Matkalla kohti reformaation merkkivuotta 2017

„Hier stehe ich, ich kann nicht anders, Gott helfe mir, amen!“ Luther Wormsin valtiopäivillä 1521. Luther-monumentti Wormsin kaupungissa vuodelta 1868. Alhaalla vasemmalla kuvattuna Hieronymus Savonarola, oikealla Jan Hus. Kuva: TUCEMEMS.

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) -tutkimuskeskus on käynnistänyt suurhankkeen reformaation merkkivuoden 2017 tiimoilta. Vuonna 2017 tulee kuluneeksi viisisataa vuotta Lutherin reformaation käynnistymisestä; perimätiedon mukaan Luther naulaisi 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen 31. lokakuuta 1517. Monitieteinen hanke saattaa yhteen keskiajan- ja uuden ajan alun tutkijat Turusta ja muualta Pohjois-Euroopasta, sillä olemme osa Turun kaupungin koordinoimaa merkkivuosihanketta. Lisäksi kuulumme Saksasta koordinoitavaan kansainväliseen Europa Reformata -verkostoon, johon Turku ainoana suomalaiskaupunkina on kutsuttu mukaan.

Historiallisesti Turku oli reformaation tapahtumien päänäyttämö Suomessa. TUCEMEMS:in yhteistyökumppaniksi on Turun kaupungin lisäksi lupautunut Suomen evankelis-luterilainen kirkko arkkipiispa Kari Mäkisen johdolla. Kansainvälisesti järjestetään esimerkiksi pyhäinjäännöksiä käsittelevä konferenssi jo syksyllä 2014 yhteistyössä tanskalaisen reformaatioverkoston Reformationshistorisk Netværk kanssa.

Lutherin ensimmäinen täydellinen raamatunkäännös painettiin Wittenbergissä 1534. Kuvassa roomalaiskirjeen alku. Kuva: TUCEMEMS.

Turun toimijoista TUCEMEMS lähestyy reformaatiota tieteen näkökulmasta. Tähän kuuluu olennaisesti Lutherin vaikutuksen uudelleenarviointi Suomessa ja Pohjolassa. TUCEMEMS:in erityinen vahvuus, monitieteisyys, näkyy tutkimushankkeessa, jossa yhdistyvät mm. kansankielten (suomi, ruotsi, saksa) ja latinan, liturgian, esinetutkimuksen sekä historian tutkimusalat. Julkaisemme suurelle yleisölle tarkoitetun suomenkielisen tietokirjan Pohjoinen reformaatio. Lisäksi julkaisemme tieteellisen kokoomateoksen englanniksi. Myös erilaisia näyttelyitä, tapahtumia ja yleisöluentoja yliopistolla, Tuomiokirkossa ja kaupungilla järjestetään tulevina vuosina yhteistyössä eri kumppanien kanssa.

Tuomo Fonsén on fil. tri, saksan kielen tutkija ja TUCEMEMS:in reformaatiohankkeen projektitutkija sekä jäsen hankkeen työryhmässä, johon kuuluvat Marjo Kaartinen, Kaisa Häkkinen, Kirsi Salonen, Janne Harjula, Marika Räsänen ja Miika Norro.