen ja toimivan vuorovaikutuksen kuuntelijoiden kanssa.

Luottamuksellisesti tietokirjallisuudesta

Ulla Nygrén pääsi vastaamaan lukuisiin Tietokirjallisuuden Finlandiaan liittyviin kysymyksiin, vaikkakin osa kysymyksiä päätyi En kommentoi -otsakkeen alle. Raadin toiminta näet perustui täydelliseen luottamukseen. Nygrénin oman toimen ohella tapahtunut luku-urakka oli ollut haasteellinen ja aikaa vievä mutta ennen kaikkea antoisa. Voittaja ei tapahtuma-aikana vielä ollut selvillä.

Teutorin kirjasto tarjoaa upean ympäristön kirjallisille kohtaamisille. Osallistujia ympäröivät kirjat ja tunnelma säilyy intiiminä rajatun tilan ansiosta. Kuva: Teppo Kahtola.

Miltä ja miten runo tuntuu?

Siru Kainulaisen kannusti yleisöä luottavaisesti lukemaan runoutta, vaikka se tuntuisi vaikeaselkoiseltakin. Ei runoa tarvitse heti ymmärtää ja analysoida sitä puhki vaan tärkeämpää on lähestyä sitä ennakkoluulottomin mielin. Miltä se tuntuu? Mitä vaikutuksia se saa aikaan minussa, lukijassa? Vasta tuntutilakartoituksen jälkeen kannattaa miettiä mitä runossa sanotaan.

Rajat ylittävää, yhteiskuntavastuuta toteuttavaa yhteistyötä

Siru Kainulaisen Runon tuntu -teos ilmestyi syyskuussa 2016. Kirjallisissa kohtaamissa teos ja sen esittely kirvoittavat innostuneen keskustelun runon lukemisesta. Kannen suunnittelu: Panu Hämeenaho.
Ulla Nygrén ei tänä päivänäkään tiedä, miksi hänet pyydettiin Tietokirjallisuuden Finlandia -palkintolautakuntaan. Kun soitto tuli ja kutsu kävi, hän häkeltyi niin, että ei ymmärtänyt asiaa kysyä. Kuva: Teppo Kahtola.

Kirjallisia kohtaamisia – keskusteluja kirjallisuudesta ja maailmasta -tapahtuma syntyi sattumoisin ja silkasta intohimosta kirjallisuutta kohtaan: kerroin oikeassa seurassa kiinnostuksestani tuoda esille myös valtavirran ulkopuolelle jäävää kirjallisuutta. Yliopiston kirjastosta asiakaspalvelupäällikkö Riitta Marttinen otti asian omakseen tarjoten Teutoria haastattelu- ja keskustelufoorumiksi. Myös kotimaisen kirjallisuuden tutkijatohtori Siru Kainulainen lähti innolla mukaan, oman ja luovan kirjoittamisen oppiaineiden mandaatilla. Lisäksi työryhmään kuuluu tietoasiantuntija Katri Ojaniemi.

Seuraava Kirjallinen kohtaaminen Teutorin kirjastossa toteutuu 11.5. kello 18, tällöin kirjailijavieraana kohdataan Joel Haahtela. Tervetuloa mukaan!

Riitta Suominen on kirjallisuuden maisteri Turun yliopistosta ja nykyinen avoimen yliopiston luovan kirjoittamisen aineopiskelija, joka nauttii Kirjallisten kohtaamisten viisaiden vieraiden haastattelusta.