Apparaatti – ideoiden ja osaamisen yhdistäjä

Porin Apparaatti sijaitsee osoitteessa Liisankatu 8. Tervetuloa tutustumaan!

Turun yliopisto on Porin yliopistokeskuksen kautta mukana Satakunnan ELY-keskuksen, SAMK Oy:n, Liikesivistysrahaston, POSEK Oy:n, PSKK Oy:n ja Huittisten kaupungin rahoittamassa kaksivuotisessa ”Apparaatti 1.0 – Satakuntalaisten ideoiden koneistamo” -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on Apparaatti-toiminnan aloittaminen ja vakiintuminen Porissa, Raumalla, Huittisissa ja Kankaanpäässä. Apparaatin tarkoituksena on saattaa yritykset ja korkeakouluopiskelijat monialaiseen ja innovatiiviseen yhteistyöhön.

Porin yliopistokeskus, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulu ovat yhteistyössä luotsanneet valtakunnallista Protomo-toimintaa Apparaatin kautta myös Poriin. Tampereella toimivaan Demolaan toimintansa perustavan innovaatio- ja yrittäjäympäristö Protomon pyrkimyksenä on jalostaa ja luoda uusia yritysideoita sekä tehostaa uusien yritysten syntyä. Jos Demola on Protomo-toiminnan äiti, on Apparaatti ikään kuin Protomon pikkusisar.

Apparaatin tarkoituksena on toimia linkkinä korkeakouluopiskelijoiden ja yritysten välillä. Käytännössä yritykset voivat tarjota Apparaatille erilaisia toimeksiantoja tai projekteja, joihin kuka tahansa korkeakouluopiskelija voi osallistua opintopisteitä tai jopa kurssisuoritusta vastaan. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole opiskelijoiden selkänahan nylkeminen, vaan projekteissa pyritään korostamaan opiskelijoiden oppimista sekä ammattitaidon karttumista.

Projektit ovat monialaisia, ja joukossa on myös humanistille sopivia projekteja. Tällä hetkellä käynnissä on muun muassa peliprojekti, tapahtumatuotantoa sekä erilaisia suunnittelu- ja kehittämisprojekteja. Käytännönläheisten toimeksiantojen lisäksi toivottavaa on, että yritykset kiinnostuisivat myös korkeakoulujen tarjoamasta tutkimustoiminnasta.

Projektien lisäksi Apparaatti tarjoaa yrityksille ja opiskelijoille tilat ja laitteet muun muassa kokoustamiseen ja työpajatoimintaan. Ja mikäli yrittäminen kiinnostaa, saa Apparaatin kautta tukea myös oman yrityksen perustamiseen. Ensimmäinen askel on kuitenkin Apparaatin tunnetuksi tekeminen yhteistyötahoille: yrityksille, opiskelijoille ja korkeakoulujen henkilökunnalle.

Kaikki projektit ovat näkyvillä Apparaatin verkkosivuilla ja Facebookissa. Apparaatin toiminta ei ole vielä vakiintunutta, ja pyrkimyksenä onkin avoin kommunikaatio ja toiminnan kehittäminen yhdessä.

Saara Ala-Luopa
hankkeen projektiassistentti