Virsikannel eli psalmodikon

Soitinten kielillä Sibelius-museossa

Museologian projektikurssin suunnittelema näyttely ”Soitinten kielillä” avautuu Sibelius-museossa huhtikuun alussa. Näyttely kertoo neljästä museon kokoelmiin kuuluvasta kielisoittimesta ja avaa monipuolisia näkökulmia 1800- ja 1900-lukujen musiikin maailmaan.

Turun yliopiston museologian oppiaine ja Sibelius-museo ovat tehneet tiivistä yhteistyötä lukuvuoden 2021–2022 aikana. Yhteistyön tuloksiin pääsee tutustumaan huhtikuun alusta, kun näyttely ”Soitinten kielillä” avautuu Sibelius-museossa. Näyttely kertoo neljästä kielisoittimesta, jotka ovat peräisin museon kokoelmista. Virsikantele, koulukantele, plank ja havaijinkitara avaavat erilaisia näkökulmia 1800- ja 1900-lukujen musiikin maailmaan. Soitinten tarinat kietoutuvat muun muassa virsien ja kirkkomusiikin historiaan, äänitysteollisuuden kasvuun ja musiikin sähköistymiseen, kolonialismiin sekä viihteen historiaan.

Virsikannel eli psalmodikon
Virsikannel eli psalmodikon on yksi näyttelyn neljästä kielisoittimesta. (Lähde: Åbo Akademin säätiö. Sibelius-museo. Instrumentförsamling.)

Näyttelyssä luodaan katsaus henkilöihin, joiden elämään ja uraan soittimet liittyvät. Näyttely kertoo pastori ja kirjailija Johannes Dillneristä, säveltäjä ja keksijä Juhani Pohjanmiehestä, bluegrass-muusikko ja soitinrakentaja Tut Taylorista sekä havaijinkitaran taitajista Joseph Kekukusta ja Onni Gideonista. Näiden henkilöiden tarinoiden kautta näyttely käsittelee monipuolisesti erilaisia aiheita. Maantieteellisesti liikutaan Suomesta Yhdysvaltoihin, Havaijille ja kauemmas. Matka vie virsilaulusta rock- ja bluegrass-musiikin rytmeihin. Äänitteet, videomateriaali sekä sanomalehtileikkeet vuosikymmenten takaa elävöittävät soitinten historiaan sukeltavaa näyttelyä.

Muistiinpanoja museonäyttelyn suunnittelusta
Kurkistus näyttelyn suunnittelun kulisseihin. Museologian opiskelijan muistiinpanoja plankista. (Piirros: Veera ”Anna” Färm. Kuva: Maija Mäki.)

Näyttelyn työstäminen yhteistyössä Sibelius-museon kanssa alkoi jo syksyllä 2021. Ensin me opiskelijat etsimme ja kokosimme tietoa neljästä kielisoittimesta. Kevään aikana olemme keskittyneet näyttelyn suunnitteluun, kirjoittaneet tekstejä ja valikoineet museon kokoelmista materiaalia täydentämään näyttelyä. Lisäksi projektiin kuuluu työpajoja turkulaisille koululaisille sekä Sibelius-museon sivuilla julkaistavia blogikirjoituksia, jotka syventävät näyttelyn teemoja.

Näyttelyyn pääsee ennakkotutustumaan tiistaina 5.4.2022, jolloin museolla järjestetään pienimuotoiset avajaiset kello 11. Tämän jälkeen näyttely on auki Sibelius-museon aukioloaikoina 30.9.2022 asti. Tervetuloa tutustumaan näyttelyyn ja kuulemaan maailmasta Soitinten kielillä!

Kirjoittajat ovat museologian sivuaineopiskelijoita, jotka osallistuivat näyttelyn suunnitteluun ja toteutukseen.