Iso tammi – lehvän taittajan tarina

Turun yliopiston arkeologian emeritusprofessori Unto Salo on eläkkeelle jäätyään (1992) jatkanut aktiivisesti tutkimus- ja julkaisutoimintaansa. Laaja, kolmiosainen Kalevalaiset myytit ja uskomukset ilmestyi jo vuonna 2012. Vuonna 2014 julkaistu Iso tammi on muistelmateos, mutta samalla kirja kertoo miten ja millainen kulttuurientutkijan elämä on tehnyt tiedemiesuran ja muun muassa myyttitutkimuksen mahdolliseksi.

AJANK_Virtanen_Tammi_kuva

Teos johdattaa lukijan niin maan aliseen kuin yliseenkin. Tyrvään Nälkälänmäen työväenyhteisöstä rakentuva henkilöhistoria jakaa elämänvaiheita kotipiirin lisäksi koulutukseen Helsingissä ja yliopistomaailmaan Turussa, työskentelyyn museoissa ja yliopistolla sekä monipuolisesti erilaisiin luottamustoimiin ja harrastuksiin liittyen. Kirjan jälkipuolen paluu kotiseutujen esihistorian tulkintaan kääntää muistelmat tutkimuksen suuntaan. Kulttuurintutkijalle ja erityisesti allekirjoittaneelle antoisinta ovat kertomukset alan opiskelusta, kollegoista, Satakunnan Museon johtamisesta, kaivauskokemuksista ja ylipäätään tieteellisen elämän järjestymisestä erilaisine konflikteineenkin. Yhtälailla kiinnostavia ovat tietenkin ne monipuoliset visiot ja tunnustelut, jotka liittyvät esihistorian, kielitieteen ja suomalaisuuden yhteisyyteen. Katse on kuitenkin avarasti laajemmalla kuin nykyisessä kansallisvaltiossamme. Salo löytää tosin aiheita läheltäkin. Yliopistopoliittiset ja ammatillista järjestäytymistä koskevat puheenvuorot liittyvät esimerkiksi tutkinnonuudistusprosessiin ja heijastavat koko yhteiskunnallista tilannettamme 1900-luvun toisella puoliskolla.

Kirjoittaja välittää teksteillään koetellun ja jo hyväksytyn lisäksi mahdollisuuksia, vaikka omienkin sanojensa mukaan joutuu toisinaan opponentiksi tai joskus jopa hiljentymällä ohitetuksi. Rieskaronmäen pronssikautisen talon merkitystä ei ole kiistäminen ja sama kohde tavallaan avaa myös konkreettista yhteyttä etnologiseen tutkimukseen.

Salon mittava teos on muutoinkin eräänlainen kollaasi, sillä hän on lapsuudenmaisemien, opiskelun ja työpaikkojen lisäksi liittänyt matkaltaan mukaan erilaisia puheita ja julkaistuja tekstejä. Kansatieteen professori Ilmar Talven muistopuhe on eräs etnologia läheisesti koskettavista ja se kertoo paljon myös kahden tiedemiehen ystävyydestä. Kaunokirjalliset lainaukset, myytit, tarinat ja antiikin tuntemus luovat maailmanpatsaista, asutustarinoista ja kampakeramiikan koristemotiiveista tähtitaivaan ja okeanoksen, joiden tulkinnassa riittää lukijalla työtä. Arkeologi Unto Salo on arkeologiroolinsa lisäksi kulttuurientutkija. Tosin hänkin on ollut ”hunningolla”, mutta se avautuu useimmille lukijoille paremmin vasta teoksesta.

Unto Salo: Iso tammi. Lehvän taittajan tarina. Tyrvää: Warelia, 2014. 768 s.

Timo J. Virtanen on kansatieteen lehtori.