Missä lääketiede ja humanismi kohtaavat

Kolmannessa Kirjallisia kohtaamisia -tapahtumassa 11. toukokuuta 2017 illan vieras oli kuin kotonaan. Tämä on ymmärrettävää, sillä onhan Teutori ennen kaikkea humanistien ja medisiinarien kirjasto. Joel Haahtela puolestaan on kirjailija ja lääkäri.

Kirjallisia kohtaamisia -tilaisuus on järjestetty kerran lukukaudessa keväästä 2016 lähtien. Kaikille avoimen illan järjestävät yhteistyössä yliopiston kirjasto sekä kirjallisuuden ja luovan kirjoittamisen oppiaineet.

Joel Haahtela on kirjailija ja psykiatri. Häneltä on ilmestynyt kymmenen romaania, ensimmäinen vuonna 1999 ja uusin alkuvuodesta 2017. Hänellä on oma, tunnistettava kielensä ja maailmansa sekä uskollinen ja vakiintunut lukijakunta. Kuva: Otava, Jukka Mykkänen.

Mistä maailmat alkavat

Joel Haahtelan alkuvuodesta ilmestynyt romaani Mistä maailmat alkavat (Otava) on hänen kymmenes romaaninsa. Taiteilijaromaani pohtii elämän peruskysymyksiä seuraten nuoren helsinkiläisen Visa Lehtisen matkaa Helsingin Vapaan taidekoulun kautta Bolognaan ja Venetsiaan ja paluuta Helsinkiin. Matkaa tehdään vuodesta 1957 lähtien 2000-luvulle asti. Maailma muuttuu ja niin muuttuvat Visa ja hänen elämänsäkin. Kirjailija kertoo, että tämän tyyppinen taiteilijaromaani oli liikkunut hänen mielessään jo jonkin aikaa ennen kuin hän kirjoitti sen.

Mistä maailmat alkavat on kansitekstin luonnehdinnan mukaan hurmaava taiteilijaromaani, joka vie syvälle taiteen tekemisen mysteereihin ja kysyy, onko onnella aina kääntöpuolensa. Kannen suunnittelu: Päivi Puustinen.

Taiteilijan tehtävä on kertoa oma totuutensa

Joel Haahtela taustoitti kuvataiteiden valikoituneen romaanin aiheeksi oman kiinnostuksen pohjalta. Kirjan taustatyö oli kiehtovaa tutkittavaa, ja taiteilijapersoonat tarjoavat psykiatriaan erikoistuneelle lääkärille mahdollisuuden ihmismielen kuvaamiseen. Romaanissa on ulkopuolinen kertoja eikä se ole minäkerrontaa, toisin kuin hänen useimmissa muissa romaaneissaan. Kieli on tyypillistä Haahtelaa: lyyristä, selkeää ja moniulotteista. Itse hän sanoo ihailevansa Raija Siekkisen tapaa kirjoittaa, koska tällä on ”täydellinen lause”.

Läsnä oleva kirjailija, kirjailijan tunteva yleisö

Keskustelu haastattelun jälkeen oli runsasta ja monimuotoista. Joel Haahtela mietti ja muotoili vastauksensa tarkkaan. Esimerkiksi kysymykseen, mistä hän löytää ajan kirjoittamiseen, hän vastasi kysymällä, miten voisi olla kirjoittamatta. Vaikka kirjailijaa vaivaa välillä huono omatunto siitä, että kirjoittamiseen käytetty aika on pois perheeltä, ei vaihtoehtoa ole. Käytännössä ajan hallintaa helpottaa se, että Haahtela omien sanojensa mukaan kirjoittaa kohtauksittain, jolloin tekstin tuottamiseen syntyy luontaisia katkeamiskohtia.

Riitta Suominen on kirjallisuuden maisteri Turun yliopistosta ja nykyinen avoimen yliopiston luovan kirjoittamisen aineopiskelija, joka nauttii Kirjallisten kohtaamisten viisaiden vieraiden haastattelusta.