Kirjallisuuden opiskelijoiden kalenteri herättää sadut eloon

Salli Hyry tulkitsee Punahilkkaa kotimaisen kirjallisuuden opiskelijoiden seinäkalenterissa. Kuva Eino Nurmisto.

Naiseus hehkuu vapaana kaikissa muodoissaan Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden opiskelijoiden sadunhohtoisessa seinäkalenterissa.

Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden opiskelijoiden ainejärjestö Muusa ry päätti hetken mielijohteesta ryhtyä seinäkalenterin tekoon vuodelle 2015. Kun joukkoon sattuu kuulumaan ammattikuvaaja, hanke voitiin saman tien toteuttaa tyylillä. Kalenterin on kuvannut lifestyle-bloggarina ja valokuvaajana tunnettu Eino Nurmisto.

Koska suurin osa kirjallisuuden opiskelijoista on naisia, oli luontevaa tehdä tyttökalenteri. Eroottisuuden sijaan opiskelijat päättivät hakea kalenteriin särmää pohjoismaisista saduista ja kansantarinoista. Vähäpukeisuus oli kuitenkin perusteltua esimerkiksi Näkistä ja Pienestä merenneidosta inspiraationsa saaneissa kuvissa. Sukupuoliroolien rajoja venytetään esittämällä saduista tutut mieshahmotkin naisina: muun muassa seitsemän kääpiötä ovat kaikki naisia. Naiseuden olomuoto on kuvissa vapaa, eikä sitä ole yritetty sovittaa muotteihin. Naiseus hehkuu kalenterissa juuri sellaisena kuin on, laajasti kaikissa eri muodoissaan.

Malleina poseeraavat kotimaisen kirjallisuuden opiskelijat. Mukaan otettiin kaikki vapaaehtoiset.

– Tarkoitus ei ollut tehdä voimauttavaa valokuvaa, mutta sitähän siitä taisi kuitenkin tulla, sekä malleille että itselleni. Kuvauspäivät toimivat hyvänä vasta- ja lisäpainona töiden täyteiselle kesälle. Kuvaustilanteissa epävarmatkin mallit löysivät itsestään uusia puolia, kertoo Eino Nurmisto.

Toukokuun kalenterityttönä Kukka-Maaria Wessman esittää Näkkiä, joka viettelee viulunsoitollaan uhrinsa veteen. Kuva: Eino Nurmisto.

Kalenterissa ei ole kyse vain sisäänpäin lämpiävästä opiskelijahuumorista, vaan siitä haluttiin yliopistomaailman ulkopuolelle kurottava projekti. Siksi kuvista koottiin myös verkkonäyttely.

– Alusta asti oli selvää, että hienot kuvat halutaan ihmisten nähtäville myös yliopiston ulkopuolelle. Mielenkiintoa lisää varmasti se, että kuvauspaikat ovat kulttuurihistoriallisesti merkittäviä, projektin koordinaattori Roosa Vastamäki pohtii. Kuvausryhmä vieraili mm. Turun linnassa, Kärsämäen Pirunpesällä ja öisen Aurajoen rannalla.

Sara Suvitie on kalenterin Adalmiina ja kotimaisen kirjallisuuden opiskelija.

Kalenteri Facebookissa.
Kalenteritilaukset (15 euroa + postikulut 3 euroa): roovas@utu.fi