Kirjat, kirjoittaminen ja kirjallinen kulttuuri keskiajan Euroopassa 26.10. – 27.10.2012

Turussa 26.10. – 27.10.2012

Dies Medievales on asemansa vakiinnuttanut valtakunnallinen keskiajan tutkimuksen konferenssi, joka kokoaa yhteen suomalaiset keskiajan tutkijat perustutkintovaiheen loppupuolella olevista väitelleisiin. Konferenssissa voi esitellä niin tutkimustuloksia kuin kehitteillä olevia tutkimuksia. Sarjassaan kahdestoista Dies medievales järjestetään Turussa lokakuussa 2012 ja pääesiintyjät ovat dosentti Roger Andersson (Stockholms Universitet/Riksarkivet), professori Kaisa Häkkinen (Turun yliopisto), professori Outi Merisalo (Jyväskylän yliopisto) ja professori Éric Palazzo (Université Poitiers).

Dies Medievales 2012 -konferenssin teemana on “Kirjat, kirjoittaminen ja kirjallinen kulttuuri keskiajan Euroopassa”. Keskiajan kirjallinen kulttuuri ulottuu riimuista ja tuohikirjeistä yksityiskohtaisesti kuvitettuihin arvokkaisiin pergamenttikirjoihin, ja sitä on mahdollista tarkastella niin materiaalisista, kielellisistä kuin kulttuurisista lähtökohdista käsin. Keskiajan tekstejä on tulkittu jo satoja vuosia, mutta etenkin viime vuosikymmeninä eri tieteenaloilla ja niiden välillä on käyty kiivasta keskustelua tekstien tulkintatavoista ja metodologioista. Uusi kiinnostus materiaaliseen kulttuuriin on korostanut jälleen perinteisten keskiajantutkimuksen “aputieteiden”, kodikologian ja paleografian, merkitystä, ja huomio on yhä suuremmassa määrin kohdistumassa kirjoihin myös esineinä.

Dies Medievalesin ohjelma:

Konferenssin luennot ja muut esitykset ovat kaikille avoimia.

Ennakkoilmoittautuminen ruokailuihin päättynyt 9.9.2012.