Tohtorit työelämässä – mitä väittelyn jälkeen?

Tiesitkö, että tohtorityöttömyys on viime vuosina ollut vain neljän prosentin luokkaa yleisen työttömyysasteen ollessa noin kahdeksan prosenttia? Ei kuulosta hullummalta – paitsi että samaan hengenvetoon on todettava humanistitohtorin olevan muista tiedekunnista väitelleitä kollegoitaan useammin työttömänä. Useimmin humanistitohtorin työllistää yliopisto tai korkeakoulu, mutta moni työskentelee myös yksityisellä sektorilla.

Tilastoista ja humanistitohtorin työmahdollisuuksiin vaikuttavista tekijöistä keskusteltiin 16.5. Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen tohtoriohjelma Junon järjestämässä Tohtorit työelämässä -tilaisuudessa. Puhujina kuultiin Tieteentekijöiden liiton yhdistyskoordinaattori Miia Ijäs-Idroboa sekä viittä Turun yliopistosta valmistunutta, sittemmin eri aloille työllistynyttä humanistitohtoria. Puhujista Outi Hupaniittu toimii tällä hetkellä SKS:n arkistonjohtajana ja Sami Louekari Maatalousmuseo Saran museonjohtajana. Anu Isotalo työskentelee postdoc-tutkijana ja Johanna Ruohonen SKS:n erityisasiantuntijana. Tero Karpin tie sitä vastoin on johtanut Toronton yliopistoon, jossa hän työskentelee Assistant Professor -nimikkeellä.

Pätkätöitä, suunnittelua, varasuunnitelmien laatimista

Kaikki tilaisuuden puhujat olivat onnistuneet väittelemisen jälkeen löytämään itselleen mielekästä työtä. Silti väitöskirjan valmistuminen tai työllistyminen ei ollut ollut heille itsestäänselvyys. Esimerkiksi Outi Hupaniitun tutkimuksen valmistumista hidastivat rikkonaiset ja lyhyet apurahakaudet ja väitöskirjatyön ohella tehdyt muut palkkatyöt. Väittelyn jälkeen työ kuitenkin löytyi historiantutkijalle tutusta ympäristöstä – arkistojen parista.

Miten varmistaa, että itselle kävisi väittelyn jälkeen yhtä onnekkaasti kuin päivän puhujille? Humanistitohtoreiden neuvot huolten painamille jatko-opiskelijoille olivat ytimekkäitä. Vaikka takeita ei ole, päämäärätietoinen toiminta usein kannattaa. Jos haluat työskennellä pohjoisamerikkalaisessa yliopistossa, tarjoa artikkeleitasi julkaistavaksi kansainvälisesti arvostettuihin lehtiin. Laadi aina b-suunnitelma siltä varalta, että ensisijainen tavoitteesi lykkääntyy. Älä myöskään unohda itsetyöllistämisen mahdollisuutta.

Tero Karppi (etänä), Anu Isotalo (vas), Johanna Ruohonen, Sami Louekari, Miia Ijäs-Idrobo ja Outi Hupaniittu vastasivat paneelissa kysymyksiin humanistitohtorien työllistymisestä. Meri Heinonen (oik.) ohjasi keskustelua. Kuva: Kaisu Hynnä.

Tilaisuuden päätti paneelikeskustelu, jossa puhujat vastasivat tohtorikoulutettavien lähettämiin kysymyksiin uranäkymistä. Kysymyksistä yksi nousi esille muita useammin: ”Voiko tohtorintutkinnosta olla haittaa työnsaannissa?” Puhujien vastaus oli yksimielinen: ”Ei voi, varsinkin, jos osaa kehystää osaamisensa tietyllä tavalla!”

> Lisää tohtoreiden uranäkymistä

Kaisu Hynnä on tohtorikoulutettava Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen tohtoriohjelma Junossa ja tekee väitöskirjaa mediatutkimuksen alaan liittyvästä aiheesta.