Historia-aineiden työelämäpäivä 2015

Historia-aineiden työelämäpäivä järjestettiin 7.5.2015 jo kymmenettä kertaa. Tapahtuma houkutteli tänä vuonna varsin suuren joukon opiskelijoita Sirkkalan Janus-saliin kuuntelemaan vinkkejä työllistymisestä ja historia-aineista valmistuneiden alumnien kokemuksista työelämässä.

OPISK_Soininen_Kuva
Alumnien paneelikeskustelu. Kuva: Suvianna Seppälä.

Mitä on oman alan työ?

Päivän aluksi Juha Sainio Turun yliopiston työelämäpalveluista johdatteli opiskelijat pohtimaan historioitsijan mahdollisuuksia työelämässä. Kysymys ”Mikä on historioitsijan oman alan työtä?” sai hetken hiljaisuuden jälkeen useita vastauksia yleisön joukosta. Humanistinen koulutusala antaa valmiudet toimia hyvin monissa tehtävissä, mikä on sekä etu että haaste. Sainio korosti itsetuntemuksen merkitystä osana työuran luomista ja haastoi opiskelijat miettimään itse vastauksia työelämää koskeviin kysymyksiinsä.

Harjoittelu ja työura

Pilvi Lempiäinen Turun yliopiston työelämäpalveluista kertoi harjoittelusta ja sen hyödyntämisestä osana työuran luomista. Lempiäinen kehotti opiskelijoita hakeutumaan harjoitteluun kohteisiin, jotka kiinnostavat ja joihin he toivoisivat työllistyvänsä. Harjoittelu ulkomailla oli historia-aineiden opiskelijoille todennäköisesti hieman tuntemattomampi vaihtoehto, jonka esittelystä oli varmasti monille hyötyä.

Hyviä uutisia arkistosta

Historian opiskelijoiden ainejärjestö Kritiikki ry:n järjestämän kahvitarjoilun jälkeen oli vuorossa arkistoalan ja asiakirjahallinnon maisteriopintojen esittely. Humanistiselta puolelta löytyy kuin löytyykin koulutusala, jonka työllisyystilanne näyttää ainakin tällä hetkellä plussaa! Taina Saarenpää kehotti lämpimästi kaikkia kiinnostuneita hakemaan opintoihin ensi keväänä. Ennen iltapäivän kohokohtaa, eli alumnien paneelikeskustelua, esiteltiin vielä Arkistoalan ammattiyhdistyksen toimintaa.

Alumnien paneeli huipensi päivän

Paneelikeskusteluun osallistui kuusi alumnia: tohtorikoulutettava Mari Tanninen, opettaja Sami Leino, yksityisyrittäjä Terho Puustinen, tiedottaja-amanuenssi Raila Tapio, amanuenssi Tuomas Ravea sekä asiakirjahallinnon suunnittelija Elena Iso-Pietilä. Opiskelijat Nestori Liminka ja Sanna Oksanen esittivät alumneille kiperiä kysymyksiä, kuten mitä hyötyä historian opinnoista on ollut heille työelämässä ja miltä työllisyystilanne heidän alallaan näyttää. Alumnien erilaiset työurat auttoivat hahmottamaan, kuinka monille eri teille elämä saattaa humanistin valmistumisen jälkeen johdattaa.

Työelämäpäivä päättyi iloisissa merkeissä kello 16. Kesän kynnyksellä järjestetyn tapahtuman jälkeen opiskelijat suuntasivat omille teilleen kuka minnekin: kesälaitumille, takaisin opintojen pariin, oluen ääreen tai kohti valmistumista.

Olli Niemi on kevätlukukaudella 2015 maisteriksi valmistuva historia-aineiden opiskelija.