FINSSE-8: What’s in a Century? Konferenssiavustajan pohdintoja

Englannin tutkijoiden järjestö Finnish Society for the Study of English järjesti yhteistyössä Turun yliopiston ja Åbo Akademin kanssa FINSSE-8: What’s in a Century? -konferenssin viime kesäkuussa. Osallistujia tuli paitsi eri puolilta Suomea myös ulkomaisista yliopistoista. Sain englannin maisteriopiskelijana tilaisuuden toimia tapahtumassa konferenssiavustajana. Kokemus oli mitä positiivisin!

Avustajan roolissani pääsin kurkistamaan konferenssijärjestelyjen kulisseihin. Tällainen tapahtuma vaatii rutkasti valmisteluja. Itsekin istuin kokouksissa, kirjoitin loputtomalta tuntuneen määrän sähköposteja ja autoin, missä pystyin. Varsinainen järjestelytoimikunta teki todella suuren työn varmistaessaan tapahtuman sujuvuuden tarkalla suunnittelulla ja ennakoinnilla. Oli myös mukava nähdä kuinka mutkattomasti yhteistyö Turun yliopiston ja Åbo Akademin englannin laitosten välillä sujui.

Tapahtuman koittaessa tein paljon pieniä hanttihommia: kiinnitin opastekylttejä, kannoin vesilaseja ja otin osallistujia vastaan. Konferenssin pitkäveteisin osio koitti, kun seisoin infopöydän takana yksikseni useamman tunnin, mutta nopeasti sekin aika kului. Pääsin myös kuuntelemaan esitelmiä monesta kiinnostavasta aiheesta aina kielipedagogiikasta seksuaalisuuden kuvauksiin karibialaisessa kirjallisuudessa. Itse asiassa sain muutamalta konferenssiosallistujalta jopa vinkkejä omaa pro gradu -tutkielmaani varten! Tapahtuma oli erittäin antoisa.

Kahvitaukoja sävytti innostunut puheensorina. Englannin tutkijoiden piirit Suomessa ovat suhteellisen pienet, ja tällaiset tapahtumat edesauttavat verkostoitumista entisestään. Ystävällinen ja lämmin tunnelma kantoi läpi koko konferenssin. Ensimmäisen konferenssipäivän lopuksi Åbo Akademin professori Anthony Johnson soitti viulua ja Turun yliopiston tutkija Mari-Liisa Varila opetti konferenssin osallistujia tanssimaan. Oli ratkiriemukasta seurata miten iloisesti ja spontaanisti tutkijat aina tohtorikoulutettavista professoreihin heittäytyivät tanssin pyörteisiin.

Olen hyvin tyytyväinen, että sain olla mukana auttamassa näin hienon tapahtuman järjestämisessä. Konferenssi oli kaikin puolin onnistunut. Saatan olla hieman puolueellinen, mutta minusta tuntui aivan siltä, kuin englannin tutkijat olisivat olleet yhtä isoa, iloista perhettä.

Lilli Laine on englannin kielen maisteriopiskelija ja toimi konferenssissa avustajana.