Kesäkoulu yhdisti pohjoismaiset digitaalisen kulttuurin opiskelijat

Elokuun 2012 lopussa Porissa tehtiin historiaa, kun Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine järjesti 20.–24. elokuuta pohjoismaisten digitaalisen kulttuurin opiskelijoiden kesäkoulun Nordic Digital Culture Summer School 2012. Kesäkouluun saapui opiskelijoita ja professoreja neljästä eri yliopistosta – Jyväskylän ja Bergenin yliopistoista sekä Kööpenhaminan ja Blekingen IT-yliopistoista.

Benjamin Antman (vas.), Nina Mørch Pedersen, Sergio Tavares ja Sunniva Berg viihtyivät Porissa järjestetyssä Kesäkoulussa hienosti. Kesäkoululaiset yöpyivät Hostel Riverissä. Ensi kesänä Kesäkoulu järjestetään Ruotsissa Blekingen IT-yliopistossa. Kuva Vaula Toivanen.

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine liittyi vuoden 2010 tienoilla pohjoismaiseen digitaalisen kulttuurin verkostoon. Verkoston aiempi toiminta on keskittynyt opettajavaihtoon, mutta tästä vuodesta lähtien mukaan tulivat vuosittaiset kesäkoulut.

– Verkoston johtaja, professori Raine Koskimaa, ehdotti muistaakseni 2011 keväällä, että ensimmäinen kesäkoulu järjestettäisiin Porissa, koska meidän yksikkömme oli tullut uutena mukaan toimintaan. Kesäkoulun suunnittelu ja järjestäminen sujuivat kaiken kaikkiaan hyvin, professori Jaakko Suominen tiivistää.

Kesäkoulun viralliseen ohjelmaan kuului päivisin Porin yliopistokeskuksessa pidetyt professoreiden luennot ja opiskelijoiden esitykset. Opiskelijat esittelivät kandi-, gradu- tai tohtoritutkimuksiaan. Kunkin luennon ja esityksen jälkeen keskustelua ja kommentointia riitti kiitettävästi. Lisäksi kesäkoululaiset pääsivät tutustumaan muun muassa Opiskelijatalo Saikkuun, opetuspelejä tekevään Eeduun sekä Tacticiin – yhteen suurimmista pohjoismaisista lautapelivalmistajista.

Norjan Bergenistä Poriin saapunut Sunniva Berg oli tyytyväinen Kesäkoulun järjestelyihin.

– On ollut todella mukavaa ja mielenkiintoista saada kuulla muiden mietteitä digitaalisesta kulttuurista. Yllätyin positiivisesti siitä, miten mukava kaupunki Pori on, Berg kiittelee.

Myös Jyväskylän yliopistossa opiskeleva Sergio Tavares korosti eri maiden yhteistyötä.

– Yksi tärkeimmistä asioista Kesäkoulussa oli mielestäni nähdä, miten erilaisia töitä digitaalisen kulttuurin opiskelijat voivat tehdä, vaikka opiskelevat samaa alaa, Tavares korostaa.

Kesäkoulun tarkoituksena onkin antaa opiskelijoille esiintymiskokemusta ja kommentteja heidän opinnäytetöistään sekä verkostoida opiskelijoita keskenään. Tärkeää on myös, että opiskelijat tutustuvat erilaisiin digitaalisen kulttuurin tutkimuksen näkökulmiin.

Ruotsin Karlskronasta, Blekingen IT-yliopistosta saapunut Benjamin Antman sekä Kööpenhaminan IT-yliopistossa opiskeleva Nina Mørch Pedersen kiittelivät kansainvälistä ilmapiiriä.

– Oli mielenkiintoista nähdä, mitä eri yliopistoissa opetetaan. Pori on melko pieni kaupunki, mutta on mukavaa, kun kaikki on niin lähellä toisiaan, Mørch Pedersen hymyilee.

Vaula Toivanen on Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman toisen vuoden maisteriopiskelija, joka työskenteli kesän 2012 harjoittelijana digitaalisen kulttuurin Digitaalisten pelikulttuurien synty Suomessa -projektin harjoittelijana.