Elämää ja tutkimusta Turun Akatemiassa

Turun yliopiston TUCEMEMS-tutkimuskeskuksen monitahoisessa yleisöluentosarjassa ”Elämää ja tutkimusta Turun Akatemiassa” perehdytään tieteentekoon ja tutkijoihin Suomen ensimmäisessa yliopistossa.

TUCEMEMSin Studia Generalia

Turun yliopiston tutkimuskeskus Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) on usean vuoden ajan järjestänyt yleisöluentoja tieteellisesti monipuoliselta aihealueeltaan varhaiskeskiajalta aina varhaismoderniin aikaan asti. Kuukausittaisilla luennoilla tutkijat esittelevät mukaansatempaavasti tutkimuskeskuksen piirissä ajankohtaista tutkimusta. TUCEMEMSin Studia Generalia -sarjat ovat käsitelleet muun muassa materiaalista kulttuuria ja uskontoa, ruumiillisuutta ja seksuaalisuutta historiassa, kartanoelämää, kuvien merkitystä uskonnoissa, kansankieltä ja kirjallista tuotantoa sekä reformaation merkitystä. Reformaation merkkivuonna 2017 järjestetty luentosarja pidettiin Turun tuomiokirkossa, muuten luennot ovat olleet Turun yliopiston kampusalueella. Yleisöluentosarjat ovat osoittautuneet aina suosituiksi tapahtumiksi, joihin turkulaiset osallistuvat innokkaasti. Tämän syksyn Studia Generalia -sarjan teemana on Turun Akatemia (1640–1828). Luennoilla kuulijat saavat perehtyä Akatemian tieteentekoon ja -tekijöihin näiden vapaa-aikaa unohtamatta.

Elämää ja tutkimusta Turun Akatemiassa -luentosarja

Syksyn 2018 yleisöluentosarjassa on kaksi luentoa, jotka pidetään PharmaCityn auditoriassa. Studia Generalian aloittanut Turun yliopiston Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhosen luento laillistetuista kätilöistä ja 1700-luvun Turun Akatemiasta jouduttiin valitettavasti perumaan sairastumisen vuoksi. Niinpä luentosarja alkoi 22. lokakuuta, jolloin väitöskirjatutkija ja Suomen historian yliopisto-opettaja Mari Välimäki kertoi nuorten ylioppilaiden opiskelijaelämästä Turussa. Luennolla tutustuttiin opiskelijoiden arkeen niin opiskelun, työn kuin ihmissuhteidenkin näkökulmasta. Syksyn toisella ja samalla viimeisellä luennolla 19.11. OTT Marianne Vasara-Aaltonen Turun yliopistosta pohtii syitä, miksi opiskelijat lähtivät Turun Akatemiasta opiskelemaan oikeustiedettä ulkomaille.

Elämää ja tutkimusta Turun Akatemiassa -luentosarja jatkuu kevätlukukaudella 2019, jolloin kuullaan tarkemmin muun muassa Henrik Gabriel Porthanista, Akatemian kasvitieteellisestä puutarhasta sekä Akatemian juhlakulttuurista 1700-luvun lopulla ja 1800-luvun alussa.

Ulnor Uotila on arkeologian jatko-opiskelija ja työskentelee projektitutkijana TUCEMEMS -tutkimuskeskuksessa.